1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stuur trilt bij 100 km/u en meer

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door rfknol, 10 jul 2011.

  1. Vakantie was goed. Auto nog niet.
    Sinds zondag word de snelheid waarbij hij trilt anders. Hij trilt nu tot 120 km/u. Ook is hij niet koersvast meer. Vanmorgen reed ik over een klinkerweggetje en heb ik 2x een tik gehoord. Verder moet ik steeds meer naar linkas sturen om rechtuit te rijden. Zou het een stabilisatorstang kunnen zijn? Veren heb ik gisteren nog bekeken en heb daar geen breuk kunnen zien, schokdempers zagen er droog uit voor wat ik gezien heb.
     
  2. Zijn je fuseekogels nog wel lekker? Dat kan trilling in het stuur geven en 'zwabberende' voorwielen. Je kunt dat testen door de auto op te krikken, en vervolgens de wielen testen op een zijdelingse slag. Bij een kleine slijtage merk je dan nog niks merk je wel wat dan zijn ze ver heen. Volgende stap is een breekijzer tussen de stuurstangen zetten en voorzichtig wrikken, dan kun je wel zien of er speling in zit. Maar het kan natuurlijk ook in de stabistang zitten. Succes!
     
  3. ik zit met een soortgelijke zelfde probleem
    achter de wat kromme velg gelegt en nu ook stukke beter

    wanneer je langere tijd rijdt dan vervromd de band iets door warmte en daardoor krijg je meer last van fibraties
    voorwielen zijn goed nu (zeer licht maar kan ook via achteren naar voren komen)
    achter merkbaar bij zelf 80km/h iets (net alsof je met de achterkant over bels lijntje rijdt )

    zit zelf dus ook te kijken naar 2 nieuwe velgen, liefst doe ik er 4 nieuwe pakken, in duistland liggen er nog genoeg voor 99ps en 10euro verzending
    moet alleen nog vragen naar de totale kosten

    voorbanden kunnen gered worden met finishbalanceren helaas is onze apparaat op het werk aan zijn einde en doet nu helemaal niks meer
     
  4. Ik heb ook last van trillingen. Zit alleen in de achtebanden nu. vooral rond de 100km/uur. Bij 40 km/uur hobbelt de auto een beetje achter, volgens mij ligt dat bij mij aan banden die een hoogteslag hebben. Als ik deze banden voorop leg trekt de auto ook naar rechts. Al eens eerder last van gehad bij de vorige Focus. Op de winterset (16" lichtmetaal, michelin winterband) geen centje pijn. Niet trekken naar links of rechts en ook geen trillingen. Wellicht is de 17" toch gevoeliger voor onbalans. Velgen zijn ook een stuk zwaarder dan de 16" merkte ik bij de zomer/winter wissel.
     
  5. Vanochtend ben ik bij de dealer geweest. Daar hebben ze het een en ander even nagekeken en alles zag er gewoon goed uit. Wel zat er wéér onbalans in de wielen. Ze zijn nu nadat de nieuwe banden erop zijn gekomen al 4x opnieuw gebalanceerd (op die ene keer van het gevalletje Rouveen na) met steeds een onbalans van rond de 15 tot 20 gram. Het lijkt wel of de banden over de velgen heen schuiven.
    Het trekken naar rechts is nu veranderd naar links, de 2 voorwielen zijn links en rechts omgewisseld. Mogelijk dat ik ook een lekke band heb, maar de bandenspanning blijft nu gelijk.
     
  6. Je blijft balanceren tot je een ons weegt, die afwijking komt gewoon weer terug hoor... Hebben ook zoiets gehad... was een trilling bij 90 per uur. Bleek niet in de wielen te zitten maar ergens uit de ophanging/aandrijving weg te komen.
    Probleem is ingeruild bij de dealer voor een Fiesta....
    Dus helaas weet ik je oplossing niet, nogmaals... we hebben nog winterbanden liggen die op jouw focus passen. Van mij (en als het van me pa ook mag) kan je die wel testen en kijken of het nog trilt.
    Of iemand in Zwolle zoeken (forum bijvoorbeeld) die ff snel een banden swap wil doen.
    Kan je de banden eventueel uitsluiten ;)
     
  7. Inruilen kan voorlopig nog niet hoop ik ook nog niet te hoeven doen eigenlijk:)
    Vanavond heb ik even de bandenspanning weer gecontroleerd. Nog net zo hard als bij de dealer. Maar... ik heb ook even gekeken naar de balancering. En heb gezien dat op beide voorbanden de balanceerloodjes zo'n 5 cm verder op de velg zitten dan de vorige. Morgen ga ik even kijken waar de plakloodjes van de keer daarvoor hebben gezeten, maar het lijkt erop dat de voorbanden over de velg heen blijven schuiven. Wat dus de oorzaak van de steeds terugkerende onbalans kan zijn. Het trillen was namelijk steeds na het balanceren (behalve na Rouveen) goed en na een paar (snelweg)km niet meer.
     

Deel Deze Pagina