1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stuur trilt bij 100 km/u en meer

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door rfknol, 10 jul 2011.

  1. Ik heb al een tijdje last van een trillend stuur als ik harder dan 100 rijd. Eerst dacht ik dat het uitlijning en/of balanceren was. Maar afgelopen week heb ik nieuwe voorbanden laten plaatsen en is hij ook meteen uitgelijnd (linksvoor en -achter stond hij te ver naar binnen).
    Sindsdien trilt hij wel minder maar is het nog niet over. Wat zou de oorzaak nog meer kunnen zijn?

    Voor ik het vergeet: de man van de Euromaster had even een blik op de rubbers geworpen en zag geen bijzonderheden. Behalve dat ik binnenkort aan een nieuwe uitlaatdemper toe ben.
     
  2. wordt het niet is tijd voor een andere auto? je hebt er bijna alleen maar problemen mee als ik het zo lees op het forum....

    trilt ie alleen met remmen of ook tijdens rijden, misschien kan het liggen aan de fuseekogels, misschien de stuurkogels....
     
  3. Tijdens het rijden. Bij het remmen voel ik niks, maar zo vaak rij ik ook geen 100+ meer
     
  4. Heb je er last van tijdens het optrekken of constant.
    Rij van 100-120 en laat bij 120 het gas los.
    Merk je het dan bij 120( na gas los) nog steeds of niet ?
     
  5. Is er een makkelijke / snelle manier om de stuurkogels en de fuseekogels de controleren?
     
  6. wagen opkrikken en voelen of je spelling op je wiel voelt
    voel je niks dan zijn de kogels nog goed

    tevens met de mijne heb ik het ook net gehad trillen van 80 tot en met 135 maar duidelijkst bij 110
    elke dag snelweg en met 4 nieuwe banden zelfde probleem
    nu zaterdag op werk toch maar gebalanceerd weer en bleek in de banden nog 15gram te zitten vorige keer ok

    toen keek ik iets beter
    we hebben een autoamtisch balanceerapparaat die met laser kijkt naar de maat van de velg en meet waar alles moet komen
    toen ik keek welke maat hij had gevonden was het een
    7.0j 16 inch velg en stond 140mm van apparaat
    dus toen maar goed ingesteld op 6.5j 17 en bleek 121mm van de appraat te staan
    toen alle vier opnieuw geblanceerd en nu is het in stuur verwaarloosbaar
    achter wel voelbaar maar daar heb ik ook de band ook geplaatst waar hoogteslag in de velg lichtjes is te zien
    met rijden is het 80% beter
    laatste deel is finish balanceren (balanceren op de wagen) en 2 nieuwe velgen
    op dit moment dus goed


    tevens hoor ik van lease rijders dat ze speciaal toch naar de dealer gaan om de banden opnieuw te laten balanceren
    dit omdat profile waar ze de banden moeten doen van betreffende maatschappij het niet lukt om het goed te doen
    en bij ons lukt het wel terwijl we exact hetzelfde doen
    ergste geval nog balanceren op de wagen maar dat is zeer zelde ( 2x per jaar is wel maximaal dat dit gebeurt)
     
  7. Optrekken, gas los of constant maakt niks uit. Ik zal morgen de krik er eens even onder zetten. Mocht ik niks bijzonders voelen ga ik nog even terug naar de Euromaster. Iig bedankt voor de tips.

    @michael ik zou m zo af en toe best in willen ruilen maar heb er op dit moment even niet genoeg geld voor.
     
  8. Probleem opgelost. Er is op de een of andere manier toch weer onbalans in gekomen. Hij is nu opnieuw gebalanceerd en het trillen is over.
    Toch vreemd want ik heb zelf gezien dat het goed was.
     
  9. misschien is het plaklood of een stukje van de plaklood er wel afgeknalt tijdens het rijden dat het niet goed hechte op de velg.wil best wel us gebeuren.
     
  10. Bij beide wielen was er aan de binnenkant van de velg 1 stukje slaglood gebruikt en dat zat er nog op. Ik zat zelf te denken aan dat de band misschien wel wat verschoven was. Als dat uberhaupt kan.
     
  11. zie ik wel vaker gebeuren gek genoeg

    bij 1 gebalanceerd 20gram onbalans dus alle gewichten eraf
    toen 80gram
    band op velg gedraaid en uiteindelijk ok gehad met het apparaat (gewichtje was 30gram max volgens mij)
    nu terug geweest ivm kromme remschijven nu vervangen
    toch maar weer gebalanceerd 20gram weer bij

    dit gedaan op snelweg goed
    heb wel vermeld dat er hoogte slag op band zit dus onbalans kan er weer in komen

    in mijn situatie is het probleem ook goed
    500km al zeker gereden sinds en geen probleem met de voorwielen
    achter echter wel maar ben bang dat dit komt door 2 kromme velgen
    maar met rijden op snelweg is het nu een genot om te rijden
     
  12. En we zijn er toch nog niet uit...
    Intussen heb ik mijn remschijven en blokken voor ook vervangen (eigenlijk heb ik toegekeken hoe Barry ze verving:mrgreen:). Trillen in het stuur is nu zo goed als weg, maar de auto trilt nog steeds. Wel minder heftig dan aan het begin. Maar het is nog steeds veel te duidelijk aanwezig. Morgen nog een keer balanceren, maar ik ben bang dat het niet veel verschil zal gaan opleveren. Ik zal morgen het uitlijnrapport even inscannen en posten. Misschien dat iemand daar nog wat over kan zeggen.
     
  13. [​IMG]
    Hier dus het uitlijn rapport.
    Vandaag is hij weer terug geweest om opnieuw te balanceren. 1 van de achterbanden zat 30g onbalans in. Dus alles is rondom opnieuw gebalanceerd. Direct daarna ben ik een stukje gaan rijden en alles leek weer goed te zijn.
    Tot vanavond. Net nog even een stukje (25km) gereden omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde. En inderdaad, hij trilt weer in het stuur. De rest van de auto is nu rustig.
    Ook heb ik nog even wat testjes gedaan.
    Als ik licht stuur word het trillen wat minder. Als ik rem gaat het trillen helemaal over.
    Graag jullie mening, want zondag ga ik naar Oostenrijk en dan zou ik het graag verholpen zien:)
     
  14. Maar hoe trilt die aan het stuur ??????
    Een weinig of zo erg dat je handen meetrillen???
    En bij welke snelheden en toeren trilt het stuur ???
     
  15. Hij begint te trillen bij een snelheid van 95 tot ongeveer 130 daarna is het weer over. Toerental maakt niks uit.
    Het meest vreemde vind ik dat als de auto koud is, hij niet trilt. Maar naarmate de rit vordert het steeds erger word.
    Ik zit zelf te denken aan een kapot wiellager. Ik hoor niks bijzonders, maar vanmiddag zat ik me te bedenken dat het trillen op hetzelfde moment is begonnen als toen hij plotseling meer ging verbruiken (nu 1 op 14 ipv 1 op 17).
     
  16. Een wiellager moet je kunnen horen,
    Ff op de krik zetten en wiel vrij van de grond ,dan je wiel een slinger geven,dan zal je een verschil in geluid moeten horen ,bij links of rechts een soort van schrapen geluid.
     
  17. Misschien een vreemde suggestie, maar zou het een slag in het wiel kunnen zijn?
     
  18. Lager zal ik vanavond nog even naar kijken. De velgen hebben we optisch gecontroleerd. Dus niet opgemeten.
     
  19. Klopt je ET waarde wel?
    Heb het al eens eerder bij de hand gehad.
    Balanceren tot je een ons weegt en na van loop van tijd komt de trilling terug.
    Bleek de ET waarde niet goed te zijn Juiste velg met ET waarde geplaatst en probleem opgelost.
    Wie weet.
     
  20. Het zijn de originele velgen. Daarnaast heb ik er tot 1,5 maand geleden geen last van gehad.
     

Deel Deze Pagina