1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik schokkend gestegen met brede banden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door NicoFocus3, 25 feb 2013.

  1. Rolweerstand is de kracht die nodig is om de oppervlakken, die elkaar raken tijdens het rijden, te vervormen.
    Een heel hard opgepompte band is moeilijk te vervormen en zal om die reden op de weg weinig weerstand ondervinden. Ga maar eens je met een racefiets het strand op, dan zal niet de band, maar de ondergrond vervormen. Dit kost energie en dit noem je rolweerstand.

    Nog een voorbeeld; als wel eens naar de Dakar rally kijkt zie je soms dat als een auto bij mul zand komt, de bandenspanning verlaagd wordt. Dit doen men niet voor de extra grip, maar om de rolweerstand te verlagen. De band zal nl door een lagere bandenspanning een groter oppervlak hebben. Hierdoor zakt de auto minder ver weg in het zand.
     
  2. #22 redfox, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013
    Mijn winterbanden zijn even zuinig als de zomerbanden en inderdaad beiden 16". Als ik kijk naar het verloop van de zuinigheid, is mijn indruk dat vooral ook de temperatuur belangrijk is. Ergens in het voorjaar en najaar ligt het optimum. In de winter kost starten en op temperatuur komen natuurlijk weer veel energie en in de zomer juist het koelen van de auto :mrgreen:

    Waarschijnlijk ga ik dit voorjaar over op 17" zomerbanden i.p.v. de 16". Ik ben benieuwd of ik verschil ga zien in het verbruik.
     
  3. Als ze 215 breed blijven, dan zou het misschien hetzelfde blijven. Het model zomerband kan eventueel voor verschil zorgen. Zelf merk ik weinig (heb 205/50 17 en 205/55 R16).
     
  4. Maar lees ik het goed ik kan dus zonder probleem mijn banden op de standaard velg aanpassen van 205 /55/R16 naar 195/55 R16

    Dat zorg niet voor problemen behalve dat de band wat duurder is ?

    Ik moet namelijk op zeer korte termijn achter er 2 nieuwe opleggen
     
  5. Ik heb zelf op dezelfde velgen (ik heb 2 dezelfde sets velgen). Winter: 195-55-16. Zomer: 205-55-16.
    Moet dus wel lukken.
     
  6. Als je voor 195/55R16 gaat, heb je banden die bijna 2% te klein zijn. Dan kun je beter voor 195/60R16 gaan.
     
  7. Uh ok leg uit aub want ik snap hem niet helemaal te klein in de zin van .....
     
  8. #28 JW, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013
    De breedtemaat op een band is het percentage t.o.v. de breedte.

    Een band in de maat 195-55-16 is dus zowel smaller als lager als een band in de maat 205-55-16.

    Om de veranderde diameter te compenseren kan je dan kiezen voor een andere bandhoogte zodat de afrolomtrek zoveel mogelijk gelijk is aan de originele bandenmaat.
     
  9. Of de juiste bandenmaat laten programmeren. Of gewoon 205-55-16 houden. Zou wel het prijsverschil tussen de verschillende maten in de gaten houden. Wellicht dat het verschil zo groot is dat het verbruik wat hoger is te verwaarlozen is.
     
  10. Deze bandenmaat heb ik al eens voor Martin in zijn eigen topic berekend. 195/60 R16 is wel een hele dure maat in vergelijking met 205/55 R16.
     
  11. Klopt de prijzen schelen nogal

    Misschien moet ik wat minder blij en enthousiast zijn met mijn nieuwe (2eH) Focus en het gas niet zo diep injassen :sturen:

    Zou ook een optie kunnen zijn het nieuwe rijden :sleeping:
     
  12. #32 McGyver, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013
    Even een prijsvergelijk:

    195/55 R16
    Michelin ENERGY SAVER - €89,80
    Bridgestone Turanza - €122,60
    Continental PremiumContact 2 - €99,80
    Dunlop SP Sport - €103,80

    195/60 R16
    Michelin ENERGY SAVER - €119,80
    Bridgestone Turanza - €115,80
    Continental PremiumContact 2 - €112,80
    Dunlop SP Sport - €102,80

    205/55 R16
    Michelin ENERGY SAVER - €80,90
    Bridgestone Turanza - €72,40
    Continental PremiumContact 2 - €80,20
    Dunlop SP Sport - €71,10


    Ik zou voor de 205/55R16 gaan en gewoon de bandenspanning goed in de gaten houden.
     
  13. Als ik nu na deze les nog " maar " zeg krijg ik zeker een draai om mijn oren lol ?

    Het ziet er inderdaad uit dat ik ze beter gewoon standaard op 2.4 A kan zetten bespaar ik ook.

    En een lichtere voet.
     
  14. Klopt!
    Ik heb mijn banden voor op 2.4 en achter op 2.7 staan.
     
  15. Ga ik dat doen ik heb een Vredestein band op het oog

    [​IMG]
    [​IMG]





    Quatrac Lite
     
  16. omgekeerde psychologie :schater:
    maar het werkt wel, wat niet weet...:thumbs:
     
  17. Rondom op 2.5 bar zetten kan zelfs. Kijk maar wat je prettig vindt.
     
  18. Ik heb rondom 3bar staan op me 225/45 ZR17 Vredestein Ultrac Sessanta's

    Vind verbruik nog goed meevallen tov me 16'ers :D
     

Deel Deze Pagina