1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Soms niet in 1e en 3e versnelling (geen oplossing Ford Nederland)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harold1, 16 sep 2013.

  1. Als de auto ook trilt of schokt, dan kan het ook een motorsteun of versnellingsbak steun zijn die los zit of kadúk is.
     
  2. Nee hij trilt of schokt niet, als ik een klein stukje mijn koppeling op laat komen dan schiet hij wel in zijn 1. Zou dit toch te maken hebben dat de 1ste versnelling niet gecentreerd is? Bij mijn vorige auto had ik het soms als ik hm in zijn achteruit wilde zetten.
     
  3. Wel raar dat ik de eerste 1500km nergens last van heb gehad. En nu al een keer of 9 in een paar dagen tijd de versnelling voor het stoplicht vanuit zijn vrij niet in zijn 1 te krijgen was.
     
  4. Zijn er hier mensen op het forum die ook regelmatig het stop and go systeem gebruiken en de auto vervolgens af en toe ook niet in zijn 1 kunnen krijgen? Hier ben ik wel benieuwd naar
     
  5. Soms reageert het start/stop systeem te traag bij mij. Ik gebruik het daarom ook niet zo vaak, rij je net 500 meter, motor is nog koud en dan slaat ie gewoon af bij het stoplicht. Ik rij graag mijn motor goed warm.
     
  6. Als ik dit verhaal zo lees heeft het wat weg van de versnellingsbak die in mijn puma 1.7 zat
    Schakelde ook niet altijd helemaal lekker is toen ook 2 keer uit elkaar geweest en nooit helemaal opgelost.

    Zover het mij duidelijk is zit het probleem dus puur in de sychromesch het zoude wat minder kunnen worden als de delen wat op elkaar in slijten. De vraag is of ze de komplaten synchromesch vervangen hebben dus de schakelmof, tandwiel en de messing ring die daartussen in zit. En de schakelvork is die ook vervangen.
     
  7. Hoi Paul, het probleem heb ik nu elke dag minstens 1x. En de eerste 1500km nergens geen last van gehad. Vanuit zijn vrij wil ik dan in zn 1 schakelen en dan blokkeerd ie soms volledig, als ik dan mijn koppeling een beetje oplaat komen dan schiet ie wel in zijn eerste versnelling. Dat blokkeren van de eerste versnelling gebeurd alleen als de auto stationair loopt als de auto van het contact is dan schakeld ie soepel zonder problemen. Ik denk ook idd dat het met de synchromesch ring van de eerste versnelling te maken heeft. Maandag maar even terug naar de dealer. Vrijdag hebben ze nm opnieuw afgesteld maar heeft ook niet geholpen.
     
  8. Ik heb dit heel af en toe met mijn huidige :focus3: . Bij mijn vorige Focus had ik dit ook. Gewoon weer even rustig terug in zijn vrij zetten en weer rustig in zijn 1 zetten helpt bij mij.
     
  9. Dat helpt bij mij ook alleen heb ik er nu bijna elke rit wel last van. Lijkt mij niet normaal, ik had het bij mijn vorige fords namelijk niet.
     
  10. tja blijven lastige dingen die synchromesh ringen. het zijn eigelijk 3 delen die samen moeten zorgen voor het fijne schakelen de schakelmof een messing ring en het tandwiel. op het tandwiel zit een iets conische rand waar de messing ring op schuift die is ook conisch met op de bovenkant een aantal kleine tanden die schuin afgewerkt zijn.

    als de motor draaid draait ook de ingaande as van de versnellingsbak tot je de koppeling indrukt bij het inschakelen van de versnelling drukt de schakelvork de schakelmof richting het tandwiel dat vast op de ingaande as zit. o. er nu voor te zorgen dat dit netjes en stil gaat moeren beide eenzelfde snelheid draaien hiervoor moet de messing ring zorgen, deze wordt door de schakelmof op het conische deel van het tandwiel gedrukt waardoor de schakelmof mee gaat draaien met het tandwiel. het laatste stukje wordt door de vertanding op de messing ring verzorgt deze zorgen dan de vertanding van tandwiel en schakelmof uitgelijnd worden om soepel te schakelen.

    hier zou dan wel eens het probleem kunnen zitten bij stilstaande auto gaat de uitlijning van de tanden niet goed omdat het tandwiel stil staat en er dus geen verdraaiing op kan treden door nu de koppeling iets op te laten komen wordt het tandwiel iets gedraaid en valt het geheel op zijn plek.

    dit is mijn idee maar of er iets aan te doen is weet ik niet misschien een aanpassing van de tandjes op de messing ring
     
  11. Kwestie van anders in zijn 1 zetten ?

    Koppeling intrappen en daarop meteen in zijn 1 zetten, dan draait de ingaande as nog even na en kunnen de tandjes zicht uitlijnen.
    Bij totale stilstand moet het geheel redelijk uitgelijnd staan wil het goed gaan.

    Probleem zie je vaak ook bij erg koud weer, dan is de olie dik en staan de assen vlugger stil en/of komen moeilijker op gang.
     
  12. Heb het soms wel is in de achteruit maar als ik dan de remloslaat kan ik m er zo in zetten

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  13. Meestal zit op de achteruit geen syncromesch,
     
  14. Heb een Focus3 van 2015 en nu 46000km gereden. Heb dit slechts een enkele keer gehad, maar dat lijkt me niet abnormaal. De focus schakelt goed naar iedere versnelling, rijdend en stilstaand.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina