1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel gestelde vragen over Velgen, banden & ophanging

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hunter, 28 okt 2008.

  1. Velgenwaarde van de Focus:
    Focus I (1998 – 2004)
    Steek: 4 x 108
    ET waarde: 47
    Naaf diameter: 63.3

    Focus II (2004 – heden)
    Steek: 5 x 108
    ET waarde: 52,5
    Naaf diameter: 63.3

    Maat banden: (advies)
    Focus I (1998 – 2004)
    14” velgen: 185x65x14
    15” velgen: 195x60x15
    16” velgen: 205x50x16
    17” velgen: 215x40x17
    18” velgen: 205x35x18
    ST170: 215x45x17
    RS: 225x40x18

    Focus II (2004 – heden)
    15” velgen: 195x65x15
    16” velgen: 205x55x16
    17” velgen: 205x50x17
    18” velgen: 225x40x18
    19“ velgen: 225x35x19
    20" velgen: 235x30x20

    Bandenspanningstabel
    http://www.hetnieuwerijden.nl/pdf/bandenspanningtabel_2002.pdf

    Bandencalculator
    http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

    Het verlagen van de Ford Focus:
    Voor alle Focussen geldt dat er verlaagd kan worden tot max. 4 cm, zonder de schokdempers te vervangen. Wil je lager, ga dan voor een schroefset of verlagingset met schokdempers.
    Bij verlagingsetjes geldt, goedkoop = duurkoop. Indien je gaat verlagen, kies dan altijd voor een A-merk, bijvoorbeeld eibach of Weitec. Meestal zijn de goedkopere setjes veren ook een stuk stugger, wat ten koste gaat van het comfort.
     
  2. Ik heb een begin gemaakt aan het 1e sticky met veel voorkomende vragen.
    Als iemand iets verkeerds ziet of nog een aanvulling weet, roept u maar!
    Indien ik de opmerking aangepast heb, zal ik de opmerking verwijderen.
    Na verloop van tijd volgt dan een slotje en kan in de toekomst een aanpassing via PB verzonden worden.
     
  3. Hunter,

    Wat ook een handig overzicht is: welke velgen/banden kun je voeren met welke verlaging. Zie:

    http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5572

    Ik wil zelf namelijk mijn Wagon 3 cm verlagen met Eibach en 17" Duvals (215/40/17). Ik ben het forum dus af aan het zoeken naar info hierover, want ik heb geen zin om mijn wielkasten te moeten ruimen!

    :) TNT :)
     
  4. he hunter

    weet het niet zeker maar volgens mij zie ik een foutje..
    je kan het ook bij het topic van de speciale st's zien..
    dat is de bandenmaat van 19" op een focus II

    ik heb namelijk 225x35x19
    en via die link (en volgens mij ook de auto van MS design) zie ik dat er 235x25x19 onder zit..

    nouja groetjes!
     
  5. En nog een foutje:
    Focus 2 moet niet zijn 205/55/17 maar 205/50/17
    en als 20 inch: 235/30/20
    en als 15 inch: 195/65/15
     
  6. @ Kai & Marcel: Thanx voor het meedenken, verwerkt!
    Jullie berichtjes zal ik na verloop van tijd verwijderen!

    @ TNT: Indien je wagen verlaagd is, kan je in "normale" gevallen gewoon op de bandenadviesmaat rijden.
     
  7. is de et waarde van focus 1 st velgen ook 47? of hebben deze een andere et waarde?
     
  8. Aandraaimoment voor Focus I en Focus II, zowel stalen als alu velgen?
     
  9. Goed idee zo'n verzameltopic! Weet ik eindelijk zeker dat ik met de goede spanning rij! :roll:
     
  10. ik wil bij deze een kleine kanttekening plaatsen.

    in de adviestabel hierboven word voor een Focus 1 velg in 17 inch als adviesmaat 215/40-17 gegeven.

    op de miata tyre size calculator komt de maat 205/45-17 het dichtst bij mijn originele bandenmaat (195/60-15) in de buurt (0,2% afwijking t.o.v. de 215/40-17 bandenmaat met -1,8% afwijking).


    ik heb twee schermafdrukken bijgevoegd als voorbeeld:

    Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
    195/60-15 4.6in 12.1in 24.2in 76.1in 833 0.0%
    205/45-17 3.6in 12.1in 24.3in 76.2in 831 0.2%


    Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
    195/60-15 4.6in 12.1in 24.2in 76.1in 833 0.0%
    215/40-17 3.4in 11.9in 23.8in 74.7in 848 -1.8%

    groetjes,

    Rolf
     
  11. #11 dB, 31 mrt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2009
  12. @dB

    die calculator kende ik ook al maar ook daar geeft ie voor de 205/45-17 band een afwijking van maar 0,2% en voor de 215/40-17 band -1,8%

    groetjes,

    Rolf
     
  13. Ik snap er ook maar wijnig van eigenlijk.
    Ik heb 8km/u verschil tussen teller en GPS
    GPS - 120
    Teller - 128
    Dit met 205-35-18. :(
     
  14. Ik wordt even stil ik heb namelijk alles berekend op de standaart
    185/65/14 en heb dus voor mijn 15 inch de maat 195/55/15
    en voor mijn 17 inch st velgen 205/40/17
    Trouwens heb ik ook eens gelezen (dacht ik) dat je de bandenmaat
    kunt aanpassen in de computer. het gaat touwens over de mk1 facelift
     
  15. Laatst heb ik andere velgen met banden aangeschaft.
    Maat 225 / 45 / 17
    Volgens de bandenboer in de buurt ga ik hier problemen mee krijgen bij een hobbelige weg óf als ik zwaar beladen ben. De wielen zouden vast komen te lopen...

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    PS Het betreft een focus station van mei 2004 (1.8 tdci 85kW)

    Groeten
    Eduard
     
  16. Et waarde 35 kan dit? voor mn focus uit '99?

    Gr. Jos
     
  17. vraagje: misschien dom vraagje :-?

    bellini bella velgen met Et waarde 40 en breed 7,5 kan ik dan beste 215 40 r17pakken of 205 40 r17 of maakt dat geen zak uit ook qua comfort

    maar uhm vraag mij eigenlijk ook af of het verschil 215 of 205 uitmaakt qua comfort en ook benzine verbruik ? :confused:
     
  18. Misshien heb je hier iets aan, een omrekentabel. http://www.autoverkade.nl/page-Omrekentabel-_22.aspx
    Zoek je maat op en volg de horizontale lijn naar de maat die je wilt hebben.
    En de omtrek staat er ook bij in mm. Kun je meteen zien hoeveel het verschilt.
     
  19. Nog even een vraag:

    Zijn originele volvo en/of mazda velgen ook te gebruiken onder de FoFo2?

    De maten van bijv. 16inch velgen komen vaak wel overeen, maar gaan die dan sowieso passen? Iemand ervaring?
     
  20. als de steek en ET waarde overeenkomen met die van een focus dan past het gewoon !
     

Deel Deze Pagina