1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Nope, gaat gewoon door, maar nu 30 jaar oud. Daarnaast een overgangsregeling. Dus '87 26 jaar, '88 27 jaar, '89 28 jaar, '90 29 jaar en vanaf 1991 moet 30 jaar zijn om vrijgesteld te worden. Overigens was er door de vorige eigenaar van mijn cabrio ook vrijstelling aangevraagd op basis van de vorige regeling, tot max 1-1-1987. Die is destijds ook verleend op basis van het bouwjaar 1986.

    Scheelt me nu mooi 168 euro per kwartaal, 1,5 jaar lang.
     
  2. lekker Koos :thumbup:
     

  3. Proficiat, ik weet wat dat kost:thumbs::thumbs:
     
  4. Mooi dat je nu minder hoeft weg te geven aan de belasting!:badgrin:
     
  5. Afgelopen vrijdag is het tapijt gereinigd. Dat is gebeurd met een speciale stofzuiger, die spoelt met water en/of zeep. Maar de stappen zie genomen worden zijn meer dan alleen dat. Eerst wordt het tapijt grondig (droog) gezogen. Daarna met perslucht het vaste vuil losblazen. Dat is een vuil werkje. Daarna weer stofzuigen. Dan wordt het tapijt met een zeep ingeschobd met een borsteltje. Tot slot de waterreiniger er overheen, in een aantal gangen, dus 1 keer is niet genoeg.

    Met de compressor vuil losblazen:

    [​IMG]

    de waterreiniger

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    het resultaat (dit was dus schoon water!!)

    [​IMG]

    het tapijt na de hele behandeling

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog drogen, dat gaat wel een weekje duren.

    Daarnaast heb ik de zeef van de automaatbak vervangen en de automaat carterpan gereinigd. Het zeefje was redelijk schoon, volgens Rob was die vlak voor de stalling, 5 jaar geleden, ook vervangen.

    carterpan met twee magneetjes

    [​IMG]

    onderkant bak, zonder pan. het vierkante ding is het zeefje.

    [​IMG]

    vervolgens heb ik de remmerij losgehaald. De remklauwen en remschijver er vanaf. Achter zitten de klauwen vast met een imbus nr 7. Dat noemen we een hoerenmaat, standaard imbussetjes hebben een 6 en een 8, maar geen 7. Dus maar opgehaald.

    [​IMG]
     
  6. Vandaag ben ik verder gegaan met de brandstofleidingen en de remleidingen. Deze zijn gecorrodeerd en op plekken in een vergevorderd stadium van ontbinding. Vermoedelijk APK afkeur, maar belangrijker: ik wil graag veilig rijden. Dus de hele bende maar vervangen. Ook de slangetjes, blokken en schijven worden vervangen. Daarnaast reviseer ik zowel achter als voor de remklauwen. Geen overbodige luxe heb ik wel gezien, er zijn een aantal rubbers gaar. De zuigers zijn allemaal goed gangbaar.

    (slechte foto) de oude remleiding van voor naar achter, die gewoon uitelkaar viel toen ik m los haalde

    [​IMG]

    Nieuwe leiding voorzien van een kraagje, nadat ik m redelijk in vorm heb gemaakt en op lengte heb afgesneden.

    [​IMG]

    En twee brandstofleidingen en een remleiding onder de auto.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder de twee raamrubbers van de achterramen vervangen, de oude waren aan het vergaan en sloten niet meer goed af. Wil geen water in de auto hebben, dus vandaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. goed bezig Koos, en zo'n extractor (die speciale stofzuiger) doet wel goed z'n werk :thumbs:
     
  8. Echt goed bezig Koos !!!! :thumbs: wat een verschil dat tapijt :wow:
    en die remleidingen zijn iid apk afkeur .
     
  9. erg mooi werk weer Koos :D
     
  10. Weer lekker bezig geweest zie ik:thumbup:
    De remleiding en benzine leidingen zien er ook weer top uit, waren die oude ook van koper?
     
  11. nee dat was staal Simon. Maar stalen leidingen zijn heel lastig zelf in model te brengen, tenzij je weer speciaal gereedschap hebt. Maar ze knikken ook veel sneller. Dus nu koper. De purist zal zeggen dat je iets minder remdruk hebt, omdat koper meer "zet", maar dat is mini-minimaal en dit is geen racer, hij komt niet op het circuit.
     
  12. Mooi wark Koos! Net tapijtje geworden en die remleidingen zijn weer schitterend ;)

    Had ik nu tussen neus en lippen door gelezen dat je je andere project hebt stop gezet?
     
  13. NEEEEEJJJ!!!!! neehoor Eric, alleen het moet even wachten, tot dat deze klaar is en de beurs weer is gevuld... Nee die 323i is mijn lieffie, die blijft tot in de eeuwigheid (denk ik) en die wordt mooier dan mooi.
     
  14. verkeerd begrepen dus in de topic van Sander ... solly! :thumbs: goeie zaak dus ;)
     
  15. aj, ik bedoelde de afweging om wel of niet verder te gaan, niet de keuze om te stoppen. Ik begrijp je verwarring.
    1. er zijn niet te veel origineel nederlandse 323i type 1 meer over,
    2. er zit te veel geld in dat ik nooit meer zie maar zeker niet als ik stop
    3. ik heb ZO'N zin om te gaan rijden met dat ding!!!!!!! kan niet wachten!
     
  16. Weer een stappie verder Koos, nuttige en mooie updates. Prachtig om te zien weer.
     
  17. De remleidingen aan de voorzijde vervangen, vanaf de ABS pomp naar de wielkasten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast de stofkappen even in de hammerite gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna het brandstoffilter vervangen en tot slot alles in de motorruimte weer opgebouwd. Het nieuwe thermostaathuis en sensoren en thermostaat geplaatst, nieuwe aanzuigbuizen van het inlaattraject geplaatst. Bij het plaatsen van het thermostaathuis viel me op dat ik twee gaten heb die niet in het oude huis zaten. Ik denk voor twee sensoren van een later model? Maar ja, die heb ik niet en ook niet nodig, dus maar eens kijken of ik er twee stoppen in kan draaien.

    [​IMG]

    in de oude aanzuigbuis zat wel wat oliedrap. is dat normaal? Ken het wel van intercoolers.

    [​IMG]
     
  18. Mijn E30 cabrio heeft als enige van mijn 4 BMW’s geen hoofdsteunen achter. Mooi moment om daar eens wat aan te doen. De bekleding is Perlbeige 0206 leder, dus een paar hoofdsteunen zoeken. Maar die zijn dus (eigenlijk) niet te vinden of ik moet een paar nieuwe kopen die nog ergens in een magazijn bij BMW liggen te wachten tot iemand er meer dan 200 euro voor over heeft. Das niet wat, dus ik ben verder haan zoeken.

    Bij de E30 zitten de hoofdsteunen in de rugleuning van de achterbank, in tegenstelling tot die van de E21. In de rugleuning zit een beugel, waar je twee pijpjes in klikt. Dan nog twee gaten in je bekleding maken en je hoofdsteun kan erin. Dus heb ik bij een sloper de hoofdsteunen, de doorvoerdopjes en de pijpjes uit de stoelen gesloopt, om er daarna thuis achter te komen dat die beugels helemaal niet in mijn achterbank zitten… :nocheer:

    Bij een kennis heb ik een paar achterbanken bekeken, maar ook daar waren ze niet te vinden. Uiteindelijk op marktplaats een setje beugels gevonden. Op dat moment had ik alle onderdelen, alleen de bekleding van de hoofdsteunen was de verkeerde, namelijk standaard stof en geen leer. Nogmaals, die goede hoofdsteunen zijn niet te vinden. Uiteindelijk op Ebay in de USA een setje hoofdsteunen uit een E24 kunnen vinden, van het zelfde bouwjaar en de juiste leerkleur. Die heb ik besteld op de kok dat het niet helemaal of helemaal niet zou passen. Gistermiddag zijn ze binnengekomen, gisteravond ben ik begonnen aan de inbouwoperatie. Defacto ben ik tevreden en is alles gelukt, maar er moest wel wat voor gebeuren. Zie daarvoor onderstaande berg foto’s.

    De onderdelen:

    [​IMG]

    De hoofdsteunen verschillen in maat en ook de pennen zijn erg anders van lengte en vorm (e24 is gekromd). Ik heb de beugels omgebouwd, zie onderstaand 1 omgebouwde (rechts) en 1 originele (links)

    [​IMG]

    Voor de ombouw moeten de E30 hoofdsteunen uit elkaar gehaald worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelukkig zit de E24 hoofdsteun TOTAAL anders in elkaar :nocheer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het verschil in beugels (grote is E24)

    [​IMG]

    En het verschil in hoofdsteun (beige leer is E24)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de achterbank, hier zitten wel uitsparingen maar missen de beugels

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beugels plaatsen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar ja, dan moeten die steunen door je leer….

    [​IMG]

    De positie bepalen en erin drukken met een dopje

    [​IMG]

    No guts no glory…

    [​IMG]

    En dopjes erin

    [​IMG]

    En dan is het klaar!

    [​IMG]

    Ik ben erg tevreden. De nieuwe hoofdsteunen zitten nog erg dicht bij de originele kleur, maar even goed poetsen en met wat ledervet is dat wel wat bij te werken. De breedte staat erg netjes, al zal het zicht naar achter wat minder zijn. Maar dat is bij een cabrio met gesloten dak toch al niet zo goed.
     
  19. De automaatbak gevuld met olie, de thermostaathuisstoppen gemonteerd, de eerste 7 liter koelvloeistof erin gedaan en de brandstofpomp weer opgehangen. Tot slot het diff er weer onder gehangen, maar nog niet helemaal alles aan gemonteerd. Dus we komen wel verder. Oh ja, het interieur is gemonteerd!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van dit:

    [​IMG]

    naar dit:

    [​IMG]

    en van dit:

    [​IMG]

    naar dit:

    [​IMG]

    kortom, de cabrio wordt meer en meer naar mijn zin!!!
     
  20. Aandrijfassen er ook aan:

    [​IMG]

    remmerij gereviseerd en opgeknapt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    deze meuk komt uit de stuurbekrachtiging

    [​IMG]

    ik kreeg steeds een checkmelding van de check control over het kuhlwasser. Blijkt een rotte stekker te zijn. Om te testen even draadjes knopen en klaar!

    [​IMG]

    Daarnaast ben ik nog steeds aan het kloten met de koplampwissers. Mis ergens wat draden volgens mij dus ben ik eerst maar eens de oude bende gaan loshalen. Onder wat tape kwam deze constructie aan het licht. helaas een slechte foto maar het betreft wat inelkaar gedraaide en gecorrodeerde draden...

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina