1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik schokkend gestegen met brede banden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door NicoFocus3, 25 feb 2013.

  1. Na het omwisselen van de standaard 16" 215 breed naar 18" 235 breed is mijn verbruik behoorlijk gestegen. Van 1 op 13.5 gemiddeld naar 1 op 12. Toch wel een schokkend verschil!

    Ziet er verder prima uit hoor, maar toch niet verwacht dat het zoveel verschil zou maken bij mijn Focus 3.
     
  2. Wauw da's idd wel een merkbaar verschil. Zijn de 18 inch velgen dan ook zwaarder dan de 16 inch set?
     
  3. Het zijn standaard Focus ST velgen.
     
  4. Is de bandenmaat aangepast in de PCM? Dit kan ook iets verschil maken.
     
  5. #5 Martin vd V, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013
    Ach die 6 liter elke keer weer dat je tankt :-)

    Maar ik merkte dat al bij de overstap naar de FF dat hij niet echt zuinig is en dat merkte ik al bij de 205/55R16 band / velg.

    Nadeel is ik vind de velg wel mooi maar ik zoek eigenlijk dezelfde in maat 195
     
  6. Ik merk het verschil ook zo goed tussen mijn winterbanden (16 inch) en zomerbanden (18 inch).
    De leasemaatschappij constateerde onlangs ook dat mijn verbruik 22% hoger ligt dan de fabrieksopgave.... :mrgreen:
     
  7. Het gewicht zal niet het grootste verschil maken. Wel de breedte van de banden. Die veroorzaken meer wrijving. Het merk en soort band kan ook schelen.

    Persoonlijk zou ik geen 15" op een focus II zetten. Ziet er niet uit.
    Je kan er een 195 op plaatsen. Alleen 195-55-16 is niet een heel gangbare maat (Fiesta MKV heeft ze) en zijn daardoor duurder dan de 205-55-16.
     
  8. De maat 195/60 R16 geeft het minste verschil t.o.v. 205/55 R16, maar is ook een dure maat klik
     
  9. Ik ben niet veel in verbruik omhoog gegaan tov winterbanden. (225/45/17 tov 205/50/16) Alleen door gangbare maten te gebruiken klopt mijn teller niet meer.
    Sowieso met die ongebruikelijke maten van FF III zijn de banden al gauw 50 euro per stuk duurder.
     
  10. #11 McGyver, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013
    Dat denken idd veel mensen, maar is niet waar.....

    De rolweerstand gaat bij een bredere band juist omlaag, omdat het gewicht van de auto over een (iets) groter oppervlak wordt verdeeld.
    Het frontale vlak is marginaal meer, dus ook de luchtweerstand is te verwaarlozen.

    Het grootste deel van het hogere verbruik komt voor rekening van de grotere velg. Deze zorgt er voor dat er meer gewicht aan de buitenzijde van de band komt te liggen. Door het principe 'kracht x arm' kost het door meer energie om het wiel rond te krijgen.

    Dat is ook de reden dat velen op winterbanden zuiniger rijden dan op zomerbanden.
     
  11. Enige uitleg gevonden op internet (http://www.tuning-gids.nl/rolweerstand_autobanden.htm)

    Rolweerstand banden
    De rolweerstand van autobanden bestaat voor dik 90% door vervorming van de band. Dat is het deel van de band dat contact maakt met de weg.

    Band past aan
    Een band past zich continue aan de rijstijl en oppervlakte van de weg aan. Zou dit niet gebeuren zou je totaal geen grip hebben.

    Rijwind rolweerstand
    Overige 10% van de rolweerstand wordt veroorzaakt door wervelingen van de rijwind.

    Grootste efficiency slag wordt dan ook gemaakt in de samenstelling van de banden. Banden producenten verwachten komende decennia rolweerstand met maarliefst 25% te kunnen verminderen.

    Zuinige autobanden
    Wat zijn zaken waar je op moet letten bij het uitkiezen van zuinige banden? Brede banden staan strak, maar hebben een aanzienlijk grotere rolweerstand dan een smalle.

    Rolweerstand nader bekeken
    Rolweerstand ontstaat dus gedurende het rollen van de banden.

    Grootste negatieve effect van een hoge rolweerstand is een hoog brandstof verbruik. Dit kan uitgesplitst worden in een tweetal factoren: hysterese en wrijving.
    Hysterese: verlies van energie (dus brandstof) door inefficiƫnte in- en uitvering Wrijving: Verlies van energie door het band-weg contact


    Ook hier vergelijkbare info:http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?codeRubrique=38&codePage=20060519143332_19052006143711&lang=NL
     
  12. #13 McGyver, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013
    Dit is een stukje uitleg waar de rolweerstand vandaan komt, maar dat verklaart nog niet dat een wiel met een grotere velg tot wel 15% meer brandstof verbruikt.

    EDIT 1: Lees dit topic eens door: www.focusclub.nl/forum/...t=24795

    EDIT 2: Rolweerstand is niet hetzelfde als wrijving.

    Dit is een mooi voorbeeld:
     
  13. Als ik de stukjes lees is met name de karakteristiek van de band van grote invloed. Ik denk dat daar het grootste verschil zit, de vervormingskarakteristiek van een dunnere band (bij grotere velg), 90% van de rolweerstand moet door de vervorming van de band veroorzaakt worden.

    Bij een grotere velg met dunnere band zit daar natuurlijk een groot verschil.
     
  14. Heeft puur te maken met de vervorming. Het is niets voor niets dat als je je banden iets harder zet dat je auto iets zuiniger wordt (natuurlijk extremen hierbuiten gelaten). Meer druk is minder vervorming.
    Daarbij zijn 18" velgen ook gewoon zwaar, kracht maal arm gaat hier idd ook op.

    Overal zit een optimum in, tour de france is dunne banden. Ja maar daar rijden ze wel met 8 bar rond. Hoezo geen vervorming.
     
  15. Roelard een grotere velg zal uiteraard niet meehelpen voor het verbruik. Maar breedte van de band heeft echt wel een hoop invloed op het verbruik. Buiten de grote moet ook de breedte worden aangedreven. Kost meer kracht omdat er over 4 vlakken (de banden) x aan breedte is bij gekomen. In dit specifieke geval is de toename van de breedte t.o.v. standaard nog al behoorlijk. Bijna 10%.

    De rolweerstand wordt echt niet minder wanneer er een bredere band is geplaatst. Wat betreft de luchtweerstand dat zal voor banden minder gelden, maar des te meer de wrijving die de banden hebben met het asfalt.

    Wat betreft het zuiniger rijden op winterbanden; wanneer men een kleinere maat velg monteert, dus smallere band, zal het verbruik idd afnemen. Maar wanneer de maten hetzelfde blijven, zal juist een winterband minder zuinig zijn. Dit i.v.m. het zachtere compound (daardoor meer wrijving) van de banden.

    Resume: voor het verbruik zijn meerdere oorzaken aan te wijzen.
     
  16. #17 McGyver, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013
    Hier begin je goed, maar trek je de verkeerde conclusie. Een bredere band is idd zwaarder. Dus kost het meer energie om deze rond te laten draaien; Kracht x Arm.

    Nogmaals... Rolweerstand is niet hetzelfde als wrijving.
    Bij een bredere band wordt het gewicht verdeeld over een groter oppervlak, hierdoor is de vervorming van de band kleiner, dus is de rolweerstand kleiner.
     
  17. We vergeten bijna het belangrijkste element dat heet profiel.
    Maar eens met Roelard, rolweerstand zou bij gelijk profiel, gelijke druk, gelijke samenstelling qua rubber (wat dus nooit zo is) bij een breedere band lager moeten zijn.
     
  18. #19 Marco Morello, 25 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2013

    Oke weer wat geleerd. :thumbs:

    Ik ging er vanuit dat rolweerstand ook over de voorwaartse kracht (dus niet de zijdelingse beweging) ging. Als ik het wel heb wordt met de rolweerstand de zijdelingse beweging bedoelt?
     
  19. Ik baalde er ook van dat het verbruik van 205/50/17 winterbanden naar 225/40/18 zomerbanden zo omhoog ging.

    Mijn oplossing: nu ook 225/40/18 winterbanden. Mijn verbruik blijft nu weer gelijk!

    :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina