1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rij jij ook nog met je handen op tien voor twee?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 8 jan 2023.

  1. upload_2023-1-8_6-54-51.jpeg

    Rij jij ook nog met je handen op tien voor twee? Je stuur anders vasthouden kan je leven redden

    Rij jij al langer dan twintig jaar met de auto? Dan is de kans groot dat je hebt geleerd om je handen bovenaan het stuur te plaatsen, op tien voor twee. Maar volgens verschillende internationale studies kan die houding levensgevaarlijk zijn.

    Je rijinstructeur heeft je er misschien wel tientallen keren aan herinnerd: je handen moeten, net zoals een klok, op tien voor twee staan. ‘Alleen zo kan je veilig en snel reageren op verkeerssituaties’, klonk het. Sinds een tiental jaar verwijzen de meeste auto-experten die theorie echter naar de prullenbak.

    Zware verwondingen
    ,,Dat heeft alles te maken met de opkomst van de stuurairbag”, zegt Jense Hooghiemstra, instructeur bij het Belgische Slipway. ,,De airbag is een systeem dat is ontworpen om de fysieke schade bij een zwaar ongeval te beperken. Concreet gaat het om een grote zak, die zich met een enorme snelheid zal opblazen vanuit je stuur. Zo beschermt die je hoofd tegen een zware klap. Het probleem is echter dat die airbag bij een botsing schuin uit je stuur zal ontploffen. Als je je handen dan bovenaan het stuur hebt geplaatst, kan dat ervoor zorgen dat je handen of armen naar achter worden gekatapulteerd. En dat kan tot zware verwondingen leiden.”

    Iets wat de Amerikaanse verkeersinstantie NHTSA bevestigt. ,,Door een onjuiste plaatsing van de handen kunnen er ernstige letsels optreden.” Denk daarbij aan gekneusde ledematen, vingers die geamputeerd moeten worden of stukken huid die worden afgescheurd. Daarnaast kan je hand door de enorme explosie ook tegen je hoofd schieten. Dat kan leiden tot zware hersenschuddingen of gebroken neusbeentjes.

    Wat is de juiste houding?
    Om ernstige verwondingen te voorkomen, raden specialisten overal ter wereld aan om je handen op kwart voor drie aan het stuur te plaatsen. Zet je handen dus aan de uiterste zijkanten van het stuur. Zo verminder je de kans op fysieke letsels door de airbag. ,,Bovendien zal je soepeler kunnen sturen, en is je zithouding zo ook automatisch beter”, zegt instructeur Jense. ,,Het is niet voor niets dat fabrikanten de richtingaanwijzers en hendels voor ruitenwissers op die hoogte plaatsen. Dat is allemaal bedoeld om het je als bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.”

    Via: AD.nl

    .
     
  2. Ik stuur meestal met m'n knie zodat ik nog 2 handen vrij heb om te whatsappen en te scheren :dance:
     
    Edgar Focus, gerardTDCI, Nofinger en 11 anderen vinden dit leuk.
  3. Nooit altijd met een hand hoog uit met een snelle bocht met twee handen.
     
    collusion vindt dit leuk.
  4. Ik vond al dat die knoppen op het stuur op de verkeerde plek zaten, nu blijkt dus dat mijn handen dus op de verkeerde plek zaten niet de knoppen
     
    gerardTDCI en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  5. idd alleen bij snellere bochten, of bij regen/harde wind icm inhalen vrachtwagen.

    Verder 1 elleboog bij het raam de ander op de armsteun en stuur onder tussen duim en wijsvingers...of gewoon 1 handje boven sjonnie stijl :)
     
    Thieske vindt dit leuk.
  6. held :worship::mrgreen:
    (maar het werkt wel super)
     
  7. Ja, idd keurig geleerd 10 voor 2....om daarna heel rap te vergeten, ik stuur al jaren met 1 hand op 9 uur,
    en als ik het te druk vind qua verkeer, dan de 2e op 3 uur, precies in de kommetjes van de spijlen,
    uiteraard weet ik dat je je duimen kunt breken bij een aanrijding.

    Nog een grappig feitje:
    zodra je voor je C-rijbewijs gaat, word je geleerd om je handen op de 5 en de 7 te plaatsen, en bij het sturen
    ouderwets over te pakken zonder de armen te kruisen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Ik rij gedurende de hele dag. Als iedereen om tien voor twee gaat rijden wordt het zo druk op de weg...
     
  9. Het varieert, net hoe ik zin heb dan 10 over 10 of kwart over drie dan eens met een elleboog aan het raam of met de ander op de arm rust
     
  10. Tijdens de rijopleiding wordt ook geleerd dat je niet mag bumperkleven, moet je eens zien hoeveel auto’s er altijd vlak voor me gaan rijden.
     
    Edgar Focus, gerardTDCI, Thieske en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. en als je de juiste afstand houd kruipen er zeker twee auto's tussen jou en jouw voorganger
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  12. kwart voor 6 ( 1 arm op de benen, hand onder aan het stuur) of kwart voor 9 (1 hand in het raam andere op schoot bij mijn vrouw ;) of op de armsteun) en als het belangrijk wordt met 2 handen rond kwart voor 3
     
  13. soms is het wel fijn met 2 handen aan het stuur, ik merk wel dat mijn zitpositie dan beter is voor mijn schouders.
    maar in de praktijk komt het weinig voor, meestal handje op de pook en die andere hand rond de 7.
    totaal kansloos als er plotseling wat gebeurt dus daarom is anticiperen wel een sterke kant van mij (al zeg ik het zelf)
    :think: oh, dat doe ik ook :D
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Hier ook wisselend 1 of 2 handen aan het stuur, beetje afwisselend en afhankelijk van de rit/omstandigheden.
    Overigens al wel de kwart voor 3 houding geleerd destijds.
     
  15. De meeste mensen zijn met hun tijd meegegaan en rijden nu "digitaal". In de ene hand hun mobiel en met de andere bedienen ze hun multimediasysteem :cussing:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Al sinds mijn rijlessen in 1996 is het kwart voor drie.
     
  17. Tja wat zal ik zeggen, heb er jaren lang niet zo bij stil gestaan tot het moment dat ik de ambu chauffeurs opleiding ging volgen. Daar bleek dat ik een heleboel moest afleren om ook maar enigszins in aanmerking te komen voor de diverse certificaten (basis en ogs).

    kortom handen op kwart voor drie en de duimen op het stuur dus vooral het stuurwiel niet omsluiten. Nooit de armen kruizen of met één hand aan het stuur rijden, ook niet tijdens het achteruit rijden. Zorg ervoor dat je arm nooit over de airbag komt, kortom het stuur doorgeven (heen en terug, dus bij terug niet door de handen laten glijden)

    In het begin dacht ik nog “komt goed maar dan ook allen tijdens het examen”. Gek genoeg is het niet alleen bij het examen gebleven maar is het dagelijkse praktijk geworden. Dus niet alleen in de doktersauto of de ambu, maar ook als ik met de RS of de Puma rijd ;) De reden hiervan is waarschijnlijk te vinden in het feit dat ik elk halfjaar op herhaling moet dus twee rijstijlen erop nahouden is niet echt praktisch :mrgreen:

    Oja dat airbag-armen verhaal naam ik eerst met een korreltje zout totdat ik foto’s te zien kreeg van ongevallen waarbij de bestuurders geen rekening hadden gehouden met de enorme kracht waarmee een airbag tevoorschijn komt. Daarna was het voor mij duidelijk, ik ga me houden aan de nieuwe stijl van een auto besturen :thumbup:

    Kortom je bent nooit te oud om wat te leren ook al moet je dan eerst een boel afleren.
     
  18. Eigenlijk wel een ding waar meer aandacht aan besteed mag worden tijdens rijlessen.
    Ik heb ooit wel eens een airbag gehad die naar buiten kwam maar dat gebeurde rechtuit (nadat ik was gegrepen door een bus)
     
  19. Dat werd dus bij mij in 1996 al gemeld dat je in verband met de airbag het stuur niet op 10 voor 2 moet houden.
     
  20. Ja maar toen had ik mijn rijbewijs aan meer dan 10 jaar :mrgreen:
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina