1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

standaard chassisveren mk3 station

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Folkie, 27 nov 2023.

  1. Meestal vragen mensen naar de geschikte verlagingsveren, maar ik wil weer terug naar gewone veren.

    Ik heb mijn MK3 station verlaagd gekocht. Rijdt prima, alleen vind ik het toch wel storend dat je bij bepaalde oneffenheden redelijke 'klappen' krijgt. en dan met name ook voor het comfort van de passagiers.
    Op de snelweg bij ongelijke viaductovergangen treedt dat vooral op.

    Toen ik de auto kocht heb ik daar in mijn achterhoofd al een beetje rekening mee gehouden.

    Maar nu mijn echte 'probleem': bij het zoeken naar veren kom ik allerlei lengtes van veren tegen die allemaal op mijn auto passen. Nu snap ik dat de lengte van de veer in onbelaste toestand niet rechtevenredig hoeft de zijn met de lengte in belaste vorm. Een lange slappe veer kan meer inzakken dan een stijve korte veer.

    Welke veren kan ik nu het beste kopen om de auto weer op standaard hoogte te krijgen. De lengte voor de voorveer zie ik bij een paar merken 305 mm, de achterveren variƫren meer.
    Voor de volledigheid, het gaat dus om een mk3 station 1.5 182 pk uit 2015.

    Als het allemaal gaat lukken moet ik daarna kijken of mijn 18" velgen nog een beetje staan of dat ik die dan ga vervangen door 17" velgen.
    Welk merk veren er nu onder liggen weet ik niet, nog eens goed proberen te kijken. Alleen met dit weer liever niet.
     
  2. Als de hoogte je niet stoort zou je kunnen overwegen de schokdempers eens nader te bekijken, misschien dat je daar meer winst gaat behalen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Schokdempers bepalen niet de hoogte dat doen de veren,er zijn drie verschillende maten van de veren.
    Screenshot_20231127_104244_Chrome.jpg
     
  4. Ik zeg ook niet dat schokdempers de hoogte bepalen. Ik geef alleen aan dat in dit geval de schokdempers wel eens de oorzaak zouden kunnen zijn van het oncomfortabele gedrag. Ik zou dus niet zomaar klakkeloos veren beginnen te vervangen om er achteraf achter te komen dat de schokdempers eigenlijk de oorzaak zijn, ben je twee keer geld kwijt. Er zijn genoeg auto's die verlaagd zijn en toch comfortabel rijden.
     
    Bertus 7 vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor het meedenken!
    Gezien de rest van het rijgedrag zou ik in eerste instantie niet denken aan de schokdempers. Hij deint niet na en op slecht wegdek gaat de auto ook niet dweilen. Ook met oneffenheden in (snelweg) bochten 'verspringt" de auto niet. Dat zijn toch meestal de tekenen van slechte dempers.

    @Bertus 7: dan moet ik wel weten welke load class ik heb. Ik zie wel (max) aslasten staan bij de meeste veren. Dat moet dan weer kloppen met mijn max aslasten.
     
  6. Tja, de dealer kan je op vin nummer de juiste veren leveren die op te auto horen lijkt me en ik denk dat je dan ook niet zoveel meer betaald maar misschien dat iemand de originele veren heeft bewaard en kun je daar wat mee.

    maar veert de auto zover in dat ie op de eindafslag bonkt ?
     
  7. Ik denk combinatie verlaagt en 18inch dat oneffenheden gewoon goed te voelen zijn. Zou eens kijken of je met 17inch hetzelfde issue hebt. Ook dat kan al schelen en 17inch wisselen is makkelijker en simpeler dan veren of schokdempers wisselen. Just my 2 cents
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Natuurlijk altijd lastig om precies uit te leggen wat je voelt in een auto. Maar zelf heb ik niet het idee dat hogere banden het verschil gaan maken waarmee mijn gevoel dusdanig minder wordt dat er daar tevreden over ben.
    En ja, andere wielen er op zetten is inderdaad makkelijker uit te voeren.

    Maar misschien nog iemand die de afmatingen van de normale veren weet? Ik heb nog gekeken op de site die Bertus aangaf, maar daar zag ik geen afmetingen staan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Bij winparts staat bij sachs veren een lengte van 441 mm
     
  10. Bij de voorveren kom ik een aantal van 305 mm tegen, dus lijkt wel een beetje een normale veer.

    Maar achter inderdaad die Sachs van 441 mm, maar ook Swag en Febi Bilstien van 372 (zonder dat er bij staat dat het een verlaging is) en SKF van 430 mm.

    Vandaar ook mijn vraag.... :D
     
  11. Misschien in het finis draadje vragen of iemand het finis nummer heeft dan ben je er zo achter
     
  12. Dan ben je er nog niet er zijn 4 finisnr.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Met vin erbij?
     
  14. Voor mijn uitvoering met vin nr staan er 2 maten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Voor en achter of dan juist 4 maten?
     
  16. Alleen voor de achterveer zijn 2 maten zal wel verschil zijn in stijfheid.
     
  17. Nog iemand goede/slechte ervaringen met bepaald merk veren?
    Zit best prijsverschil in, maar wil geen goedkoop = duurkoop.
     
  18. Dan moet je naar de ford gaan dan krijg je de veren waarmee de auto geleverd is.
     
  19. Ik heb nog een standaard set liggen van een mk3 station ( 1.6 EcoBoost ) als die hetzelfde zijn zou ik ze even kunnen opmeten voor je? (Ps ik had ook 18 inch velgen maar vond 17 toch veel comfortabeler rijden )
     
  20. Als je dat zou willen doen, graag!
    Geeft zeker goede indicatie.
     

Deel Deze Pagina