1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental begrenst/Motor houdt in

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door W1ll3m, 5 feb 2024.

  1. Als deze foto's van jou zijn zou ik ook maar snel die koelslang met dat t-stuk vervangen daar zijn al veel motoren door kapot gegaan.
     
    W1ll3m vindt dit leuk.
  2. Heb je ook dat terugslagklepje nog bekeken die willen nog wel snel uitelkaar vallen.
     
    W1ll3m vindt dit leuk.
  3. Klopt! Ik woon niet ver van Datona, heb de meter daar opgehaald. De waardes zijn gelijk als bij mij, echt leuk om zo te zien.

    Mijn auto rijdt en reed gewoon goed. Voor mij is het een soort van 0-meting geweest. Heb wel bougies vervangen, maar dat is regulier onderhoud.

    Succes met diagnose stellen verder. Het vacuumsysteem lijkt conform, dus dat kan je afstrepen.
     
    W1ll3m en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Het terugslagklepje was nu nog heel. Bedoel je dan het terugslagklepje vastlijmen in de vacuümpomp? De koelslang zal ik ook eens naar kijken.
     
  5. Vandaag weer de laptop er aan gehangen en een stuk gereden tot hij weer in de fout ging. Dit keer code P132B, dus toch nog steeds een probleem met de vacuum/turbo.
    [​IMG]
     
  6. Niet in de vacuumpomp ik heb het rooster gelijmt in het huis van het terugslagklepje.
    20230824_142226.jpg
     
    W1ll3m vindt dit leuk.
  7. In de openingspost was er nog geen sprake van een foutcode, nu wel. Is er verder nog iets veranderd?

    Ik zou nu de intercooler checken op dichtheid en met name alle slangen van het inlaattraject. Er is toch geen steenmarter in de buurt die zijn tandjes ergens heeft ingezet? Ik heb dat eens gehad bij een Volvo met soortgelijke klachten tot gevolg.
     
  8. Nee alleen terugslagklepje en gaatje in slang weggewerkt. Ik heb inderdaad weer wat te doen :P
     
  9. Ik heb twee een half jaar geleden de koelslang vervangen, dus inclusief dat t-stuk met deze slang: https://www.ebay.co.uk/itm/393473188764 Of had ik beter een ander type slang kunnen plaatsen?
     
  10. De beste vervanging is de latere modificatie zonder t-stuk voor € 85 twee slangen.
    Screenshot_20210125-200631_Chrome.jpg
     
    W1ll3m vindt dit leuk.
  11. @Bertus 7 bedankt, ik zag een andere post van jou op dit forum: Het zijn onderdelen 1855418 en 2122838
     
    Bertus 7 vindt dit leuk.
  12. Ik heb de oscilloscoop in Forscan aangezet en hem in de fout gereden. Waar de lijn staat is de eerste keer dat hij in de fout rijdt. Je ziet aan de grafiek dat de druk even wegvalt. Ik heb daarna het gas ingetrapt en dan zie je nog stuk of 5 piekjes, dan pakte de motor heel even op en viel weer weg.

    Als de gasklep goed open staat is de MAP (druk na gasklep) druk gelijk aan de BOOST (druk voor gasklep) druk. Dus de sensoren lijken dan op het eerste oog goed.

    Ik hoop dat ik komend weekend tijd heb om de turbo en intercooler met slangen op druk te zetten om lekkages te zoeken.
    [​IMG]
     
    Dennis182, Paul_U, bws723 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. De lektest is toch moeilijker dan ik dacht :) Wie heeft er een tip voor mij?

    Ik heb op de luchtinlaat van de turbo een PCV buis hulpstukje gemaakt met een ventiel erin. Wastegate valve heb ik ingeschakeld met de losse vacuüm handpomp.

    Als ik nu 1 bar lucht inblaas op de turbo luchtinlaat, hoor ik de lucht hard stromen. Bij de gasklep heb ik een slangetje losgehaald en daar komt het duidelijk langs. Loopt de lucht nu gewoon mijn uitlaat uit?

    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Nog wat verder geprobeerd.

    Motorblok had een opening doordat de luchtinlaatslang opzij moest en daardoor een slang los. Deze afgedopt met rubber en een busje met wat doekjes. Er ging ook een slang terug naar de luchtinlaatslang waar druk op stond. Deze slang dicht gemaakt met een rubberen slangetje met een boor er in. Als ik de wastegate actueer of niet, dit maakt geen verschil.

    Als ik de compressor vol open op de turbo ingang zet kom ik tot 1.85 Bar overdruk. Als ik de compressor uitzet, duikt de druk meteen naar beneden. Dus er lijkt ergens een lekkage te zitten in het turbo/intercooler/inlaatstuk. Ik kan het helaas niet lokaliseren, dus zal toch ergens een rooklekkagetest uit moeten laten voeren.

    Wat ik nog vreemd vind is dat er vanaf 39 seconden een kantelpunt zit in de druk grafiek, eerst zakt de druk snel en daarna langzamer.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Uiteindelijk bleek de aanstuurklep voor het vacuüm niet goed te zijn. Deze vervangen loste het probleem op.
     
    DexterXL, Dennis182, Tom91 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Mooi dat het opgelost is en bedankt voor je terugkoppeling.

    Een volgende klusje is je retourslang van je koelvloeistof vervangen door de versie van de facelift :thumbs: Je hebt nu nog de oude (slechte) versie.
     
    W1ll3m en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Is al een paar keer voor gewaarschuwd hij breekt vanzelf en dan op naar een nieuwe motor.
     
    W1ll3m en M.Blaak vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina