2.5i 20V 225pk Tunen naar circa 300 pk

Discussion in 'Performance' started by mr_boub, Jan 11, 2017.

  1. Goedemiddag,
    Ik heb een beetje op dit forum zitten neuzen qua (chip) tuning.

    Mijn uiteindelijke doel is om uit te komen rond de 300 pk.

    Hiervoor is (voor zover ik begrepen heb) nodig :

    - Andere intercooler
    - Andere downpipe
    - Chiptuning met speciale software afgesteld op jouw auto en hardware
    - ?

    Zijn er nog andere belangrijke dingen die ik moet vervangen ?

    Graag hoor ik jullie ervaringen/adviezen hierover :thumbs:
    En wat voor merken raden jullie aan qua hardware ?
     
  2. #2 dimelot, Jan 11, 2017
    Last edited by a moderator: Jan 11, 2017
    - Andere uitlaatlijn
    - Andere koppeling is ook aan te raden... Een RS koppeling in dit geval
    - ander luchtfilter (CAIS of iets dergelijks)

    Heb jij nog meer tips, [MENTION=12524]Meeelv[/MENTION] ?
     
  3. Volledige uitlaatlijn hoeft niet per see maar de downpipe en katalysator zijn wel belangrijk.

    Verder is een andere inlaatplenum aan te raden vanwege de hogere turbodruk. Er gaan verhalen rond dat het originele kunststof exemplaar dan wil ontploffen.

    Ik heb zelf die van Autospecialists, meeste bang for your buck.

    Koppeling is zeker nodig omdat de standaard koppeling de hoeveelheid koppel niet aan kan bij tunen.

    Bij Bluefin geven ze aan:

    Stage 3 software is freely available to any ST225 Bluefin customers with the extra parts listed below:
    1.Replacement air intake system
    2.Good quality replacement Sports-Cat & full exhaust system including downpipe
    3.Up-rated intercooler
     
  4. Oké, bedankt voor de info mannen!

    ATM vertelde mij dat voor enkel het chiptunen (van 225 naar circa 255 pk) het niet nodig is om je koppeling of andere onderdelen te vervangen omdat de standaard onderdelen dit wel aankunnen.

    Klopt dat voor zover jullie weten ?
     
  5. Je kan ook kijken of Dreamscience interessant is voor je. Je hebt daar verschillende maps die je kan gebruiken. En Performance+ was al lekker. Zonder enige hardware aanpassingen had je al een behoorlijke boost tov standaard.
    En intussen kan je je hardware aanpassen en dan Mod-X rijden.. Dan red je wel de 300 pk
     
  6. En als je toch echt naar de 300pk wilt gaan dan zorg ook voor een goede koeling. Anders vrees ik dat je blok, de beruchte scheurtjes in de cilinderwanden, kapot gaat.
    Hier kun je bv een andere radiator plaatsen die meer koelcapaciteit heeft en de RS oliekoeler.

    Om het compleet te maken dan kun je nog een recirculation valve monteren, die zit bij de turbo waardoor je meer boost kunt krijgen.
     
  7. 4000 euro later hb je paar pk meer :schater::schater:
     
  8. tikt wel aan ja, kolere :schater:

    Tot hoeveel PK/koppel kun je eigenlijk gaan met je standaard koppeling ?
     
  9. #9 dutchguy, Jan 12, 2017
    Last edited by a moderator: Jan 12, 2017
    Nou... het valt wel mee wat betreft kosten en risico's.
    Voor een nette en stabiele 300pk ben je (zoals superchips aangeeft) de volgende onderdelen nodig:

    - CAIS (Een ecu spacer icm een k&n filter is al voldoende)
    - Intercooler
    - volledige uitlaat inclusief downpipe en sportcat/decat (als je cat-back origineel laat blijf je op 280pk steken)

    Vervolgens gaat je standaard koppeling er aan vanwege het toegenomen koppel.
    Dus al vrij snel zal je bijvoorbeeld een RS-koppeling moeten monteren.

    Al het andere is optioneel.
    Blockmod's , oliekoelers , plenums , radiator ... allemaal leuk en aardig, maar het levert je weinig op als je gewoon 300pk wilt.
    Wil je de laatste pk's er uit persen , dan zou ik daar naar kijken.

    Als je alles dus nieuw aanschaft ben je ongeveer 2000~2500 euro kwijt inclusief een bluefin of ds.
     
  10. Gaat niet alleen om die paar PK's meer, maar de hele vermogensopbouw word anders.

    Nadat je de auto laat chippen herken je hem niet meer terug, compleet andere auto.
     
  11. Ja bij jullie heb het wel zin
    Mijn mk 1 face 2 2.0
    Hoef ik niet te laten doen
    Is puur geld verspilling
     
  12. Zelfs met performance+ van Dreamscience heb je al heel veel verschil. Dan merk je pas dat de ST flink geknepen wordt.
     
  13. Denk dat dit met name te maken heeft dat de stndrd koppeling niet veel extra trekt.
     
  14. Perf+ is idd een fijne map! DCSI is echt feest maar dodelijk voor je koppeling.
     
  15. Volgens ATM Eemnes kunnen ze hem met enkel software van 225 naar 255 pk brengen, zonder dat je je koppeling hoeft te vervangen.

    Klopt dat wel ?
     
  16. Dat is mogelijk.
    Zolang het koppel maar niet noemenswaardig boven de 400nm uit komt.

    Maar waarom chippen bij ATM? Voor hetzelfde geld haal je een bluefin of ds.
    Dan kan je later ook nog (gratis) een zwaardere tune nemen als je wel verder wil.
     
  17. +1

    Dreamscience heeft meerdere mappings op één kastje die je kan aanpassen als je een aanpassing hebt gedaan.
    Hij is momenteel ook nog iets goedkoper....

    http://www.dreamscience-automotive....k2/focus-st225-mk2-tuning/stratagem-imap.html
     
  18. Ik ben redelijk rookie wat betreft het hele tuning gebeuren :mrgreen:

    Bij Bluefin of DS moet je dit toch zelf allemaal installeren en afstellen ?

    Geen idee hoe dat werkt allemaal. Is dat makkelijk zelf te doen ?
     
  19. afstellen hoef je niets aan te doen, installeren wel.
    als je op een forum kan posten, dan kan je zeker omgaan met een bluefin of ds ;)
     
  20. Klinkt goed, scheelt in ieder geval de rit naar Eemnes.

    Is het echt zo makkelijk dan ? Bij Eemnes zijn ze er een dag mee bezig volgens de verkoper. Is toch raar ?

    Raden jullie de DS of de Bluefin aan ? zag dat er qua prijs weinig verschil in zat. En ik neem aan dat die een stekker heeft die je ergens op aansluit ? Ben echt een leek hierin hoor :mrgreen:
     

Share This Page