ik heb 3 weken terug mijn motor kapot gereden met als gevolg 2 grote gaten in het motorblok hij had 186.000 gelopen. we hebben gisteren een goed gebruikt ander "kaal" blok met 98.000 km geplaatst, overgezet zijn de turbo, verstuivers en brandstofpomp met gehele distributie. Alles is prima gelukt alleen de motor blijft niet lopen, hij slaat aan maar en valt gelijk uit. Met behulp van kunstmatig brandstof inspuiten via luchtinlaat blijft hij wel lopen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ? alles is al meerdere malen gecontroleerd maar zonder resultaat. Moet er iets ingeleerd worden of heeft iemand een idee waar de fout zou kunnen zitten ?
Als de startonderbreker (PATS) er op blijft staan blijft ook het PATS lampje knipperen. Als dat niet het geval is kan je de startonderbreker uitsluiten. Om wat voor focus gaat het hier overigens. Bij de focus 1 diesels zit de startonderbreker in de brandstofpomp (bij de Focus 2 is dat anders dacht ik). Als je deze hebt overgezet moet dat dus geen probleem geven. Heb je de auto al uitgelezen? Het is wel verstandig om dat eerst te doen en te kijken of er foutcodes tevoorschijn komen.
Het gaat om een focus van 2003 met 1.8 TDCI 85 KW motor erin, het lijkt alsof er alleen op 1 cilinder brandsof komt. Ik denk inderdaad dat het niet de startonderbreker is, er zijn verder geen meldingen en ook met een computer eraan komen we niet snel verder, het lijkt wel alsof er op een verkeerd moment brandstof in gespoten word ?
heb je het brandstoffilter wel gevuld met dieselolie? @pepper: de pomp van een commonrail is een soort gelijkdrukpomp. de inspuiting wordt geregeld door de ecu, deze neemt de waarde van de nokkenassensor en krukassensor hiervoor
disstributie 2 x gecontroleerd, staat goed, op tijd brandstoffilter nog niet gevuld met dieselolie, ga ik wel doen, bedankt voor de tip, ik heb vandaag een nieuwe krukas sensor gekocht deze schijnen de geest nogal eens te geven ? kabelboom omwisselen heb ik nog achter de hand
graag gedaan! filter moet je tot de nok toe aan vullen, dan starten, dan heb je kans dat ie ff heeeel beroerd gaat lopen. maar je moet de motor niet uitzetten, het systeem ontlucht zichzelf na een minuutje zal je merken dat ie vanzelf beter gaat lopen succes!!
Krukassensor gaat niet zo vaak stuk, eerder de nokkenaspositie.. Heb je de verstuiver-correctiefactoren ingeleerd? Of heb je de verstuivers overgezet in dezelfde volgorde? Dat je op 1 verstuiver maar brandstof krijgt kan niet met een commonrail.. Brandstofdruk in de rail controleren tijdens starten, moet minimaal 200 bar zijn..
Ik ben er achter wat het probleem zou kunnen zijn, ik heb de verstuivers laten testen en deze gaan helemaal niet open op 1 na, heb inmiddels 4 revisie verstuivers, vanavond kijken of het probleem over is. Volgens mij hoeven de verstuivers niet ingeleerd te worden ?
Dat gebeurt als je verstuivers te lang droog hebben gestaan/gelegen. Als je om wat voor reden je verstuivers demonteerd,moet je ze altijd in een bak diesel leggen voor je ze afdopt, zodat ze vol zitten met diesel, anders roesten ze vast..
het vreemde is dat mijn focus altijd prima gelopen heeft, ik kom opeens stil te staan langs de snelweg, de drijfstang lag eruit met als gevolg 2 grote gaten in mijn blok. heb toen een kaal blok gekocht en de hele handel overgezet. (verstuivers, brandstofpomp, turbo,distributie) Het vreemde is dan dat de verstuivers opeens dicht zitten, ik kan de oorzaak en het gevolg nog niet echt plaatsen, ik weet ook niet waar het begonnen is en wat de gevolgen van het hoofdprobleem (en) kunnen zijn.
goed nieuws ! de nieuwe verstuivers er in gedaan starte na 3 x rondgaan en loopt als een zonnetje ! ik heb verder niets in hoeven leren. Waarom er 3 verstuivers plots niet meer werkte en tegelijk mijn drijfstang het begaf kan ik nog steeds niet plaatsen. ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en mocht ik iets terug kunnen doen ....graag
Graag gedaan man, daarvoor zijn we hier ook op het forum, om elkaar te helpen en vooral om van elkaar te leren. Fijn voor je dattie weer loopt, kapotte drijfstang komt me bekent voor, heb ik ook gehad, ik was er alleen op tijd bij, blok begon heel erg te tikken bij 2000 toeren, ik heb toen na een boel gezeur een onderblok revisie laten doen.