Vreemde bandsijtage

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door dutchguy, 9 nov 2009.

  1. Ik heb gisteren mijn zomerbanden maar weer eens omgewisseld voor de winterbanden.
    Nu heb ik al enige tijd last van herrie en getril van de achterbanden, maar
    tot mijn verbazing, zag ik het profiel van 1 van de achterbanden:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit is dus aan de binnenkant van de band. Als je goed kijkt zit er een enorme hoogteslag in de buitenste nokjes. Maar ook 1 rij naar het midden toe zitten er hoogteverschillen in.
    Als je goed kijkt zit dit er zelfs diagonaal ingesleten :confused:
    Nu ken ik het fenomeen 'cuppen' wel, maar zoiets als dit heb ik nog nooit gezien.

    De auto is correct uitgelijnd (en uitgelijnd geweest). En met de winterbanden heb ik er geen last van (ook al 2 winters op gereden).

    Herkent iemand dit?

    p.s. foto is vanaf de voorkant van de velg/band genomen. check vooral het minder scherpe deel van de middelste foto ;-)
     
  2. Ik zeg schokbrekers eens laten checken. Dat geeft ook zo'n slijtagebeeld.

    Dit is geen cuppen omdat dan een soort zaagtand slijtagebeeld te zien is over de hele omtrek van de band.

    Hoe oud is de auto en wat heeft hij gelopen.

    Gr Fred
     
  3. #3 Chris van S., 9 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2009
    Er komen mij 3 vragen naar boven
    1. Hoe heb je de zomer/winter banden opgeslagen als ze zijn gedemonteerd?
    2. Heeft de auto een tijd lang stil gestaan op de zomerbanden?
    3. Heb je een keer hard moeten remmen?

    Ik ga er van uit dat, met de kennis die jij hebt, je de banden altijd goed hebt behandeld. ;)

    edit: schokdempers wat kombikart aangeeft zou het inderdaad ook kunnen zijn.
    En nu schiet mij te binnen, achterbanden op een FWD auto slijten altijd wat "onrond" af.
    Wellicht nu erg goed zichtbaar.
     
  4. #4 dutchguy, 9 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2009
    @Kombikart & Xr5turbo.

    De banden zijn op een velgenboom opgeslagen, dus niet op het loopvlak rustend
    De auto heeft nooit langer dan een week stilgestaan op deze zomerbanden
    tja... hard remmen, niet zo hard dat de abs er in knalt (laatst een keertje bij lage snelheid, na vervangen van de achterremmen). Maar het gehobbel was al van daarvoor.
    Schokdempers zijn deze zomer vervangen, samen met de ophangrubbers en bussen.
    De auto heeft nu 230.000 gelopen. Bovengenoemde revisie was 10.000km geleden. De schokdempers die er af kwamen, waren niet lek ofzo, Maar vergeleken met de nieuwe toch een heel stuk minder goed (zeg maar gewoon slecht). Toch kwam de auto nog prima door de triplaat-test bij de lokale Profile.


    Het probleem moet al in het eerste seizoen zijn ontstaan (zomer 2008), want na afgelopen winter (dus begin dit jaar), merkte ik meteen na montage van deze banden dat er veel meer herrie af kwam dan van de winterbanden.
    Deze zomer is het probleem dus alleen maar groter geworden, tot ergernis toe.
    Aan de buitenkant van de band (de zichtkant zeg maar), is niets aan de hand. Ook het cuppen is niet te extreem.

    Het zou dus best kunnen zijn, dat de slechte schokdempers en ophangrubbers oorzaak zijn van dit probleem. Gekke is wel, dat de winterbanden nergens last van hebben, en die hebben inmiddels ook al 2 winters gemonteerd gezeten.

    Velgens waren trouwens wel recht, bij montage van de banden.
    Ik zal de bewuste velg nog eens laten controleren.

    edit: zomerbanden zijn 205/50/R15 en de winterbanden zijn 195/60/R15
     
  5. Hm, zoals verwacht is je auto technisch in orde. Apart!
    Hoe oud zijn je zomerbanden? Dus productieweek + jaar wat op de zijkant van de band staat?
     
  6. Ik heb zoiets wel gezien bij de Conti's die erg gecupt van mijn Passat afkwamen.
    Met welke bandenspanning rij je?
     
  7. Volgens mij zijn dat ook Conti 's aan het profiel te zien. Het zou iig een hoop verklaren, zeker met een evt. te lage luchtdruk.
     
  8. Volgens mij zijn het Dunlops !
     
  9. Nu je het zegt, zou best kunnen, maar daar geldt eigenlijk hetzelfde voor.
    Is nl. precies dezelfde rommel.
     
  10. #10 dutchguy, 9 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2009
    Het zijn idd Dunlops, en wel de SP Sport Fast response. (oude en milieuonvriendelijke versie)
    Deze banden kwamen en 2007 op de 2e plaats in de anwb/adac test (wel in maat 205/55/r16)
    Tot dusver eigenlijk de beste banden die ik ooit heb gehad, qua grip op droog en nat en slijtage.
    Conti's heb ik in 2 soorten gehad, die vieze ecocontact dingen en een sportievere soort. Deze waren beide echt bagger.
    @FastForward: ik weet niet wat jij dan onder een goede band verstaat; maar volgens de anwb/adac zijn deze dus zeer goed.

    Bandenspanning heb ik voor altijd op 2.4bar en achter doorgaans op 2.2bar
    Bij hogere waarden gaat hij over/ondersturen. Volgensmij zijn dit ook de waarden die in het boekje staan.

    De productiedatum is week 21 van 2007. Heb ze gekocht in december 2007.
    Eerste montage dus in het voorjaar van 2008.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. BJ 21e week 2007.
    In feite zou de fut nog niet uit de band zijn.

    Ik gok erop dat de banden onrond (net als een ei) zijn afgesleten.

    Gezien de profiel diepte en de klacht zou ik in de lente overgaan op nieuwe banden.
    Voor zover je zelf aangeeft is de auto technisch 100%. Dus zou ik mij er verder geen zorgen over maken. Of laat de banden is zien aan een bandenboer, die zullen dit zeker vaker hebben gezien. ;)
     
  12. Ik ga deze band idd deze week aan mijn bandenboer laten zien, eens kijken wat die er van zegt.
    Auto is zoals verwacht idd technisch goed in orde ;) :rock:

    Een ding weet ik zeker, hier ga ik komend seizoen niet mee verder rijden.

    Note to myself: Kan ze natuurlijk ook op de voorwielen gooien en oproken op de ring :dance:

    Als iemand nog een goede verklaring heeft, hoor ik het graag
     
  13. Actie op rotonde in Heerenveen :D

    oh, das waar, toen had je et ook al ;)
     
  14. Toen had ik het probleem al. Dus dat is het niet
     
  15. idd, vind et wel heel vaag, je kan et gewoon op de foto's zien :wow:
     
  16. Dit gebeurt veel met de oude Dunlops. Normaal betekent het dat je iets teveel uitspoor hebt of niet genoeg toespoor. Dit is dus niet cuppen maar 'feathering'. Mijn ervaring is dat met de oude Dunlops, je deze moet afdraaien naar vlak want zelfs met gecorrigeerde geometrie, blijven ze lawaai maken.
     
  17. hmmm zou je idd denken dat het iets met de afstelling te maken heeft.
    Maar de toe-in en toe-out zijn achterop een focus niet instelbaar.
    En ik heb beide uitlijn rapporten hier nog liggen (die van afgelopen zomer en van 3 jaar daarvoor).
    Beide geven eigenlijk geen afwijking op de achterwielen (althans keurig binnen specs). Dus ik ga er van uit dat in de tussenliggende periode de afstelling ook in orde was ;)

    Ik zal eens vragen of zo nog wat afgedraaid kunnen worden.
     
  18. Ben nog wat aan het googlen geweest.
    Zou het kunnen komen door een onbalans in het wiel? Door bijvoorbeeld slecht balanceren of plaklood wat eraf gevallen is ofzo?
     
  19. Focus heeft wel 4 wiel uitlijning als ik het goed heb. Ik krijg bij bandenspecialisten altijd te horen (215/40/17 banden) dat ze een stuk harder moeten worden gezet dan voorgeschreven om cuppen te voorkomen. Heb ze voor op 2.7 en achter op 2.5.
     
  20. ja idd wel 4wiel uitlijning, maar achter kan je slechts de "Camber" ook wel "Wielvlucht" genoemd, instellen.
    De overige waarden, zoals "Toe in/out" (Toespoor/Uitspoor), enz zijn achterop niet in te stellen.

    Al die overige waarden zijn wel bekend, en worden ook wel gemeten. Hieraan kan je mooi zien of er iets krom/beschadigd is aan de ophanging.
     

Deel Deze Pagina