1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waar is mijn koelvloeistof gebleven ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mello st, 4 mei 2013.

  1. De aanschaf van mijn nieuwe ST lijkt niet de beste te worden pfffffff....is het normaal dat je zoveel koelvloeistof mist tijdens de inrijperiode ?
    Ik heb nu 850 km gedaan en toen ik de auto kreeg stond het niveau met een warm blok een paar mm boven max, nu een aantal mm's onder MIN.
    Zo laag eigenlijk dat ik geen grote rit met de auto wil / ga maken ....

    Dus is dit normaal !? Verkopen tankstations ook Ford Spec koelvloeistof ?
    [​IMG]

    :nocheer:
     
  2. ik weet niet hoe goed nieuwe auto's worden ontlucht, maar ik kan mij zo
    voorstellen dat er her en der een paar bellen zitten en dus ontsnappen....
    waardoor het peil dan weer zakt.

    Kijk even in je boekje wat ze daar voor type koelvloeistof aanbevelen, het is
    sowieso de roze vloeistof, dus geen andere kleur er bij in gooien
     
  3. Ik dacht dat ik het al vaker gelezen heb dat de koelvloeistof 'verdween'. Na 1 a2 keer bijvullen was dat over.
     
  4. #4 JW, 4 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2013
    Bij een nieuwe motor kan het de eerste tijd voorkomen dat eventuele nog aanwezige luchtbellen in het koelsysteem langzaam verdwijnen naar het reservoir. Hierdoor zakt het koelvloeistof niveau.

    Wanneer het koelvloeistof niveau blijft zakken is er iets niet goed en kan er ergens een lekkage zitten.

    Bij de grotere tankstations is over het algemeen wel koelvloeistof verkrijgbaar die aan de Ford specificaties voldoet. In het instructieboekje staat welke specificaties dit zijn. De roze vloeistof is er in verschillende specificaties. Je moet er dus absoluut zeker van zijn dat je koelvloeistof bijvult die aan de Ford specificaties voldoet.
     
  5. #5 mello st, 4 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2013
    Morgen maar eens kijken of er een tankstation die vloeistof heeft,kan ik weer karren ! Raar dat men dat niet vertelt bij het afnemen van een nieuwe auto. Onze nieuwe Ka hebben ze het ook niet bij verteld, mijn vriendin meldde net dat bij de beurt ook daar vloeistof is bijgevuld...
     
  6. Inderdaad vreemd dat niet gezegd wordt dat je het koelvloeistof niveau in de gaten moet houden. Gelukkig ben jij iemand die dit dus wel doet, maar er zullen er zat zijn die hier niet aan denken.
     
  7. G12 koelvloeistof moet je hebben.. bijna elk tankstation heeft deze en is altijd rood/roze van kleur.
     
  8. G12 hmmm dat vind ik nergens in mijn boekje terug...er staat in de tabel "Antivries" bedoelen ze daar de koelvloeistof mee ?

    Antivries WSS-M97B44-D Motorcraft SuperPlus antivries

    Lekker duidelijk ......
     
  9. Moet je die even zoeken op google, dan komen er verschillende leveranciers voorbij, of even langs de ford dealer en een litertje bij laten vullen en een litertje mee vragen...
     
  10. #10 Robert 1979, 5 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2013
    Ik heb het ook gehad (geen ST) vond het bij afleveren al wat laag staan en heb vorige week ook ff een liter gekocht bij de dealer was iets van 6 euro ex btw artikelnr:F1336797 en heet inderdaad antivries.
    bij mij stond hij iets onder min en ging +/- 0,2 liter bij.tempratuur bleef wel gewoon mooi maar ik heb zelf liever de vloeistof op max staan dan bij min.
     
  11. ben igg blij dat het waarschijnlijk lucht is :cheer:
     
  12. #12 mello st, 5 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2013
    Vandaag toch maar een stukje gereden zo'n 120 km, met een fles water naast me.
    Eenmaal thuis aangekomen, niveau nog steeds hetzelfde. Draai de dop van het reservoir eraf ...flop! Foto in 1e thread is ook de dop al afgeweest..
    [​IMG]
    Hoe moet je nu meten, koude of warme motor, met of zonder vuldop ? Iemand een verklaring ?
     
  13. #13 Michiel35, 5 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2013
    Allereerst...pas op met de dop van het reservoir draaien met warme motor!! Wanneer de motor warm is, kan er behoorlijke druk op het systeem staan, waardoor het ( gloeiend hete ) koelwater naar buiten kan spuiten ( al dan niet in stoomvorm ), met alle gevolgen van dien!
    Het koelwater is vaak boven de 100 graden als de motor lekker gewerkt heeft. Je zou zeggen dat het dan moet koken, maar doordat er druk op staat, is ook het kookpunt verhoogd ;)

    Zelf zou ik de vloeistof bijvullen ( en dus ook meten ) met koude motor. Vul je hem dan bij tot max. dan zit je altijd goed.
     
  14. Altijd koude motor!
    Bij warme motor de dop eraf draaien kan zelfs slecht zijn, onder druk kan de vloeistof namelijk 130 graden worden zonder te koken, als jij vervolgens de dop eraf draait, kan het alsnog gaan koken als de vloeistof boven de 100 graden is, en als het gaat koken onstaat er lucht.

    Daarom altijd met koude motor op max zetten, vervolgens zal met warme motor het niveau iets dalen.

    Het is trouwens volkomen normaal dat de vloeistof tijdens of voor de 1e beurt iets bijgevuld moet worden a.g.v de eerder genoemde luchtbellen, maar ook het uitzetten van de rubber slangen.
     
  15. In de handleiding staat niets gemeld over dop losdraaien om te checken, lijkt me ook onlogisch, ik check altijd met dop erop. Ook staat er dat de vloeistof als het warm is uitzet, zelfs iets boven MAX kan komen. Meest betrouwbare lijkt me dus checken met dop erop bij koude motor.
     
  16. Super Anton, morgen maar eens ffkes langs de Ford om de boel vol te knikkeren :-)
     
  17. dat is niet echt logisch, maar waarschijnlijk bedoel je met draaiende warme motor.

    Bij een stilstaande motor met warme vloeistof zal het niveau iets hoger staan dan bij een stilstaande motor met koude vloeistof.
    Daarom zit er ook een max niveau in wat werkt als expansie vat.

    Daardoor onstaat er ook een hogere druk bij warme motor.

    Maar inderdaad vloeistof bijvullen altijd bij stilstaande koude motor.
    de vloeistof die je bijvult is namelijk ook koud.
     
  18. Ik heb hier ook last van gehad, ben naar de dealer geweest en er ging maar min of meer een koffiebekertje aan koelvloeistof bij.
    Wat ik wel frappant vond dat het openen van de vuldop toch wel erg zwaar ging.
    Nu de dop er een aantal keren op en af is geweest lijkt het probleempje weg te zijn maar het is toch iets wat ik wel in de gaten blijf houden.
     
  19. Gisteren de boel volgeknikkerd tot aan max. ( 0,8 liter aaahhh,erg veel) met antivries volgens specificatie. Nu maar ffkes volgen
     
  20. Lees het nu net en ben meteen maar even naar buiten gevlogen om te checken. Nog niet eerder naar gekeken:oops: en toch al een 7000 km gereden. Gelukkig stond het niveau halverwege; precies gelijk aan de voet van het pijltje dat bij "max".
    Hoop voor je dat het inderdaad lucht is; misschien dat mijn dealer de auto voor aflevering goed warm heeft laten lopen en vervolgens het peil bij heeft gevuld of praat ik nu onzin:weird:
     

Deel Deze Pagina