1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Update op de wettelijke garantie

Discussie in 'Algemeen' gestart door Edgar Focus, 11 okt 2022.

  1. Dat betekent dat er een aantal hier waarbij de motor kapot is gegaan, binnen 6maanden van aankoop, de motor vergoed moeten krijgen. Non-conformiteit. Toch? Zo lees ik het althans
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Als hier aan voldaan is:
    Belangrijk onderdeel van de verwachtingen die een koper van een tweedehands auto mag hebben, zijn de onderzoeksplicht en informatieplicht:

    –onderzoeksplicht houdt in dat een koper zelf onderzoek hoort te doen naar de tweedehands auto die hij koopt. Hieronder valt het maken van een proefrit. Ook het doorvragen bij de verkoper naar het functioneren en de onderhoudshistorie van een tweedehands auto is onderdeel van het onderzoeksplicht.

    –informatieplicht houdt in dat de professionele verkoper verplicht is je te informeren over bestaande gebreken waarvan hij op de hoogte is of had moeten zijn. Let op: een particuliere verkoper heeft deze informatieplicht niet. Koop je een tweedehands auto van een particuliere verkoper, dan word je geacht extra onderzoek te doen, bijvoorbeeld door een aankoopkeuring te laten verrichten.
    Als dat gedaan is en de aankoop na april 2022 gedaan is, dan ja zeker is dat non-conformiteit en is er recht op garantie en dus vervanging.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Garantie hebben is een, maar het dan ook krijgen … ben bang dat dat een tijdrovend klusje gaat worden helaas
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Bij anwb gaat het direct om aankoopcontrole. Ken niemand die dat echt heeft gedaan.
    Wel vaak dat klant elders auto koopt en met de issue bij ons kwam. Daaruit bleek diverse dingen gewoon niet goed te zijn. Veel gevallen gaat auto terug naar bedrijf en wordt daar kostenloos gefixed. Is het ver rijden, dan repareren wij het voor ze en betalen hun de kosten van de rekening.

    Als je binnen 6maanden bovag garantie je motor kapot gaat. Dan is het moeilijk om geen garantie te geven, zie geen reden daarin.
    Ja als je na week klaagt over slecht lopen van de motor maar na 5maanden brengt, met al die tijd een slecht lopende motor.
    Bij bovag aflgevering zit nagenoeg altijd beurt bij. verbruikt hij olie en daarna zonder melding vastgelopen. Dan kun je wel aankomen met elke 1000km oliepeilen maar 99% doet dit niet. Tevens kan garage niet waarmaken dat je geen olie hebt gepeild.

    Koop je auto zonder bovag garantie en dus de 3maanden motor en bak garantie. Dan is het lastig als het na de 5maand gebeurt. Als het binnen periode gebeurt van 3maanden. Dan is het nog de vraag hoe dat gaat. Want vaak vertrouw ik zulke garage eerlijk gezegd niet. Als monteur wel keer klant gehad die daar auto had gekocht en bij ons met problemen kwam. hoe financieel opgelost werd geen idee. Bij me pa keer gehad defecte condensor waar we dag na aan ophalen achterkwamen door dat airco niet werkte. Hun reactie dat het 450euro kost om te fixen. Beste was auto terug geven en je eigen auto weer mee naar huis nemen. Dit omdat je wettelijk ook vrij staat als product niet bevalt na aankoop terug te geven. Zelf gehad dat bij ophalen van auto de banden op 1.6 a1.7mm zijn, goed genoeg voor apk dachten ze. Voor verkoop is dat niet iets wat je doet, je zet klant direct al aan tot aankoop van nieuwe banden. Je hoeft niet te gokken dat betreffende bedrijf geen reclame maakt op deze auto's na die telefoontje. Ipv kiezen om die issues gewoon op te lossen kozen ervoor om. Als ik het niet zelf kon doen, was ik in staat om te eisen dat aankoop ongedaan werd gemaakt.

    Onderzoeksplicht:
    -Dat doen echte autoliefhebbers. maar dan worden er geen auto's meer verkocht.
    koop geen tsfi wegens olieverbruik issue. Koop geen THP ivm vervuiling van kleppen en ketting die om de 15.000km te lang is en vervangen moet worden. Koop geen ecoboost omdat er verhalen staan van warmlopen zonder van te voren dit te kunnen weten. koop geen EV auto want die accu als die vervangen moet worden is de auto economisch total loss
    Ja proefrit kun je maken maar dat is zelfde als APK een moment opname. over tijd weet je dit niet. Je kan de auto wel bij ANWB voor onderzoek sturen om te zien of er gebreken zijn. Maar dat hoeft niet bij bovag ivm daar je een lijst hebt met zwart op wit dat het getest is en conform goed is. Aankooponderzoek kan bekende issues niet vinden zoals hierboven vermeld zonder de motor uit elkaar te halen. safety gebreken worden altijd gefixed bij bovag garantie, ivm dan ook vaak geen apk papiertje gegeven kan worden.

    informatieplicht
    - bij aankoop is idd de verkoper verplicht goeie auto te verkopen. Ook hij kan niet in de auto kijken naar alle issues
    Niet zoals keer had dat airco moest fixen en verkoper vertelde dat het wel handig zou zijn als er daadwerkelijk airco systeem aanwezig was. Knopje op dashboard was iets anders dan airco.
    ook verkoper weet bij afleveringsbeurt dat er meerdere issues zijn. Belangrijkste worden dan gefixed en rest niet. Schreef zelf zo A4 papiertje vol en mocht toen alleen banden en beurtje doen. 2weken later kwam klant met klant en mocht rest ook gefixed worden. Want ja beste is klant laten rijden en hopen dat ze na garantietermijn issue mee krijgen zodat het niet op kosten gaat van de aankoop en ten koste van winst.
    Helaas is dit zo bij alle verkopers zo geregeld.
    Bij particulier 2de hands verkoop is het moeilijk om voor garantie te komen. Dat wordt zelden gedaan. Ja bij echte miskoop wordt wel contact opgezocht soms via de rechter.


    voordeel van bovag is dat de garantie termijn nu naar 12 maanden is getrokken gelijk aan de europese wettelijke garantie termijn.
    Blijf zelf liefst bij bovag garage auto kopen. meer vertrouwen op goeie afwikkeling en veilig na aankoop te kunnen rijden.
    Voor garantie is niet bovag garage hopen dat je goeie aankoop doet en niks mis ermee gaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina