1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tik in vooronder bij drempel

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door meteor, 12 mrt 2024.

  1. Recent zijn de schokdempers voor vervangen. Betreft een Focus 3 2012. Ook de beide aandrijfassen zijn nieuw. Sindsdien hoor en voel ik een harde tik indien ik wat harder over een drempel rijdt of bij het afrijden van de drempel. Dus bij het inveren. De tik is ook te horen buiten de auto. Ik denk vrijwel zeker te weten dat het alleen links is. Omdat bij het vervangen van de schokdempers bleek dat de veer nogal verroest was, heb ik deze nadien ook vervangen inclusief de zwenklager en de stofhoezen en ook beide stabilisatiestangen. De rubber lagers van zowel de draagarm en de stabilisatiestang zien er goed uit. Ook geen voelbare speling hier en bij de fusee. De tik is gebleven. Wat zie ik over het hoofd? Het voelt alsof de veerschotel tegen de wielkast slaat. Kan dit of is de nieuwe demper gewoon niet goed? Iets anders?
    O, ja alle bouten zijn vast en met de momentsleutel nagetrokken.
     
  2. Eerste instantie zou je denken aan losse koppelstangen. Maar als je zegt dat je deze vervangen hebt en aangehaald hebt. Dan moet je toch verder kijken.

    Ga ervan uit dat je de demper goed hebt gemonteerd. Als zie ik niet direct iets dat daar kan trillen.
    Meeste gevallen Ga je eerst dubbel checken of alles vast zit en of er nergens spelling op zit
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Heb je alle de veren vervangen ( links en rechts) of een kant? Anders zou het kunnen zijn dat de niet vervangen veer het nu zwaarder heeft.
     
  4. Nee er is maar 1 veer vervangen (ik weet het, 2 is beter maar de rechter veer is nog goed). Maar de tik was er al voordat de veer vervangen was.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. dan wordt het een lastig verhaal. Ik zou toch eens kijken of je het kunt reproduceren door flink te duwen op de linkerkant. Als dat lukt met de motorkap en dan zoeken. Als het niet lukt kijken of je het op een andere manier kunt vinden.
     
  6. Ja daar ben ik ook bang voor. Ik wil eigenlijk als eerste even de wielkast inspuiten met stonechip direct achter de veerschotel. Even zien of ik dan sporen kan zien van mogelijk contact na een tijdje rijden. Anders blijft er eigenlijk niet veel anders over dan de demper zelf. Maar om die in te drukken moet de boel toch weer uit elkaar. Drukken wordt wel moeilijk. Misschien met de krik onder de draagarm. Ik twijfel of ik die ver genoeg in kan drukken.
     
  7. Een lastige op de straat, maar probeer eens om de draagarmen los te maken en weer vast terwijl de auto op zijn wielen staat dus de vering belast.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Om ff een beeld te hebben.
    - er zijn geen problemen en je beslist om 2x demper te vervangen.
    - hierna heb je tik linksvoor, je beslist om veer te vervangen en koppelstangen.

    Zou haast zeggen dat het dan in de nieuwe demper zelf zit.

    Zelf op me mk3 ook gedaan. Complete demper inc alles vervangen. Rede veer was gebroken. Merkte geen verschil tussen de oude en nieuwe dempers. Achter merkte ik wel verschil ivm de oude teveel op en neer ging.

    Enige wat me opviel was dat me demper niet goed in fusee lichaam gleed. Nadat ik dit beter had schoongemaakt was dit wel goed.

    Me vraag is, zit dit bij jouw goed. Dat een lipje op demper in het gleufje vsn de fusee valt, dat het echt diep genoeg zit. Mijn geval was puur dat voorzijde te hoog stond.
     
  9. Toplagers miss?
     
  10. De toplagers zijn vervangen. De demper zit goed in het fuseehuis. De nok valt precies in de sparing. Er blijft niet veel over maar de tik die blijft ...
    Ik begrijp alleen de suggestie van Paul niet.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Als je delen van de wielophanging vast gezet hebt met de wielen in de lucht , komt er spanning op de bussen zodra de wielen op de grond komen en inveren, de rubbers staan dan al op een voorspanning en moeten nog verder verdraaien bij inveren dit kan geluiden produceren.

    daarom is het verstandig om bouten van de wielophanging en ook stabilisator pas aan te draaien als de auto op zijn wielen staat en een paar keer in en uitgeveerd is zodat alles op zijn plek zit..

    zit de veer wel goed in de schotels
     
  12. @paul vingerhoets
    Dit klopt, alleen de rubbers zijn zover ik zijn verhaal lees niet los gewest.
    Want fuseekogel, en kopel stang zijn kogels. Dat maakt niet uit hoe die zit. want je draait de bout vast.
    Tevens kun je fusee ver genoeg naar beneden trekken om de demper eruit te halen.

    @meteor
    foto's kan ik niet zien
    Als je kijkt dat het vooral 1ste keer na vervangen van demper is gekomen. Dat je alles hebt gedaan behalve de nieuwe demper vervangen.
    Geen idee of je iets als onderdeelgarantie kan krijgen erop. of dat je filmpje van kan maken van het geluid.
    Anders ff langs garage en zien wat hun zeggen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Klopt, wat je zegt. Ik probeerde inderdaad wat foto's te posten maar het lukte niet. Even zien of ik een filmpje kan maken en de link hier posten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Eerste waar ik aan denk is koppelstangen. Check of er geen spelling op de stabilisatorstang zit. Mogelijk dat een van de kogels kapot is. Al lijkt me sterk ivm je vermelde dat deze waren vervangen.

    Het gebeurt ieder geval met in en uitvoeren. Niet dat het alleen met inveren of uitvoeren is. Want dan kan het zijn dat bij toelagen ergens tegen aan komt als deze loszit.
    Vandaar dat me gedachte op die koppelstangen tussen de demper en stabilisatorstang gaat
     
  15. De veerschotel raakt de wielkast. Op de stonechip die ik in de wielkast heb gespoten is duidelijk het aanloopspoor te zien. Ik heb een lip van de schotel wat naar binnen geslagen maar dat is mm werk dus nog niet helemaal weg. Mijn theorie is dat de rubber bussen van draagarm toch te zacht zijn geworden en daardoor teveel zijdelingse beweging ontstaat bij volledig inveren. Oplossing zou het vervangen van de bussen zelf of misschien zelfs de draagarm zijn. Maar daarvoor moet de auto op de brug.
     
    Frank Focus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Heb je er wel de juiste schokbreker onder zitten, het lijkt me dat er wel heel veel ruimte op moet zitten wil de veerschotel zover kunnen bewegen. zelfs met volledig in veren zou ie daar niet bij mogen kunnen komen
     
  17. Ja volledig mee eens. Schokbreker is van Monroe en is vrijwel identiek aan de OEM van Fomoco die eraf kwam. Wat ik even wil doen is de afstand van de schotel tot aan de wielkast meten links en rechts. Zou kunnen dat de schokbreker links niet aan de juiste specificaties voldoet.
     
  18. Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina