1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikkende Motor - 1.6 16V ti-VCT (125pk)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RamonZM, 27 jul 2023.

  1. Sinds kort maakt mijn versnellingsbak ( na het intrappen van de koppeling en gas los) kort een ratelend geluid, doet mij denken aan versnellingsbak lagers. De auto schakelt en koppelt gewoon zonder problemen.

    Ik heb dus zitten denken om mijn versnellingsbak ( +koppeling natuurlijk) te gaan veranderen.
    De motor is een 1.6 16v 125pk met motorcode PNBA.

    Nu kan ik dus geen 2e hands bakken vinden, iemand een idee of er andere bakken zo op te zetten zijn? ( Met de nodige ploeter uurtjes natuurlijk [emoji23])

    Betreft Mondeo Mk4 met een type motor wat ook in de focus werd gebruikt!

    Hoor graag jullie mening en gedachten

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  2. Is dat een ib5 bak? Of een mtx75?

    Misschien is het het DMF icm koppeling
     
  3. #3 RamonZM, 27 jul 2023
    Laatst bewerkt: 27 jul 2023
    Waar zie ik dat? Kan foto maken van de motor evt.?



    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
    [​IMG]
     
  4. RamonZM vindt dit leuk.
  5. Hoe komt dat je denkt aan lager in de bak.
    Want als je in zijn vrij zet hoor je het geluid dan ook. Als je hem in andere versnelling zet is geluid dan sneller of langzamer.
     
  6. Ja, In zijn vrij ook met koppeling los en gas geven, je hoort hem dan even en zakt hij weg. Op het moment dat ik hem in versnelling heb staan hoor je het niet meer tot je de koppeling weer in trapt. Geluid word minder naarmate de motor warmer is.

    Klepstoters hoor ik ook overigens word veel minder na het warm rijden.

    Je denkt toch geen krukas lagers ofzo?[emoji28]

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  7. Klepstoters of hoor je de injectoren.
    Want klepsoters zijn stelbasr met vervangen van plaatjes. Zijn geen hydaulische stotters. Dus met koude en warme motor zou je de stotters hetzelfde moeten horen. Lijkt me sterk dat stotter zoveel uitzet om geluid weg re krijgen.
    Voor je beeldvorming. Spelling is 0.2mm inlaat en 0.4mm uitlaat. Puur omdat die grotere klep heeft en meer hitte krijgt waardoor hij meer uit kan zetten

    Bedoelde meer als je koppeling intrapt en je rolt uit bij zeg 120kmh. Als je hem dan in 4 of 5 zet is geluid dan anders.
    Of bij elk andere snelheid met koppeling ingetrapt verandert het geluid als je hem in andere versnelling zet.
    Want dan zou het een van de lagers van de ingaande as kunnen zijn.

    Maar goed geluid oplossen via forum is altijd moeilijk ivm we het niet horen en niet weten met welke ha deling precies het geluid verandert.
    Kunnen alleen advies geven op basis van verhalen

    Als je geen bak vind. Kun je ook zoeken naar lokaal bak revisie specialist. Wie weet kunnen ze je helpen. Halen zelf eventueel bak eronderuit reviseren ze en monteren ze hem terug
     
  8. Misschien een simpel oplossing. Hoeveel olie zit er nog in je bak?
    Het is "Lifetime" olie. Maar goed bakken gaan opden duur zweten, als t nooit gecheckt wordt. Misschien zit er wet wat weinig in.
     
    RamonZM vindt dit leuk.
  9. Ik heb net nog even goed geluisterd, lijkt wel van de kleppen of stoters te komen. Als hij koud is klinkt hij met als een diesel ( afschuwelijk )[emoji28]

    Injectoren klinken toch niet als klepstoter geluid? In zijn vrij gaat het gewoon mee met het gas geven en dan tussen de 2 en 4000 toeren hoor je hem even sneller. Zeg maar tijdens het overschakelen.

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  10. @trucker0werner Dus eigenlijk wat je zegt (indien de klepstoters niet hydraulisch zijn) dat bij het tikken de kleppen gesteld dienen te worden?

    Ik rij straks even langs mijn garage in ieder geval.

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  11. nee bedoel dat dit vaak wordt gehoord maar dat dit puur de injectoren zijn die ze horen. niet de kleppen.
    Sterker nog laatste motor die ik heb gehad die echt gesteld moest worden was een 1.8hdi (dw8) van 2003. Rede slecht starten wat kwam ivm betreffende kwaal had dat het slecht start.
    Bij andere motoren komt het nooit voor. Zelfs als er dubbele aan spelling op zit heb ik nog niet gemerkt dat klanten echt er last van hebben.
    Dat was puur omdat koprevisie was gedaan ivm lekkende koppakking. Ivm je kleppen opschuurt in de kop, checken we na of spelling afgesteld moet worden.

    Zie dat het 1.6ti-vct is als het klopt. Dan heb je ook klepverstellers op je nokkenas zitten. Weet dat deze soms defect raken of issues geven.
    Dan zou dus zomaar kunnen dat je dit hoort ipv kleppen. Want die kunnen ook kapot gaan en rond 2000-4000rpm is de kans dat ze zich verstellen. Vooral bij optrekken en gas los.

    beste is naar een kenner gaan die je kan helpen in al je gevallen. Dan weet je het meteen.
    Zonder het geluid echt te horen kunnen we je nooit perfect helpen. moet de auto echt voor ons neus hebben om je beter te kunnen helpen ermee.
    Beste is bij dealer even na laten kijken. Dit ivm die deze motor vaak hebben en dus de monteur weet hoe het moet klinken en als het niet goed klinkt weet het direct/sneller wat de oorzaak van betreffende geluid kan zijn
     
  12. Hetgeen jij schetst mbt tot nokkenas verstellers zou zo maar eens een juiste diagnose kunnen zijn !

    Weer een flinke klus, misschien dealer laten doen dan maar of iemand hier op het forum die hier ervaring mee heeft?

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. @R.Zwiers kan je daar vast mee helpen
     
    RamonZM en R.Zwiers vinden dit leuk.
  14. @R.Zwiers kan ik je een pbtje sturen?

    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  15. Ik heb zelf nog nooit met nokkenas verstellers gewerkt. Dan zou ik me daar eerst verder over in moeten lezen.

    Als het je denkt dat t je vvt is. Misschien is het dan je solinoid?

    Kan je een filmpje plaatsen waar je t geluid op laat horen?

    Voor een snellere diagnose kan je beter naar een garage gaan.
     
  16. Goeie! Ik zal vandaag of anders morgen denk ik sws een filmpje maken, ben wel benieuwd naar jullie ideeën!



    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  17. Wel duidelijk.
    Misschien een idee om te proberen of het geluid t zelfde blijft of weg gaat als je de aanstuur stekkers van de vvt los haalt?
     
  18. Ga ik morgen even proberen, weet je zo waar die zit?


    Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
     
  19. Meestal op de klep/solinoid zelf. Dus dat zou bij je nokkenas tandwiel zijn. Linkerkant kleppen deksel.
     

Deel Deze Pagina