2.5i 20V 225pk Tuner ST?

Discussion in 'Performance' started by Vlugge Jaapie, Jun 5, 2011.

  1. Nog een paar maanden en dan is het tijd voor een nieuwe auto in de vorm van een Ford Focus ST. :mrgreen:

    Na al heel wat gelezen te hebben hier ben ik benieuwd of er inmiddels betrouwbare bedrijven zijn die gespecialiseerd zijn in het chiptunen van een Focus ST?
    Bestaan er inmiddels chips op maat zoals bijvoorbeeld JD die levert?
    Ik ben zelf niet handig ben met sleutelen aan auto's...Vandaar dat ik graag gebruik maar van de expertise van een bedrijf. Om eventuele problemen met slippende koppelingsplaten, te kleine intercoolers e.d. te voorkomen.
    Wat is in jullie ogen een rieëel te behalen vermogen/koppel zonder het risico dat de motor schade oploopt? :nocheer:

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

    Groeten Niek
     
  2. je hebt:
    Dreamsience
    Bluefin
    Code:red
    bij deze 3 krijg je een handheld.
    die handheld kun je inpluggen op je obd2 stekker onder het stuur bij de ST
    en vervolgens kun je je tuning programma kiezen en met +/- 10 minuten is die gechipt....

    ik heb zelf dreamsience waar ik nog steeds super tevreden over ben
    dit is software "van de plank" net zoals code:red en bluefin

    maar er is inerdaad ook een chip op maat
    maar daar heb ik zelf geen ervaring mee
     
  3. Welkom Niek!

    Voor wat betreft motorische problemen bij tuning:
    Een pk of 300 is vrij makkelijk uit het blok te halen zonder een heel hoog risico, zolang je maar beseft dat tuning altijd extra risico op brokken meebrengt. Voor die 300 pk heb je dan een andere luchtinlaat, 3" uitlaat met racecat (of geen cat als het milieu je geen reet kan schelen), grotere intercooler en een andere mapping (Bluefin etc.) nodig. Als je zo ver gaat, zet dan een andere koppeling ook maar op de lijst. En doe er Castrol Edge Sport 0w40 in.
    Weet wel dat een ST blok een aantal specifieke kwaaltjes kent:
    1) Oliefilterhuis diafragma dat kapot gaat, en als je pech hebt dan ook meteen nokkenaskeerring(en), wat weer vervanging van je distributie tot gevolg heeft. Zoek uit of het oliefilterhuis ooit vervangen is, zo ja: dat scheelt maar kijk dan ook meteen of je geen olie op je distributie zit, wat wijst op olielekkage. Bij de facelift ST is er een andere type oliefilterhuis met andere diafragma gekomen wat minder/geen problemen geeft.
    2) Dynamo geeft regelmatig de geest
    3) Cylinderliners die scheuren. Gebeurt niet heel vaak, maar is wel einde blok.
    4) Blok is erg gevoelig voor functioneren van 3-tal sensoren en regelkleppen: MAP, MAF en turbo-magneetklep.

    En 5) Blok heeft erge dorst! ;)
     
  4. #4 Vlugge Jaapie, Jun 5, 2011
    Last edited by a moderator: Jun 5, 2011
    Ok,

    Enig risico met tuning loop je natuurlijk altijd. Maar kans op cylinderliners die scheuren dat vind ik toch wel te gek. Heb geen zin in belachelijke kosten door het tunen.
    Een maatje van mij heeft een Skoda Octavia RS standaard 200PK/280NM. Met chip op maat
    van JD heeftie nu 260PK/412NM. Bij jd zeggen ze dat dit geen enkel probleem is voor het blok. Als ik dat afzet tegen de laatste post in dit topic...krijg ik meteen vraagtekens wat verstandig is.

    De MOD+ van dreamscience zorgt voor 280PK zo ongeveer?? Zal dat niet een mooie tussenstap zijn?
    Hoeveel centen ben je ongeveer verder als je die 300 pk hebt incl. alle veranderingen en icm welk tuning pakket is dat?
    Hoeveel KM heeft julllie auto gelopen en hoeveel KM met de tuning?
    Zijn er bedrijven in nederland die me hierbij zouden kunnen begeleiden??
     
  5. Kwam dat scheuren niet van een voorgaand blok af. Dus dat er op een gegeven moment een modificatie was gedaan om scheuren te voorkomen?
    Verder heb ik hier op het forum nog maar van 1 persoon (Huigie) gelezen dat hij een gescheurd blok had.
     
  6. blokken scheuren alleen als je richting de 350PK gaat (andere turbo dus)
    en als je echt geld over hebt stuur je je onderblok op naar engeland en worden de liners verstevigd tot 700PK maja raak dat maar eens kwijt op de voorwielen :P


    mod x is echt snel zat van dreamsience

    315PK @ 488nm koppel (volgens hun schema)
     
  7. #7 Kaz, Jun 5, 2011
    Last edited by a moderator: Jun 5, 2011
    Nou, het gekke is dat die liners ook bij standaard ST's wel eens stuk gaan. Bij de allerlaatste serie ST's (vanaf het moment dat de RS2 gemaakt werd) zouden de cylinders anders gemaakt zijn en het probleem niet meer voor komen. Je kunt ook een versterkt onderblok kopen in de UK. Ik ben er zelf niet zo heel bang voor, en van mening dat netjes warm rijden, alleen 97/98 brandstof etc. dergelijke problemen voor het grootste deel kan voorkomen. Ik rij zelf het liefst met ModX (dreamscience), die is echt meer dan snel genoeg en ModB+ als 2e. Maar je koppeling gaat er wel aan.... Dus je zou en torque limited mapping kunnen overwegen (400Nm), maar dat haalt deel van het spektakel weg.

    Ik ga geen tuners afbranden, maar die zullen meestal zeggen dat opvoeren met hun eigen product geen probleem is voor een blok. Maar je gaat de ingebouwde reserves aanspreken en daar kan een prijs tegenover staan. Zo simpel is het.

    Hoeveel geld? Ik denk dat ik zo rond de €2000 kwijt was aan alle motorische modificaties incl. installatie. En nog eens zo'n €2000 aan onderstel modificaties. Installatie voor een groot deel zelf gedaan, met vrije tijd-hulp van een goede monteur en in een garage met brug. Plus recent €4500 aan regulier onderhoud, nieuwe koppeling, sper differentieel en nieuwe distributie, waterpomp plus krukas/nokkenas seals.

    Auto nu 60000km, waarvan 18000 door mij gereden en het merendeel met 280+pk.

    In de UK kun je heel goed terecht voor installatie (bv Pumaspeed), maak je er meteen een leuk tripje van! Ik weet nog een goede garage in Noord Holland, of anders in Uithoorn.
     
  8. #8 jepege, Jun 5, 2011
    Last edited by a moderator: Jun 5, 2011
    He Niek,

    Welke kleur wordt je :st: ? ;)

    Ik heb voor ongeveer 1200 euri (incl. bankkosten a 15 euri en bij een koers van 1 pond = 1,2 euri, eindejaarsaanbieding: scheelde zo'n 230 euri) een stage 1 kit van Dreamscience besteld in UK.

    http://www.dreamscience-automotive....grades/782-dsci-st-stage-1-tuning-upgrade.php

    Ik heb daar 5 tunes bij. Geen hand held device (strategem), ik laad de tunes gewoon met een laptop. Volgens hun opgave zou ik met de DSCI tune zo'n 280pk's / 440 nm (325 lb/ft) moeten kunnen halen. :thumbs:
     

    Attached Files:

  9. Zou hartog je ook niet kunnen helpen als je op maat wilt?
    En ik weet dat er op het forum een witte ST te koop heeft gestaan met een chip op maat (erg dikke en mooi afgemaakte ST). Iemand een idee waar of wie dat was?

    Maar als je JD noemt, ben je dan niet VAG gericht in principe? Een R32 of GTI niets voor je? Weet dat het een focus forum is hoor, maar ik vraag maar ff :P
     
  10. Oeh, een GTI of een R32 komen er bij mij niet in hoor. Heb sinds ik auto liefhebber ben al een hekel aan VW en niet op de minste plaats om het volk wat er in rijdt! :butt:
    Met m'n Clio op gebied van sprintjes toch wel hoogtepuntjes beleefd tegen golfjes VR6 en V6 4motion :mrgreen:

    Ik ben van plan 17K-18K uit te geven aan een ST en maximaal 2K aan tuning e.d. is die 2K in jullie ogen een rieeel bedrag voor alle nodige modificaties?

    Kwa kleur heb ik een licht voorkeur voor blauw. Evt zwart of donkergrijs zijn ook optie's.
     
  11. Hier staat een zeer nette, blauwe :st: te koop! :thumbup:
     
  12. Nette bak hoor....:D
     
  13. En al gechipt... ;)
     
  14. :schater: Kijk eens, zo lees ik het graag vwb VW :)

    Met 2k kom je een heel eind als je alleen motorisch wilt tunen. Ga je tot 300pk of meer, reken dan nog 1,5-2,5k erbij voor andere koppeling en evt. een sper. Met name met sper ben ik erg blij. Andere remmen zijn ook leuk, maar niet per se nodig.

    De ST van Chris zou ik zeker overwegen en hou je nog wat over van je budget!
     
  15. Nee ik ga nog ff niet kijken naar auto's dan maak ik het mezelf alleen maar moeilijk....ghehe
     
  16. Kan iemand mij vertellen bij hoeveel NM koppel de standaard koppeling het niet meer trekt en die vervangen dient te worden?

    Bij hoeveel vermogen is het lonend om een andere intercooler te monteren?
     
  17. 400nm (Dreamsience mod B+) gaat perfect!
    475nm (Dreamsience mod C) slipt die al iets
    488nm (Dreamsience mod X) dan gaat die sowieso slippen maar ik meen dat Rob (Huigie) er weer geen last van heeft


    een andere intercooler is altijd goed
    ik mag het eigenlijk niet zeggen maar dat standaard intercooler die de ST heeft is gewoon troep...
    als je hem er ooit onderweg haalt ben je het wel met me eens denk ik...
     
  18. Ok dan, en hoeveel PK heb je onder de kap met mod C?

    Wat zijn de kosten ongeveer van een intercooler en en koppeling?
     
  19. Ik heb nooit enige last van slip gehad, zelfs niet bij ModX. Maar mijn koppeling ging wél kapot. Ik denk dat 'ie niet veel meer dan 400Nm aankan op de wat langere termijn. Ik heb voornamelijk met ModB+ gereden.

    De standaard intercooler is een grote grap. Veel te klein.

    Een andere koppeling kost incl. montage rond de €1500.
    Intercooler iets van €300-€500 afhankelijk van welke merk je koopt.
     
  20. #20 Danny, Jun 9, 2011
    Last edited by a moderator: Jun 9, 2011
    ik dacht dat mod C 300PK was
    ik gebruik zelf nooit mod C alleen mod x en mod b +

    maar als je mod x gebruikt is mod b + niets meer aan :P



    schema's:
    [​IMG]
     

Share This Page