1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Temperatuur meter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Catch me, 1 mrt 2018.

  1. Zoals ik al aangegeven had in mijn voorstel topic staat mijn temperatuur meter net iets voor het midden, dit zou meer voorkomen en niet problematisch zijn.
    Echter nu het kouder is buiten heb ik toch de twijfels over de werking van mn thermostaat, waarom?

    Na een half uur drie kwartier gereden te hebben ( 10 min binnendoor, rest snelweg ) staat de meter zoals eerder aangegeven, ( net veer het midden, zie foto ) motor zou dan wel zn bedrijfs temperatuur moeten hebben lijkt mij, echter kom ik dan in de file dan zakt de meter terug naar net iets boven de 60 graden.
    Ga je rijden dan gaat hij weer omhoog.

    Het lijkt mij dat de werking van de thermostaat niet helemaal in orde is, het zou toch moeten zijn dat als eenmaal de bedrijfs temperatuur bereikt deze behouden blijft, en geen schommelingen in de temperatuur meter zijn bij minder belasting of wat dan ook, dit zou de thermostaat moeten regelen.

    Kachel wordt en is goed warm, hier merk ik niet veel aan.

    Heb een foto geplaatst met de stand van de meter als je rijd.

    Uitlezen heeft geen melding of storing aangegeven.


    Wie een idee of heeft dit ook aan de hand gehad?
    20171116_085230.jpg

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  2. Dit is volstrekt normaal voor een dieselmotor in combinatie met lage buitentemperaturen.

    Moderne dieselmotoren zijn dermate efficiënt dat ze nu eenmaal (te) weinig warmte genereren. Met de huidige buitentemperaturen heeft de motor dan moeite om op temperatuur te komen en te blijven. Onder belasting tijdens het rijden komt de motor nog wel op temperatuur maar wanneer je vervolgens stil staat en de motor niet of nauwelijks wordt belast daalt de motortemperatuur.

    om deze eigenschap te verminderen wordt vaak gebruik gemaakt van elektrische verwarmingselementen welke in het koelsysteem zijn gemonteerd. Deze verwarmingselementen zorgen er voor dat de motor gemakkelijker en sneller op temperatuur komt. Tevens kon de Focus 2/C-max optioneel worden voorzien van elektrische bijverwarming (in koude klimaten was dit zelfs standaard op de diesel uitvoeringen). Hierbij is een elektrisch verwarmingselement in het kachelhuis gemonteerd. Zolang de motor nog niet op temperatuur is wordt het interieur dan elektrisch verwarmt. Doordat de motor hierbij nauwelijks warmte kwijtraakt om het interieur te verwarmen zorgt ook dit ervoor dat de motor gemakkelijker en sneller op temperatuur komt.
     
  3. Ik weet dat de diesel motoren van nu efficiënter zijn maar toch, heb dit zelfde 3 x gehad met mijn vorige auto's, passat 1.9 tdi uit 99 en 04 en een 1.8 turbo benzine.

    Lage temperatuur op de meter en na vervangen van de thermostaat, de meter normaal op 90 graden, ongeacht de temperatuur buiten.
    Natuurlijk in de zomer is de bedrijfs temperatuur eerder bereikt, maar meter stond, staat op 90 graden.
    Bij de 1.8 turbo benzine kon die soms iets oplopen en dan sloeg de koelvin aan, bij de tdi's altijd 90 graden

    De thermostaat zou de bedrijfs temperatuur van de motor moeten regelen, ongeacht de buiten temperatuur,
    Hoge buiten temperatuur ( of meer motor belasting ) meer doorlaat naar de radiateur, lagere buiten temperatuur ( of minder motor belasting ) minder doorlaat naar de radiateur.

    (( hetzelfde geld met de huidige motoren dat het afdekken, of bedekken van de radiateur in de winter periode om zo eerder een warme of warmere motor te krijgen onzinnig en overbodig is ))

    Mijn twijfel en vermoeden zijn toch een slecht werkende thermostaat

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  4. #4 jeroenbreuer, 1 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
    Off-topic

    @JW, hebben de MK3 econetic’s ook een extra verwarmingselement?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. Zou kunnen, zit in heel veel auto's, zou je denk bij de dealer wel een antwoord op kunnen krijgen

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  6. Ik heb al iets gevonden wat er op lijkt:[​IMG]

    De 18k463, auxilary electronic heater.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  7. #7 Catch me, 1 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
    Yep, klopt, pas gezien in een Volvo V50, we hebben verschillende liggen van Vw
    Soort föhn idee zeg maar

    Maar goed dat heeft niks te doen met t "probleem " zeg maar dat ik heb, ondervindt, dit is bijverwarming voor het interieur zodat onder andere de voorruit sneller ontwasemd en niet beslaat.
    Hoop ford modellen hebben gelukkig voorruit verwarming,

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  8. Bij de Focus 2 (fase 1) en de Cmax blijven de temperatuurmeters net voor de 90 staan. 88 om wat preciezer te zijn. Er zit ook een thermostaat van 88 graden in.
    Mijn 1.8 tdci werd met de huidige temperaturen niet veel warmer dan het 1e kwart. Ook niet met een nieuwe thermostaat.
    De andere bevindingen die je schrijft kan ik vanuit die motor ook alleen maar bevestigen.
     
  9. Eigenlijk zou je eerst moeten zien te achterhalen waar de temperatuur sensor precies in het systeem zit.
    Eerder kan je geen conclusies trekken lijkt mij.

    Verstuurd vanaf mijn C2 met Tapatalk
     
  10. Temperatuur sensor zit in het thermostaathuis, thermostaat opent bij 83 graden

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  11. Bij mijn mk2.1 1.8 tdci stond hij ook altijd net voor het midden.
    Daar was het ook zo dat als ik gas gaf, mn temperatuurmeter daalde en zodra ik weer constant reed, hij weer net voor het midden ging staan.
    Dit was voor zover ik weet een softwarematig probleem.
    Ik weet niet precies wanneer die van jouw omlaag zakt in de file, maar als je een stukje optrekt, kan het goed zijn dat hij weer zakt..niks ernstigs.
    Wat je kunt doen is in het service menu van je dashboard de motor temperatuur opzoeken en dan kijken of hij idd zakt.
    Dat was bij mij niet het geval, daar bleef de temperatuur van de motor netjes rond de 86 graden als ik optrok, terwijl de meter richting de 60 graden zakte.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  12. #12 Catch me, 3 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2018
    Hij daalt hij als je in de file komt, bij langzaam rijden en stationair draaien

    @ BASSCANIA Hoe kom ik in dat menu wat je aangaf?

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  13. Dat hij in de file zakt is met deze temperaturen ook niet vreemd. Hij krijgt meer koeling dan hij aan warmte kan produceren bij stationair (onbelast) draaien.
    Het test menu kun je oproepen door de boordcomputerknop op de richtingaanwijzerhendel ingedrukt te houden terwijl je de sleutel van stand 0 naar 2 draait. De knop pas loslaten als er TEST in het display staat.
     
  14. Idd zoald rfknol al zegt met de knop op je hendel.
    Let ff op dat je de goeie temperatuur pakt, als ik me niet vergis zijn er 2 verschillende namelijk olie temperatuur en motor temperatuur.
    Die laatste is je koelvloeistof temperatuur.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  15. Schrik trouwens niet als je 130 graden ziet. De engine temp is echt het blok zelf en die wordt inderdaad warmer dan 90 graden.
     
  16. En daar zou de thermostaat juist zijn werk moeten doen, bij teveel afkoelen sluiten, zodat de bedrijfstemperatuur hetzelfde blijft.
    Ik zal eens kijken, meten wat de werkelijke temperatuur is, misschien meter of sensor probleem.


    Temperatuur sensor en thermostaat zitten in hetzelfde
    kunstofhuis , zie foto



    Uitleg en werking Koelsysteem auto: ( uit de schoolboeken gehaald [emoji4] )

    Waterkoeling is feitelijk nog steeds luchtkoeling, maar dan indirect. In plaats dat de lucht de motor koelt, koelt het de radiateur af en het koelwater dat daardoorheen loopt. Een waterpomp circuleert het water door de radiateur heen, door de talloze kanalen in het motorblok en via slangen (en onder andere een waterpomp) weer terug naar de radiateur. Met waterkoeling kan de motor beter gekoeld worden, mede doordat de radiateur op de ideale plek kan worden geplaatst om de rijwind op te vangen: vóór de motor en vlak achter de grille. Als de motor koud is, wordt de waterstroom stil gezet, zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is. De thermostaat regelt de koelfunctie: wordt de motor te warm, dan gaat het water circuleren, daalt de temperatuur onder bedrijfstemperatuur dan wordt de watercirculatie weer stilgezet. Staat u op een warme zomer dag in de file, dan kan de radiateur het niet meer alleen aan, dit omdat er geen rijwind is en het water te weinig afkoelt in de radiator. Een ventilator zal dan gaan draaien om alsnog lucht door de radiateur te blazen en het water zo te koelen. Ook die ventilator heeft weer een thermostaatfunctie, waardoor hij ‘weet’ wanneer en hoe snel hij moet draaien. Een watergekoelde motor maakt veel minder herrie, mede doordat de cilinders min of meer zijn omhuld door water.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
     
  17. Als de motor niet belast wordt zal de temperatuur ook niet zomaar oplopen, zeker met de huidige buitentemperatuur.
    En bedenk dat je de kachel aan hebt staan waardoor veel warmte van de motor verloren gaat en dus de motor temperatuur zakt.

    Het principe van waterkoeling snap ik heel goed.
    Ik spreek niet uit boeken, ik spreek uit 15 jaar ervaring als vrachtwagenmonteur.

    Ik zou me niet te lang blind staren op de motor temperatuur in de file met deze lage buiten temperaturen.
    Ik denk dat het verhaal van JW toch uiteindelijk voldoende info geeft en je dus eigenlijk geen probleem hebt.
    Vooral omdat je aangeeft dat de kachel goed warm blijft, als dat niet het geval zou zijn zou je idd kunnen denken dat de thermostaat open blijft staan.
    Maar ik denk niet dat dat bij jou het geval is.

    Wacht het voorjaar af zou ik zeggen.
    Dan heb je hogere temperaturen en zul je waarschijnlijk merken dat de motortemperatuur ongeveer gelijk zal blijven.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  18. De thermostaat staat in dit geval gewoon dicht. De motor levert wanneer deze niet wordt belast simpelweg te weinig warmte om de thermostaat te laten openen. Wanneer de motor wordt belast kan deze nog enigszins op temperatuur komen. Echter wanneer je vervolgens in de file stil komt te staan levert de motor wanneer deze niet wordt belast veel minder warmte. Het gevolg is dat de motor behoorlijk afkoelt. Zeker wanneer je bedenkt dat de energie die op dat moment door de motor in warmte wordt omgezet grotendeels al weer verloren gaat aan het verwarmen van het interieur.

    Een ander punt om rekening mee te houden is dat de teller een door de PCM gecalculeerde temperatuur weergeeft en geen realtime waarde. De koelvloeistof temperatuur wordt door de PCM gecalculeerd op basis van de data van diverse sensoren. De waarde die de temperatuurmeter weergeeft komt lang niet altijd overeen met de werkelijke koelvloeistof temperatuur. Het is algemeen bekend dat de temperatuurmeter al snel naar het midden (bedrijfstemperatuur) gaat terwijl de motor op dat moment nog lang niet op temperatuur is.


    Bij de huidige Ford modellen wordt dit juist wel toegepast. Deze modellen zijn voorzien van de "Active Grille Shutter" welke de grille vrijwel volledig afsluit wanneer dit nodig is. Daarnaast is er ook beplating aangebracht onder vrijwel de gehele auto. Naast een verbeterde stroomlijn heeft dit ook als doel om er voor te zorgen dat de motor minder warmte kwijtraakt door de rijwind.



    Je kan de thermostaat vervangen maar ik ben er voor 99% zeker van dat dit niets gaat veranderen.
     
  19. ik ken deze motor (psa blok en oud peugeot monteur) maar eerlijk heb ik nog nooit problemen gezien of gehad met de thermostaat bij deze motoren.
    verder is het software die het verschil maakt.
    thempratuur staat bij 80-95graden op 90graden ingesteld. zo zie je als bestuurder de wijzer niet constant op en neer gaan. kan zijn dat bij 60-70graden de meter ook al 90 aangeeft
    zoals ik de meter zie is er niet echt iets mis mee, maar weet de meter niet perfect zijn midden punt.

    als je idd via test menu de waardes uitleest weet je wat hij exact doet. sta je stil dan zal de motor op den duur hoe dan ook 90graden aan moeten kunnen tikken.
    we zitten niet met -40graden hier. op de snelweg zou de wijzer omlaag kunnen gaan ivm koude rijwind. over het algemeen gebeurt dit allemaal niet
     
  20. Klopt totaal niet wat je hier meldt:
    - stilstaan daalt de temperatuur toch echt (zelfs bij -1 buitentemperatuur),
    - rijden op snelweg blijft alles netjes op temperatuur (ook bij -20),
    - bij lang uitrijden kan meter wel omlaag gaan.

    Ik heb inmiddels ervaring genoeg (als berijder) met deze motor.
     

Deel Deze Pagina