Vreemde bandsijtage

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door dutchguy, 9 nov 2009.

  1. He Lars, dat was ik nog ff vergeten te melden. Ikzelf heb de 16" op 2.6 bar rondom staan.
    Als de banden op 2.4 of 2.3 staan dan lijkt het net dat de auto gaat dweilen. Misschien dat je de achterbanden in het vervolg wat harder kan zetten.
     
  2. Dit lijkt me toch duidelijk een voorbeeld van cuppen.Het is vrijwel identiek met de Vredestein banden die ik had.Het profiel is net als bij de Vredestein niet gelijk over het hele loopvlak.Als je goed kijkt zie je dat het profiel nokken met sneden heeft en nokken zonder.Ook zie je dat het profiel op de binnenste helft niet gelijk is aan de andere helft.Bij mij betrof 't cuppen ook alleen de achterbanden(wielen staan schuin).Hogere spanning is geen oplossing.Vredestein adviseerde 0,5atm hoger dan standaard en wisselen om +/-4000km.Ik adviseer banden met nokken die over het gehele loopvlak gellijk verdeeld zijn.Immers nokken met verschil in verdeling zorgen voor meer en minder vervorming onderling.Dus meer of minder slijtage waarna dus die hoogte verschillen ontstaan door de schuine stand van de achterwielen.
    Ik heb zelf 225x18x40 op 3,2 voor en 3,0 achter staan.FocusIIFutura2.0 MSDPakket
     
  3. Ja, dat heb ik geprobeerd (en meteen bij het eerste tankstation weer ongedaan gemaakt).
    De eerste de beste rotonde, schoof ik meteen overheen; eerst onderstuur en toen overstuur.
    Ik heb geen enkel probleem met een bandenspannining van zeg maar 2.2 a 2.3 achter en 2.4 voor. Auto gaat ook niet dweilen ofzo.
     
  4. #24 McGyver, 10 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2009
    Ik heb ook even gegoogled en kwam deze sites tegen:
    www.kaltire.com en www.hunter.com
    Het propleem heet "cupping of scallop wear"

    [​IMG]
    [​IMG]

    volgens de sites zijn er een aantal mogelijke problemen;
    - een falend bandenontwerp
    - banden niet goed geballanseerd
    - verkeerde bandenspanning
    - mankement aan de ophanging van de auto


    PS.
    Onder mijn :focus:1 liggen achter Michelins (Pilot primacy hp) in de maat 205/55/R16.
    Deze pomp ik altijd op tot 2.8 bar en nooit ergens problemen mee (voor 205/50/R16 ca 2.5 bar).
     
  5. Ik heb Michelins PS2 in de maat 225/40/R18. Voor staan ze op 2,8 en achter op 2,6. Het slijtagebeeld is zéér goed, als nieuw, alleen wat minder profieldiepte natuurlijk. Daarvoor heb ik de PE2 gehad, hier hetzelfde verhaal.
    De bandenboer zei ook tegen mij dat ik ze harder moest oppompen dan de standaardwaardes.
     

  6. Zelfde verhaal hier. Het merk band is anders, GoodYear Eagle F1 Asymmetric 225/40/R18, maar het advies is hetzelfde. 2,7 voor en 2,5 achter slijtage is heel erg gelijkmatig, hoewel de banden er net een paar weken onder liggen. :mrgreen:

    De banden welke eraf kwamen waren op, maar zeer gelijkmatig versleten dus geen rare vervorming en dit waren Conti's nb (bandenspanning voor 2,5 en achter 2,3).


    Ps. De bandenspanning bij een :st: is voor hoger dan achter en nooit rondom gelijk of achter hoger dan voor ;)
     
  7. Ik heb even gechecked op de website van Dunlop.
    Zij raden 2.4 rondom aan. Dus dan zat ik wel aardig goed met 2.4 voor en 2.3 achter. Zal ze dus in het vervolg rondom op 2.4 zetten.
    Maar dit minimale verschil kan nooit de verklaring zijn voor de vreemde slijtage.
    Denk persoonlijk gewoon een onbalans icm de 'slechte' schokdempers in het eerste seizoen.

    p.s. andere merken raden wel hogere waarden aan trouwens:
    vredestein zegt: 2.4 voor en 2.7 tot 2.8 achter.
     
  8. Dat dacht ik ook maar ik moet daar op terugkomen. Toen ik de :st: kocht heb ik de bandenspanning, welke 2,2 rondom was, verhoogt naar 2,5 rondom om het simpele feit dat ik dat nou eenmaal gewend was met de andere Focussen en Mondeo welke ik ooit heb mogen rijden.

    De eerste rit met de verhoogde bandenspanning was meteen een grote tegenvaller de ESP greep bij het minste of geringste in. Het verlagen van de bandenspanning achter met 0,2 bar bleek voldoende om de omtrek snelheid van de achterwielen te veranderen zodat de ESP niet bij een snel genomen bocht direct in de paniek stand staat. :mrgreen:

    Onlangs is mij verteld dat 0,1 bar meer of minder zeer bepalend kan zijn voor het weggedrag van de auto en de slijtage van de banden.



    De kwaliteit van de schokbrekers is natuurlijk erg bepalend voor de mate van bandenslijtage.
     
  9. Het lijkt mij een canvas breuk in de band, veroorzaakt door het tegen een stoep oprijden of iets dergelijks.
    Greetz mij
     

Deel Deze Pagina