1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental begrenst/Motor houdt in

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door W1ll3m, 5 feb 2024.

  1. Hallo,

    Ik heb de Ford focus wagon MK3 Ecoboost 1.0 125 pk. Sinds een tijdje merk ik dat de motor soms inhoudt.

    Als ik optrek in de 3e of de 4e versnelling en boven de 3000 toeren kom, remt de motor af tot deze onder de 3000 zakt. En dan kan ik gewoon verder rijden.
    Stationair gas geven komt hij zo tot 4000 toeren (hoger niet geprobeerd)
    In de tweede versnelling kan ik ook doortrekken tot 4000/4500 toeren (hoger niet geprobeerd)
    Als ik dan opschakel naar de 3e zit ik boven de 3000 toeren en remt de auto af op de motor tot deze weer onder de 3000 toeren komt en kan ik weer verder rijden.

    Verder rijdt de auto goed. Motor storingslampje brand niet. Forscan laat ook geen foutmeldingen zien.

    Heeft iemand iets vergelijksbaars gehad? Iemand een tip waar het aan zou kunnen liggen?

    Groeten,
    Willem
     
  2. Stationair gaat die ook niet hoger dan 4k, dan slaat begrenzer in. Ik zou denken aan turbo membraan of terugslag klepje voor je vacuumpomp.
     
    W1ll3m vindt dit leuk.
  3. Waarschijnlijk is de terugslagklep stuk.
     
    W1ll3m vindt dit leuk.
  4. Bedankt voor je reactie!

    Hij wou nog wel verder dan 4000, maar had het gas niet verder ingetrapt.
     
  5. Bedankt voor de tips, uiteindelijk bleek er een gaatje in de slang te zitten. Stukje met het gat er af geknipt en probleem weg.
    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
     
    bws723, DexterXL, Edgar Focus en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Ik zou er een nieuweslang op zetten deze is waarschijnlijk verteerd
    en nu je er een stukje heeft afgeknipt is tie ook wat korter
     
    W1ll3m en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Dat ie een stukje korter is zal geen probleem zijn.
    Uiteindelijk als het weer gebeurt wordt het tijd voor een nieuwe slang want deze wordt gewoon broos.
     
    Beun, W1ll3m en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Helaas was de vreugde voor korte duur.

    De eerste rit leek het een stuk beter, daarna hield hij toch weer in op dezelfde manier als eerst.
    Toen ook het klepje maar vervangen (https://amzn.eu/d/hfP1cW4), deze was inderdaad kapot, zie de foto hieronder. Echter de motor blijft nog steeds inhouden. Net nog een keer het klepje gecontroleerd, klepje is nog wel heel. Slangetje is verder nergens beschadigd.

    Nog andere tips?

    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. #9 Bertus 7, 13 feb 2024
    Laatst bewerkt: 14 feb 2024
    Misschien membraam blow off valve lek
     
    W1ll3m vindt dit leuk.
  10. Het membraan lijkt nog heel:
    [​IMG]
     
    Martin123t en bws723 vinden dit leuk.
  11. Wat ik heb gedaan is dat plastic rooster vast lijmen want dat kan er makkelijk uitgezogen worden en dan werkt de terugslagklep niet goed.
     
  12. Wat was de reden dat het slangetje bij het terugslagklepje lek was? Hoe is de staat van de overige vacuumslangen?

    Met een simpele vacuummeter is veel te achterhalen en te meten. Zo kun je o.a. eenvoudig zien of de bediening van de wastegate functioneert. Wat is het bouwjaar van jouw Focus en de kilometerstand? Wat is de staat van onderhoud?
     
  13. Mijn Ford focus is van 2013, 160000 km.

    Ik vermoed dat het slangetje gesneuveld is doordat er een keer op geleund is. Hij was kapot net na het pilaartjes in de slang. En hij was aan de bovenkant kapot. De vacuüm slang voelt nog aardig soepel en verkruimeld niet zoals de beruchte koelslang die ik eerder al een keer vervangen heb.

    Ik heb een vacuüm meter gekocht, dus zaterdag even meten. Ik kan meten welk vacuüm er uit de vacuüm pomp komt als de auto stationair loopt. De slang naar het turbo membraan, zou daar vacuüm op moeten staan als de auto stationair loopt?
     
  14. Is je distriebutie al vervangen?
     
  15. Distributie riem is preventief vervangen toen ik de auto 2 jaar geleden kocht.
     
    Bertus 7 vindt dit leuk.
  16. Op YouTube een filmpje gevonden waar alle functies rondom de turbo en de vacuüm activatie uitgelegd en getest worden.

    Ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen bij mijn eigen auto :)

     
    Martin123t vindt dit leuk.
  17. Ontsteking/bougies in orde?

    Ik ben zelf ook aan het meten geweest, meer ter lering en vermaak.

    De slang naar het turbomembraan (je bedoelt de recirc valve?) is aangesloten op het inlaatspruitstuk. Ik heb dit niet gemeten.

    Ik heb een filmpje van mijn metingen gemaakt, omdat ik eerst niet goed begreep hoe het zat met de achterste aansluiting van het turboventiel. Daar ben ik ondertussen uit, dus het filmpje is eigenlijk overbodig. Misschien heb jij er iets aan om te vergelijken. Ben zelf wel benieuwd wat jij gaat zien en of dat overeenkomt.
     
    Torxbit, W1ll3m en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. @Martin123t bedankt voor je filmpje. Jij had je vacuüm meter ook via Datona? :) Ik meet eigenlijk overal hetzelfde.
    Wastegate valve ook met een vacuüm pompje bediend, klep bewoog en slang bleef op vacuüm.
    Ik ben bang dat ik het probleem ergens anders moet zoeken.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Torxbit, bws723, Martin123t en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Ik vind het toch wel leuk om te zien dat er steeds meer mensen zelf gaan sleutelen en onderzoeken, met de komst van de moderne
    motoren werd er geroepen dat je zelf steeds minder kunt doen aan je motor, maar gelukkig bewijst het tegendeel zichzelf, en geeft
    dit voorbeeld aan dat er juist steeds meer zelf te doen is, het vergt alleen wat ander denkwerk :thumbup:
     
    Torxbit, bws723, John_mk2_RS en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina