1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Dan nog een bak stof va de E21! Eindelijk weer eens een kleine update!

    Het kitten van de kale cas is nog niet gereed, maar ik heb de winter gebruikt voor andere zaken en kom nu weer eens aan de e21 toe. Omdat ik geen zin heb ik kitten, dat komt in de vakantie wel weer eens, heb ik wat voorbereidende werkzaamheden opgepakt.

    Eerst heb ik een type 2 deur leeg getrokken, mijn type 1 deur was rot. Het verschil is niets, als je een kale deur ziet. De raamstijlen, de raamhevels en de ruiten zelf zijn anders. Uiteraard de spiegelbevestiging ook. Een type 1 heeft een klein zwart driehoekje, waar de type 2 deur de spiegel heeft. Dit is niet zondermeer uitwisselbaar en het is zeker geen afdekplaatje. Je moet de hele raamstijl eruit halen, door de twee popnagels los te boren en de kitlaag door te snijden. Dan is pas de hele deur leeg en kun je je deur spuiten en weer opbouwen.

    Hier zie je de deur, (bijna) helemaal leeg

    [​IMG]

    Geen driehoekje

    [​IMG]

    Het driekhoekje van de type 2 deur

    [​IMG]

    De kitnaad die doorgesneden moet worden

    [​IMG]

    De popnagels, onder de rubberstrip op de raamstijl

    [​IMG]

    En de verwijderde raamstijl. Die kan in de oud ijzerbak.

    [​IMG]
     
  2. Daarnaast ben ik aan het voorbereiden voor de poedercoater. Dus het onderstel uit elkaar halen en andere onderdelen kaal maken.
    Bos ijzer, zonder het voorste subframe en toebehoren. En nee, de keienvanger wordt niet gepoedercoat.

    [​IMG]

    Huis van de ventilator moet ook gedaan worden

    [​IMG]

    En ook de beugel van de brandstofpomp

    [​IMG]

    Onderstel voorzijde moet nog uitelkaar

    [​IMG]

    Een paar nieuwe motorsteunen is geen overbodige luxe.

    [​IMG]

    Volgende week de boel maar eens klaar leggen en demonteren.
     
  3. En een bosje foto's.

    Draagarm achter voorzien van de bouten en de doppen, zodat de poedercoater aan de slag kan gaan

    [​IMG]

    De rare constructie van het hitteschildje op het voorste subframe. Voor de goede orde, die achterste bout bevat een restant van een oud hitteschild, de voorste bout hoort daar niet.

    [​IMG]

    Mijn nieuwe tanks zien er van binnen zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De buitenkant van de linker helft had alleen deze plek, die heb ik er dus uit geslepen. Vervolgstappen volgen later.

    [​IMG]

    Mijn oude tank. De randen zijn kennelijk weggehaald na roest. Ik laat dit setje ook stralen om te zien hoe het er dan uit ziet.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Tankje gelast, de foto’s was ik nog schuldig, dat is hierbij geregeld.

    [​IMG]

    Donorstukje grofweg op maat en ingeklemd.

    [​IMG]

    Vastgelast en afgewerkt

    [​IMG]

    [​IMG]

    Netjes even gespoten, zodat het niet gaat roesten tussen de loods en de coater.

    [​IMG]

    Verder heb ik van alles en nog wat bij elkaar gezocht voor de coater. Daarbij kwam ik mijn tankklepje tegen, dat bij de te spuiten onderdelen moet. Dat heb ik daarom maar eens nader bekeken en daar werk ik (wederom) niet blij van. Wat een gaar ding zeg!

    Het scharnierpunt is total weggerot. Het pennetje is bijna door, het pengat is helemaal uitgesleten. Uiteraard was alles dicht gesmeerd met kit… De beker moet leeg. Tot de laatste druppel…

    [​IMG]

    Op deze plek zit het aanslagrubbertje. Kennelijk is dat met natte lak dichtgegooid, maar je ziet dat de positie van het klepje tov het aanslagrubbertje verschuift. Kortom, gaar scharnier!

    [​IMG]

    De rand heeft ook een knoei gehad. Heeft ergens tussen gemangeld gezeten. Even wat verf eraf en wat zag ik: roest en plamuur. En onherstelbare schade. Dus weg ermee.

    [​IMG]

    Gelukkig is er inmiddels een resadagroene vervanger geregeld!! :thumbsup Tnx Jan!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Ik heb de veerpoten uit elkaar gehaald, met de goede hulp van Jan Piet en zijn gereedschap!! Dank je, Jan Piet Was gezellig!

    Nadere inspectie leert me het volgende:

    Ik heb achter 18 jaar oude eibach veren

    [​IMG]

    En Bilstein B8 (sport?) schokdempers

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb voor honky tonky wappie wappie veren

    [​IMG]

    En vermoedelijk dan ook B8 schokdempers, maar Biesheuvel kon me niet helpen met het nummer…

    [​IMG]

    Oude veren:

    [​IMG]

    Nieuwe Eibach veren!!

    [​IMG]

    Omdat de veerpoten alleen uit elkaar konden met een luchtsleutel, die ik niet heb, aan een compressor, die aan het eind van zijn leven is, heeft een BMW vriend me even geholpen. Dank! Maar eigen gereedschap is altijd goed, dus ik heb twee nieuwe aanwinsten!!

    Nieuwe jong gebruikte compressor, 100 liter tank, aanzuigcapaciteit 425l/m, ingebouwd reduceerventiel.

    [​IMG]

    En een nieuwe luchtsleutel, Rodcraft, zware uitvoering, genaamd The Beast. Kan max 1295 Nm draaien…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze twee artikelen zijn overigens aangeleverd door de huissponsor. Bedankt, Pa!!
     
  6. Nu het kitten bijna helemaal gedaan is (nog een paar stukjes, maar dan moet de auto op de andere kant), is het tijd voor de bitumen. Even een bekentenis, ik doe zo veel als mogelijk om de E21 weer origineel te krijgen, maar de bitumen plak ik behoorlijk royaler dan dat BMW dat heeft gedaan. Waarom? Hoe meer antidreun, hoe stiller en steviger de auto aanvoelt.
    Ik heb royaal bitumen matten ingekocht, 7 stuks van 1m2 per stuk, 4 mm dik. Zelfklevend.

    Eerst heb ik de zijpanelen uitgesneden, rekening houdend met de clips voor de lijsten op de zijkant

    [​IMG]

    [​IMG]

    En plakken maar. Eerst met de verfbrander het metaal lekker voorverwarmen, daarna de mat erin plakken en aandrukken terwijl ik met de verfbrander de mat ook goed warm stook.

    [​IMG]

    In de kofferbak komen deze twee stroken. BMW had standaard een plaat boven de uitlaat, maar bij de 323i is niet besloten om boven de andere einddemper ook een mat te plakken. Ik doe dat wel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De hoedenplank geplakt

    [​IMG]

    De rugleuning van de achterbak geplakt

    [​IMG]

    Voor de zitting kan ik bijna een complete plaat gebruiken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De rest gedaan, inclusief middentunnel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik denk dat de auto gemakkelijk 40 kilo zwaarder is geworden. Ik heb nagenoeg 5m2 (!!) gebruikt. Van 5 volle platen is dit het enige wat over is…

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Wat een werk bah bah, maar wel resultaat. Echt top :)
    Welke dempers ga je gebruiken voor de cabrio?
     
  8. Koos ik zit hier in Marbella in een strandtent om half 1 's nachts met een paar locals aan een onbekend Spaanse likeurtje jouw update eens te lezen. Leuk leesvoer weer! Keep up the good work! Eigenaar van de toko hier is ook klassiek BMW fan. Heb hem wat pagina's laten zien. Man kreeg bijna een binnenbroekse zaadlozing. :mrgreen:
     
  9. Hahaha, fijne vakantie, Mike!!
    [MENTION=1772]Godtoh[/MENTION], Gijsbert, deze dempers komen van de e21. Die laat ik reviseren. De cabrio krijgt binnen twee jaar ook een nieuw onderstel, dan ga ik denk ik ook voor eibacht/ Bilstein, maar dat zien we dan wel.
     
  10. Ha, fijn weer (mooie!) updates!
     
  11. wat een heerlijk stukje weer om te lezen, langzaamaan gaat dit een pracht BMW worden :rock:
    weer goed bezig Koos :thumbs:
     
  12. Weer lekker bezig geweest hoor. Wordt de binnenkant niet gespoten?
    Bitumen zit er strak op trouwens. Keep up the good work!!!
     
  13. Ziet er weer goed uit Koos!! Echt top!!
     
  14. Ja, de bitumen worden gewoon meegespoten, [MENTION=43]R@ymond[/MENTION].

    Dank mannen!
     
  15. ziet er echt weer super uit.
    die dreun platen net origineel.
     
  16. In zoverre, ze hebben dezelfde dikte als origineel en hetzelfde motiefje ook nog! Ik breng er wel meer van aan. Zoals gezegd zit er 5m2 in.
     
  17. Ziet er netjes uit Koos
    We gaan het over een week of 3 irl zien :thumbs:
     
  18. Ja man... ik werk me een slag in de rondte om het allemaal tijdig af te krijgen!
     
  19. Een heerlijk topic om te blijven volgen. Keep it going Koos :thumbs:
     
  20. Heb je nog weleens tijd om gewoon voor je baas te werken? :)
     

Deel Deze Pagina