Voorruitverwarming <4 graden

Discussie in 'Electronica' gestart door mello st, 20 nov 2013.

  1. Precies dus wat ik bedoel.. Mijn auto is nu een graad of 10 bij starten. Na het wegrijden is de temp al flink gedaald en zou de verwarming best kunnen helpen bij het op temperatuur komen. Omdat je niet kunt zien wat hij doet blijf ik ook van de knoppen af.
     
  2. Omdat ik vanochtend mijn auto startte, helemaal niks deed en heel mooi het ijs zag smelten op de voor- en achterruit... zonder indicatielampjes van deze functie.
     
  3. Als je de auto start bij 10 graden gebeurt er verder niets als je niet zelf de ruitverwarming aanzet, ook al rijdt je van +10 naar buiten -20, ruitverwarming gaat dan niet vanzelf aan. Hij schakelt alleen aan als op het moment van starten het 4 graden of kouder is.

    Dus als je vindt dat de verwarming best kan helpen bij op temperatuur komen dan kun je gewoon de knop(pen) indrukken en de boel aanzetten. Ik denk dat ruitverwarming aan niet zal helpen bij het op temperatuur komen maar dat is een andere discussie ;)
     
  4. Klopt is een andere discussie, maar ford heeft daar toch over nagedacht (alleen niet lang genoeg, anders reageerde hij wel als het buiten steenkoud is, de motor nog geen warmte afgeeft en de binnentemp ook laag is)
     
  5. Maar nou weet ik in ieder geval hoe het werkt, en kan ik eens een keer zelf proberen de verwarming aan te zetten. Toch wat geleerd. Ik had alleen gelezen dat bij kou de ruitverwarming mee ging helpen.
     
  6. Voorruitverwarming werkt net als achterruitverwarming prima bij beslagen ramen maar is ook heerlijk bij bevroren ramen. Auto starten, zijramen krabben en zodra je daarmee klaar bent kun je het ijs zo van de voorruit schuiven. Het werkt echt heel snel, bij een dikkere laag ijs wordt het onderste deel ontdooid waardoor het er veel simpeler af gaat. Ook geen last dat het raam meteen weer dicht vriest zodra je na het krabben weg rijdt :thumbs:
     
  7. Dat het handig dat weet ik, vind ik ook! Maar wanneer het niet nodig is moet die niet aangaan. Voorruitverwarming kost rond de 80 ampère, achterruitverwarming 30-40 ampère? Dit is dus ruim over de 100 ampere, wanneer je dan niet meer de 30 minuten gaat rijden dan kan je accu bij koud weer toch heel snel te weinig opgeladen zijn om bij -5 nog te kunnen starten.
     
  8. 'k heb bijna nooit bevroren ramen, ik zorg dat de auto in de garage past:cool:
     
  9. mijn auto staat ook iedere dag in de garage (veredelde schuurtje hahha) dus daar is het gewoon 1 graad warmer als de buitentemperatuur. Maar hij staat in iedere geval droog en van de straat.
    Ik heb het zelf nog niet kunnen zien of de voorruitverwarming aanging, maar ik zag dat de lampjes niet gingen branden van de voor / achterruitverwarming, dus ik vond dat vreemd. Zo te zien ben ik niet de enige ! Ik zal zodra er ijs op de ruiten zit eens kijken, krabben doe ik toch nooit :-) ,mijn collega's uitlachen vanuit de auto wel haha
     
  10. Vanmorgen 1 graad en de auto heeft een hele nacht buiten gestaan, ik heb 1 minuut gewacht maar er gebeurde weinig...zowel voor als achter bleef het bevroren..kon nog redelijk zien, dus ben gaan rijden met de klimaatregeling uit (ivm ontdooien door de verwarming. 3 minuten verder was er nog geen dooi te zien, daarna heb ik ze zelf maar aangezet en binnen 10 seconden was er dooi op de voorruit ......
    Blijkbaar werkt het bij mij niet automatisch......?!?
     
  11. Bij ons 2 graden, ik kon niet gaan rijden zonder eerst de ramen te ontdooien dus handmatig aangezet, na 20 seconden kon ik netjes met schone voorruit wegrijden. Helaas wel condens op mijn binnenspiegel.
     
  12. Bij mij zijn de ruiten binnen 30 seconden ontdampt. De lampjes gaan niet branden maar het werkt duidelijk wel automatisch.
     
  13. #33 mello st, 10 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2013
    vreemd hoor, volgende week moet hij toch terug naar de garage dus dat kan er meteen bij. Ik vind het fijn als het automatisch gaat. Is het instelbaar ? Nog even in de manual gedoken :

    "Auto's zonder extra verwarming
    Als de omgevingstemperatuur lager is dan
    5 °C en de temperatuur van de
    motorkoelvloeistof lager is dan 65 °C, dan
    worden de verwarmde voorruit en
    achterruit automatisch ingeschakeld. Het
    systeem wordt automatisch uitgeschakeld."
     
  14. Vanavond moest ik nog even weg, 5 graden en jawel de strepen op mijn achterruit werden langzaam schoon. Morgenochtend even iets meer geduld hebben om te zien of de voorruit ook ontdooid (als het tenminste wel koud genoeg wordt :santa)
     
  15. Vanmorgen getest en inderdaad de ruitverwarming voor en achter gaan automatisch aan. De zijramen schoongemaakt en daarna wegrijden.
     
  16. Heb jij dan niet toevallig extra verwarming in de auto? Als ik het zo lees gaat het spul automatisch aan als de extra verwarming niet is geïnstalleerd.
     
  17. bij mij gaat het ook automatisch. Maar zoals vanochtend stap ik in, druk op de knop max dan gaat ook alles knalhard aan, ook voor en achter ruit verwarming. na krabben zijruiten is voor en achter schoon :thumbs:
     
  18. Wat is extra verwarming ? standkachel nee die heb ik niet (dat ik weet)
     
  19. Ja dan is het in een minuutje gepiept, dat heb ik vanmorgen ook gedaan....alleen maar om eens te kijken hoe lang het nu duurt totdat ie ontdooit is.
     
  20. In etis staat :

    Zonder extra verwarming
    Excl. hulpverwarming
     

Deel Deze Pagina