Als deze foto's van jou zijn zou ik ook maar snel die koelslang met dat t-stuk vervangen daar zijn al veel motoren door kapot gegaan.
Klopt! Ik woon niet ver van Datona, heb de meter daar opgehaald. De waardes zijn gelijk als bij mij, echt leuk om zo te zien. Mijn auto rijdt en reed gewoon goed. Voor mij is het een soort van 0-meting geweest. Heb wel bougies vervangen, maar dat is regulier onderhoud. Succes met diagnose stellen verder. Het vacuumsysteem lijkt conform, dus dat kan je afstrepen.
Het terugslagklepje was nu nog heel. Bedoel je dan het terugslagklepje vastlijmen in de vacuümpomp? De koelslang zal ik ook eens naar kijken.
Vandaag weer de laptop er aan gehangen en een stuk gereden tot hij weer in de fout ging. Dit keer code P132B, dus toch nog steeds een probleem met de vacuum/turbo.
In de openingspost was er nog geen sprake van een foutcode, nu wel. Is er verder nog iets veranderd? Ik zou nu de intercooler checken op dichtheid en met name alle slangen van het inlaattraject. Er is toch geen steenmarter in de buurt die zijn tandjes ergens heeft ingezet? Ik heb dat eens gehad bij een Volvo met soortgelijke klachten tot gevolg.
Ik heb twee een half jaar geleden de koelslang vervangen, dus inclusief dat t-stuk met deze slang: https://www.ebay.co.uk/itm/393473188764 Of had ik beter een ander type slang kunnen plaatsen?
@Bertus 7 bedankt, ik zag een andere post van jou op dit forum: Het zijn onderdelen 1855418 en 2122838
Ik heb de oscilloscoop in Forscan aangezet en hem in de fout gereden. Waar de lijn staat is de eerste keer dat hij in de fout rijdt. Je ziet aan de grafiek dat de druk even wegvalt. Ik heb daarna het gas ingetrapt en dan zie je nog stuk of 5 piekjes, dan pakte de motor heel even op en viel weer weg. Als de gasklep goed open staat is de MAP (druk na gasklep) druk gelijk aan de BOOST (druk voor gasklep) druk. Dus de sensoren lijken dan op het eerste oog goed. Ik hoop dat ik komend weekend tijd heb om de turbo en intercooler met slangen op druk te zetten om lekkages te zoeken.
De lektest is toch moeilijker dan ik dacht Wie heeft er een tip voor mij? Ik heb op de luchtinlaat van de turbo een PCV buis hulpstukje gemaakt met een ventiel erin. Wastegate valve heb ik ingeschakeld met de losse vacuüm handpomp. Als ik nu 1 bar lucht inblaas op de turbo luchtinlaat, hoor ik de lucht hard stromen. Bij de gasklep heb ik een slangetje losgehaald en daar komt het duidelijk langs. Loopt de lucht nu gewoon mijn uitlaat uit?
Nog wat verder geprobeerd. Motorblok had een opening doordat de luchtinlaatslang opzij moest en daardoor een slang los. Deze afgedopt met rubber en een busje met wat doekjes. Er ging ook een slang terug naar de luchtinlaatslang waar druk op stond. Deze slang dicht gemaakt met een rubberen slangetje met een boor er in. Als ik de wastegate actueer of niet, dit maakt geen verschil. Als ik de compressor vol open op de turbo ingang zet kom ik tot 1.85 Bar overdruk. Als ik de compressor uitzet, duikt de druk meteen naar beneden. Dus er lijkt ergens een lekkage te zitten in het turbo/intercooler/inlaatstuk. Ik kan het helaas niet lokaliseren, dus zal toch ergens een rooklekkagetest uit moeten laten voeren. Wat ik nog vreemd vind is dat er vanaf 39 seconden een kantelpunt zit in de druk grafiek, eerst zakt de druk snel en daarna langzamer.
Uiteindelijk bleek de aanstuurklep voor het vacuüm niet goed te zijn. Deze vervangen loste het probleem op.
Mooi dat het opgelost is en bedankt voor je terugkoppeling. Een volgende klusje is je retourslang van je koelvloeistof vervangen door de versie van de facelift Je hebt nu nog de oude (slechte) versie.