1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikkende Motor - 1.6 16V ti-VCT (125pk)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RamonZM, 27 jul 2023.

  1. Top ga ik even kijken morgen. Het is overigens een 1.6 ti-VCT 16v 125pk

    Thanks voor de ondersteuning word gewaardeerd!


    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  2. Zie alleen.deze 2 boven op de klep zitten ( via de foto dan [emoji23][emoji23])[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  3. #23 R.Zwiers, 1 aug 2023
    Laatst bewerkt: 1 aug 2023
    Zou echt aan de andere kant moeten zitten. Zijn wat kleinere stekkers.

    Anders waar woon je? Anders kom je een keer langs. Kunnen we samen ff luisteren
     
  4. Dat zijn je nokkenassensoren. Bij je d-riem moet je zijn.
    https://www.fordownersclub.com/forums/topic/58996-2006-16-ti-vct-cam-variator-problems/#comments

    Hier staat zelfde probleem, maar ook filmpje met uitleg erover.

    @R.Zwiers
    Vervangen van deze poelie stel niet verl voor. Je moet alleen wel nokkenas zelf vast zetten.
    Poelies zijn spring loaded. Dus zitten standaard al naar 1kant op.
    Dan werkt hetzelfde als normaal nokkenaspoelie.

    Wat ik bij peugeot had dat solenoid vuil in filtertje had. Geen idee of ford dat ook heeft, anders kans dat het wat verstopt zit.

    Op filmpje hoor je het wel, alleen of dat nu links of rechts is kan ik niet direct zo zeggen.
    Hoor je het geluid voornamelijk aan de rechterkant van blok, als bestuurder gekeken. Bij distributieriem zijde
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  5. Ja duidelijk de 1.6 heb ik wel eerder onderhanden genomen en ook de lock tools wel voor.

    Maar voor er over wordt gegaan op reparaties eerst ff uitzoeken of t die kleppen zijn. Kunnen misschien ook wel schoon gemaakt worden in de ultrasoon
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Het loskoppelen met een warme motor maakt geen enkel verschil, misschien wel als hij koud is maar dat moet morgen dan even.

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  7. Ook bij koude motor mag het geen enkel verschil maken.[emoji848]

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. De kans is ook dat met stationair ze in 0stand staan. Dat ze pas bij 2500-3000rpm worden aangestuurd en dan pas versteld worden.
    Of bij gas geven dat ze dan even versteld worden.
    Wat je kan doen is de versteller actuator loshalen. stekker en boutje 10 eruit halen.
    Als je daar ijzer op ziet dan is het niet goed. is deze netjes schoon kan je ze swappen van inlaat en uitlaat.
    of ff naar iemand die wat meer ervaring heeft en je misschien net iets beter kan helpen ivm degene het geluid ook hoort soort van second opion


    als ik hier mee vergelijk valt het op dat je wel degelijk iets hoort. Alleen lijkt er ook op dat jouw motor toerental bij koude motor wat hoger ligt dan deze. Dat is vooral een gevoel/idee
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Het lijkt overigens dat bij koude motor het geluid onder het midden van de CD vandaan komt??? Later voornamelijk aan de linkerkant!

    Ik ga komende wel even kijken, of ik ze kan verwisselen indien er geen ijzer slijpsel op zit. Thnx voor de tip!!

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. CD? Center display?
    linkerkant is dat van voor de auto bekeken of achter stuur?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Bedoelde KD kleppendeksel [emoji1751][emoji23]

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Normaal bedoel ik links vanaf de bestuurdersstoel nu ben ik op de camping en bedoel als ik voor de motor sta. Dus waar de solenoïd zit

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Ah dus echt bij distributiezijde. je hebt niet het gevoel dat geluid wat lager zit. wat kan resulteren naar losse spanner of dergelijks. Al zou dat met warme motor ook nog hoorbaar moeten zijn.
    Alleen de VCT kan wel want met warme motor is olie wat dunner en dus kan het zijn dat hij dan wel succesvol naar de VCT gaat om deze in bepaalde plek te zetten.
     
    RamonZM en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Van de week als ik gereedschap weer voor het pakken heb ga ik ermee aan de slag, zal dan ook proberen het geluid beter te lokaliseren.

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  15. @trucker0werner @R.Zwiers beide nagekeken en verwisseld, geen bijzonderheden te zien of te horen na verwisselen. (Blijft hetzelfde) nu heb ik de motor langer laten draaien maar als ik dit nu beluister komt het zeker niet bij die tandwielen vandaan.

    Ik denk dat het te maken heeft met de kleppen die gesteld moeten gaan worden, het geluid blijf je horen in het midden van de kleppendeksel.

    @R.Zwiers heb je ervaring met het stellen van de kleppen van deze motor?

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  16. Klepje ziet er goed uit. Maar is moeilijk te beoordelen zo. Eigenlijk moet die even met 12 volt worden aangestuurd om te zien of de vrij beweegt.

    Kleppen stellen ken ik wel op deze motoren. Maar is niet met een schroef een een voelermaat.

    Betreft solid valve lifters. Wat dus vaste tonnetjes zijn. Wat inhoud dat je ze moet meten met koude motor. En als ze out of spec zijn, dan moeten ze voor de volgende vervangen worden.

    En dat betekend nokkenassen er uit.
    Het meten is dus makkelijk te doen. Maar als er vervangen moet worden dan moet er gesleuteld worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Als klepje niet werkt zal het een motorstoring opleveren. Dit ivm je nokkenassensor, het geen wat aan de andere kant zit, ziet of de nokkenas verdraait is. Denk dus idd dat ze wel goed zijn.

    Klepspelling zelf kun je eenvoudig met voelermaatje meten. Als dit afgesteld moet worden is het veel werk.
    Je moet de spellingen op schrijven.
    Nokkenas eruit en cup erui.
    Cup op meten en daar de juist opvolger voor berekenen. Als voorbeeld heb je 0.45 gemeten en moet 0.2 zijn. Dan moet cup dus 0.25mm groter worden.

    Had je al bij monteur gevraagd naar zijn mening.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. #38 Ceylan, 14 apr 2024
    Laatst bewerkt: 14 apr 2024
    Ff voorstellen

    Ik ben Ceylan 33 jaar en rij sinds 3. Jaartjes mooie Ford focus 125 pk, ben super tevreden.
    Nett grotebeurt incl alle riemem vervangen
    Werk zelf ook in garage
    En heb dit zelfde probleem ook
    ik vroeg me af als het is opgelost..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina