1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetmeting

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Eddyedje, 2 dec 2011.

  1. Is er iemand hier die vervelende ervaringen heeft met de APK keuring van zijn Focus diesel (of meer precies, de roetmeting)?

    De (volstrekt belachelijke) procedure kan funest zijn voor een motor.
    Voor zover ik weet wordt de (koude) motor onbelast vol in de tourenbegrenzer gejaagd om zo de roet te meten (welke malloot doet dit op een koude motor?!).
    En natuurlijk zou dit Nederland niet zijn als er geen wet zou zijn die de APK keuringsstations vrijspreekt van ook maar enige aansprakelijkheid, mocht door deze volstrekt belachelijke manier van meten schade optreden aan de motor.

    Mijn Focus moet in februari van het volgende jaar gekeurd worden (dit is mijn eerste diesel, heb altijd benzine gereden) en heb weinig zin om hier dus schade van te ondervinden.
    Nu kan ik natuurlijk zorgen dat de motor netjes op bedrijfstemperatuur is als ik m'n auto daar breng voor de APK (als ze mij tenminste een tijdsvenster kunnen geven), maar dit is uiteraard niet mogelijk als er ook echt staat omschreven dat die roetmeting op een koude motor moet.

    Dus.... Jullie ervaringen en meningen graag :)
     
  2. Hij hoeft toch niet koud te zijn? Verder is het koud erg slecht, maar warm ook. Ik vind het ook ronduit achterlijk, maar wat doe je eraan... Al lijkt mij dat een dealer wel wat uit te leggen heeft, als jij de auto heel inlevert en zij hem met een kapotte turbo teruggeven:lol:

    De scangauge gaf vorige keer aan dat die 5050tpm had gemaakt bij de apk:schater:.
     
  3. Als een auto 's morgens word afgeleverd en hij zou inderdaad met koude motor getest moeten worden, zouden ze m moeten laten staan tot 's avonds. Lijkt me niet echt handig.
    Bij mij is hij altijd 's morgens getest. Vrij dicht nadat ik m had afgeleverd. D'r is me verteld dat ze m eerst warm rijden...
     
  4. Zijn zelfs verplicht om de motor warm te rijden, anders is de meting ongeldig.

    Voorwaarde is namelijk dat de auto op bedrijfstempratuur moet zijn...

    Neemt natuurlijk niet weg dat het gewoonweg belachelijk is dat je een motor zo op toeren moet jagen voor een beetje milleu controle.

    En wat betreft de dealer.... als het fout gaat is dat hun verantwoording, en zullen ze dit probleem gewoon op moeten lossen lijkt me
     
  5. gewoon zeggen dat je bij de apk wilt kijken;)

    willen ze dat niet, dan gewoon naar een ander keuringstation;)

    vaak vinden de universele (dorpsgarages) het niet erg als je meekijkt met de apk

    en als je na de apk nog 5 euro fooi geeft, zullen ze dat extra waarderen en word je een graaggeziende klant;)

    die ervaring heb ik tenminste;)
     
  6. Hoe kom je erbij dat hij vol in de begrenzer getrapt word???
    en al helemaal met koude motor......als dat gebeurd, is het geen waardige
    apk-keurmeester.
    Als ik mij niet vergis, moet de motor temp. een minimale waarde hebben voor
    aanvang van de meting, en moet hij (dacht ik) 3x gemeten worden voor
    3 sec. lang op 3000 tpm......correct me if i'm wrong;)
    Mijn Caddy wil in zijn vrij al niet eens boven de 3000 tpm komen:thumbs:
     
  7. De motor moet onbelast op vollast draaien, dus volgas. En dat duurt dan geen 3 seconden maar net 1 seconde.

    Doe ongeveer 2 a 3 roetmetingen per dag, zo hoort het echt!
     
  8. wat Dennis zegt
    zo doen ze dat hier ook ze geven gas tot 3000rpm en vervolgens meten
     
  9. De scangauge werkt prima en die geeft elk jaar iets boven de 5000tpm aan. Dit bij een officiële Ford-dealer.
     
  10. Dit is de meeting bij een benzine motor! Het gaat hier neem ik aan on de ROETmeting van een Diesel...
     
  11. Gaat idd om een diesel hier, en bij een benzine is het 3000rpm.
    Diesel wordt gewoon de toerenbegrenzer ingetrapt.
     
  12. Ben zel apk keurmeester. Metings is pas geldig als motor boven de 70graden is. Motor moet stationaair goed afgeregeld zijn en maximum toerental moet gehaald worden. Sommige auto's zijn in achterruit beveiligd tot 3000rpm.

    Roet meten kan alleen bij volgas. Ivm dan meeste roet ontwikkeling en aangezien je meting kunt doen tijdens het rijden. Gaat moeilijk om apparaat dan mee te nemen. Verder hoef je ook maar 1 meting te doen. Maar hij moet dan wel meer dan 0.5k onder de maximale waarde zitten.

    Meting is op zich verder niks mis mee. Het ergste is meting doen en motor afzetten. Dit doe ik dus altijd veel later. Verder als hij max rpm haald moet je daarna niet het gaspedaal 1 keer loslaten. Als je zelf met de auto rijdt doe je ook volgas optrekken je stopt misschien wel 500 tot1000rpm eerder maar belasting op de motor is dan langer dus ook zwaarder. Verder kan een dieselmotor mechanisch wel meer hebben 10.000rpm hebben we gehad met op hop geslagen diesel. Hij kapot gegaan omdat we met de koppeling hebben uit moeten zetten. Er zat teveel olie en langs de zuigerveren ging de olie.

    Even kort gezegt.
    Roetmeting is net zo erg als volgas geven en doortrekken tot koppel weg is.
    Laatste is zelf iets erger ivm langer volgas wordt gegeven.
     
  13. Bij VW zijn iig de moderne diesels onbalast begrenst op 2500/3000 tpm,
    vandaar dat ze die van mijn niet in de begrenzer trappen:mrgreen:
     
  14. Trappen qel tegende begrenzer alleen deze begrenzer licht lager. Verder vraag ik me af als je uem in neutraal zet en koppeling niet intrapt volgas geeft er boven uit komt.
     
  15. Tja ik blijf het een rare manier van meten vinden. Laat ik het zo zeggen, ik ben nog nooit boven de 4500tpm gekomen. Volgens mij slaat daar de toerenbegrenzer ook in (als de auto in de versnelling staat), in ieder geval gaat er een lampje branden. Bij een test onbelast meer dan 5000tpm draaien heeft niks met realiteit te maken.

    Ik ben over 500km weer aan de beurt. Vorige apk ging die er niet makkelijk doorheen. Ik heb nu de egr afgesloten met een plaatje met daarin een gaatje van 6mm, de auto zie ik eigenlijk nooit meer roken. Dus ga de laatste 20 km voordat die naar de dealer gaat nog even flink in de toeren jagen en hopen dat ze nu niet 4 testen hoeven doen!
     
  16. Zomaar een quote na googlen (http://www.bandeko.nl/apk.html) :

    "Ook verzorgen wij de APK keuring van uw auto met diesel motor waarbij de zogeheten roetmeting wordt uitgevoerd. Tijdens een roetmeting wordt het motortoerental minimaal 4 keer vollast gedraaid wat een zware belasting is voor de motor maar doorgaans echter geen probleem oplevert voor normaal onderhouden auto’s. LET OP! U biedt uw auto vrijwillig aan bij ons voor een APK keuring, indien er tijdens of na de roetmeting toch schade aan uw motor ontstaat zijn wij volgens de wet en het APK reglement NIET aansprakelijk."
     
  17. Volgens mij alleen als tie rolt, zolang hij stil staat wil het niet....dacht ik, is iets
    wat ik niet dagenlijks doe:mrgreen:
     
  18. @kolere
    Het is zo anders is elk bedrijf verplicht een vermogenbank te yebben zodat ze een test kunnen doen van rp naar ipb.v. dit is realiteit. Verder 1.6tdci kan 0.3halen maar we hebben ze ook van 11gehad enige manier om dit omlaag te krigen. Is een proefrit keer in zijn 1 of 2 en dan volgas naar zijn toerenbegrenze hierdoor wordt roet een stuk minder waardoor hij wel door de test komt. En ziijn zat motoren die nooit problemen hebben met dit.

    Zoals gezegd roet krijg je alleen als je volgas geeft. Denk aan zwarte rookwolk achter de auto en achter de auto wordt dan ook zwart van de roet. Verder als wagen gechipt is. Dan is de kans groter op hogere k-waarde.

    Houdt je aan onderhoud, dan is er niks mis mee
     
  19. Begrijp je reactie niet helemaal.

    Mijn auto krijgt al het onderhoud volgens het boekje bij een officiële Ford merkdealer (Ardeaauto). Verder rijdt ik weinig korte stukken en trek ik de auto geregeld flink door en heb nog nooit zwarte rook gezien. Toen de EGR nog niet gedeeltelijk afgedicht was, wel een lichte waas als het donker was in de lichten van mijn achterligger maar niets meer.

    Kortom ik weet niet wat de oorzaak was, maar ik zie niet in, in welk opzicht het aan mij te verwijten was/is dat de auto moeilijk door de roettest kwam. Ik ben om deze reden de EGR gaan afdichten en geen BP Ultimate te tanken. Ik hoop dus dat dit helpt, meer kan ik niet doen;).

    Of bedoel je dat in de toerenbegrenzer jagen niet erg is, als er regulier onderhoud wordt gepleegd?
     
  20. Als onderhoud om de 15.000km doet is er geen probleem voor roettest. Zelf heb ik wel een gehad met rookwolk maar nog doorbde test kwam. Verder weet ik niet of je een roetfiler hebt als dat zo is dan moet hij dus goed warm zijnvzodwt bij eerste keer roetdelen losbrand en daarna een goeie waarde krijgt.

    Als bij ons niet de test haald rijden we een keer en dan op zijn staart trappen. Dan haald hij de test vaak wel. Anders diesel additief voor handmatig toe te voegen zodat alles gereinigd wordt. Bp ultimate doet dit ook maar iets verdund. Egr afdoppen kan werken maar ook tegen werken durf dit niet te zeggen.
     

Deel Deze Pagina