1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel gestelde vragen over Velgen, banden & ophanging

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hunter, 28 okt 2008.

  1. en de naafdiameter
     
  2. en de wielbouten/moeren...
     
  3. Ford velgen:
    steek 4x108 - ET 35-45 - naafdia. 63,4


    Heb ik het volgende juist?...

    Peugeot velgen:
    - steek 4x108
    - ET 15-20
    - naafdia. 65,1
    Deze passen alleen met een centreerring, maar staan te ver naar buiten.

    Audi (80) velgen:
    - steek 4x108
    - ET 37
    - naafdia. 57,1
    Deze passen nadat de naafdiamter is opgedraaid naar 63,4 mm.
     
  4. Kan er iemand mij een beetje verduidelijking geven ivm de bandenspanning?

    Bij mij zit er vooraan 2,8 en achteraan 3,1 kilo op. Hier op het forum zie je veel dat de waarden omgekeerd staan: meer spanning vooraan t.o.v. achteraan. Wat zijn hieraan de voordelen/redenen?
     
  5. Het staat volgens mij gewoon in je auto....
    het is of in het tankklepje of op een sticker in je deursponning;)
    Houd dat aan bij standaardmaat banden/velgen, heb je afwijkend, dan op de
    site van de bandenfabrikant.
     
  6. #26 Squid Nunc?, 26 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2010
    Ik heb een Focus I met 15 inch velgen maar met 5 steken!
    Ik zie deze echter niet in het lijstje staan. Weet iemand wat de originele bandenmaat is? Er ligt nu 195/55 op. En omdat ik winterbanden wil aanschaffenvraag ik me af of ik ook zomaar 195/65 zou kunnen gebruiken?
    Bedankt.

    Edit: Voor de duidelijkheid, het zijn deze velgen:

    [​IMG]

    (Foto en auto van mtthw)
     
  7. Het zijn geen 5 steken maar 4 moeren. Haal je sierkapje maar eens van de velg..;)
     
  8. Toevoeging op de lijst, de aantrekkoppels:

    Focus 1999-2004:

    Alle: 90 NM

    Focus 2004.75 (07/2004-), Focus 2004.75 Coupé-Cabriolet (07/2006-) en C-MAX 2003.75 (06/2003-):
    • Stalen moer M12 in goudkleur (*06/2003 - 06/2004) - 90 Nm.
    • Stalen moer M12 in zilverkleur (*07/2004-) - 130 Nm.
    • 2-delige lichtmetalen wielmoer M12 met conische ring (*06/2003 - 08/2006) - 110 Nm.
    • 1-delige lichtmetalen wielmoer M12 voor lichtmetalen velgen en 5-spaaks stalen velg (*08/2006-) - 130 Nm.
    • 2-delige lichtmetalen wielborgmoer (Antidiefstal) M12 met conische ring (*06/2003 - 03/2008) - 110 Nm (NIET gebruiken op de Kuga 2008.5).

    • 1-delige lichtmetalen wielborgmoer (Antidiefstal) M12 (*03/2008-) - 130 Nm. - * Aangebracht in productie:
    Vraag me niet waarom de verschillen bij stalen wielen, ik heb het ook niet verzonnen.
     

  9. Kuch.. ja... had iets dichterbij moeten kijken...
    Maar nog over die ET waarde. Hoeveel mag die afwijken. Als ik op autobandenmarkt naar complete wielen kijk krijg ik voor 15 inch altijd ET 52?
     
  10. #30 fofowava, 2 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2010
    http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=2233
    Volgens deze link 5 mm, dus uitgaande van et 52 mag het et 47 tot et 57 zijn.
    Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk, ben zelf ook naar andere velgen op zoek.
    http://focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1819986713&postcount=2
    Deze heeft et waarde 38 op een focus 1 waar normaal et 47 op zit. Dus dat is 9 minder. Gaat net, zegt ie.
    http://focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1819978608&postcount=2
    Hier staat dat et waarde 47 tussen et 35 en et 52,2 past.
    Nog een hele goeie rekenhulp (dit deed ik eerst met de hand ...) om de juiste omtrek (bandenmaten) te vinden: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

    Volgens de eerste post zou 205-50-16 aangeraden zijn maar ik ga toch liever voor 205-45-16.
    Iets meer trekkracht en minder afwijking op de teller (daadwerkelijke snelheid -1 km/u bij 120/u op teller ipv daadwerkelijk +3 km/u bij 120/u op teller)

    Edit: zie nu pas dat het hetzelfde rekenmodel is als deze post, alleen een andere link
    http://focusclub.nl/forum/showpost.php?p=133042&postcount=11
     
  11. #31 fofowava, 15 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2010
    om even terug te komen op mijn vorige post, ik heb een tomtom check gedaan met de 45 banden, en die geeft aan een -8% afwijking in plaats van -1% afwijking volgens de rekenwebsitepagina's.
    Natuurlijk had ik de standaardafwijking van Ford niet meegenomen, iedere autofabrikant stelt z'n snelheidsmeter naar omhoog af, zodat men vanzelf zachter rijdt dan men denkt (om rechtzaken ivm boetes te voorkomen ?).
    Dus -7% afwijking van fabriek uit, waarschijnlijk.
    Dit verklaart waarschijnlijk ook dat mensen 128 op de teller hebben staan terwijl ze 120 rijden met gps.

    Op basis van deze info voor mijn auto (tellerafwijking):
    205/50/16 banden afwijking van -4,5%
    205/55/16 banden afwijking van -1,1%
    215/50/16 banden afwijking van -3,0%
    215/55/16 banden afwijking van +0,8%
     
  12. Staar je alleen niet blind op de snelheid die je TomTom aangeeft. Deze houd namelijk geen rekening met hoogteverschillen en berekent je snelheid dus ook aan de hand van 2D. Zijn geen grote verschillen maar toch......
     
  13. Nu las ik ergens dat als de profieldiepte op winterbanden minder dan 4mm is, ze hun werk niet goed meer doen. Iets met lamellen die niet goed meer werken.
    Advies was dan gewoon oprijden in de zomer.

    Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
     
  14. Bij 4mm verwissel ik, ivm regenbuien op de snelweg.
    Liever iets eerder wat geld ertegenaan voor de veiligheid dan je auto (en jezelf en je pasagiers) in de kreukels.
     
  15. Bij minder dan 4 mm worden de banden niet meer als winterbanden beschouwd. Connsumentenbond raadt het af om dan door te rijden omdat bij "zomerse" omstandigheden de winterbanden een langere remweg en minder grip hebben.
     
  16. Dus eigenlijk kan je winterbanden tot 4mm oprijden en dan weggooien?
     
  17. Daar komt het wel op neer ja. Ik zou zelf wel iets langer doorrijden, in maart en april kan het ook nog best koel zijn.
     
  18. Als je je irriteerd aan je afwijking, de dealer kan instellen (mits je een focus van na de facelift hebt) welke bandenmaat eronder zit, zodat de snelheidsmeter dan weer klopt, naast de marge die meeberekend is.
     
  19. Bandenkeuze 205/50/16 of 205/55/16

    Ik heb nu de standaard 205/50/16 banden onderliggen, maar wil overstappen naar 205/55/16.
    Kan dit wel met de ruimte in de wielkasten vooral in het geval als je van de zomer met een vouwwagen op pad gaat?

    Grtn, Evert
     
  20. Heb deze bandmaat eronder liggen en met de vouwwagen onderweg gaan zal wel gaan. Als je verlaging hebt, zeker oppassen met de drempels!
     

Deel Deze Pagina