1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remmen blokkeren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sjonnieboy, 26 jun 2023.

  1. #1 Sjonnieboy, 26 jun 2023
    Laatst bewerkt: 26 jun 2023
    [​IMG]
    https://postimg.cc/JsJrNZ3c

    Goedendag allen,

    Zaterdag is mijn vrouw met een vriendin op stap geweest en na 150km, ter hoogte van Assendelft, blokkeerden de remmen.
    Gelukkig niet tijdens een noodstop dan had het anders af kunnen lopen.
    Bij het remmen op de rotonde reed de Focus dus gewoon door en gelukkig remde de auto die van rechts kwam terwijl deze eigenlijk voorrang had.
    Na uit laten rollen en op de handrem verder
    remmen kwamen ze tot stilstand in de berm.
    De schrik bij de dames was erg groot en vertrouwen in de Focus wat minder geworden.
    Na 90 minuten was de wegenwacht er die het volgende constateerde (zie foto)
    Nog 90 minuten wachten op de sleepwagen en een leenauto meegekregen.
    Mijn vragen:
    Wat doet deze plaat precies?
    Komt dit vaak voor bij dit model en wat is de oorzaak?
    Wat zijn de kosten ongeveer bij laten repareren?
    Het betreft een Focus Ecoboost 125pk uit 2014.
    Alvast bedankt oor de antwoorden,
    John

    edit:
    Omdat het niet lukt de afbeelding rechtstreeks te plaatsen heb ik hem als link bovenaan gezet
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Je remmen weigerden dus dat is echt flink schrikken als dat gebeurd. Helaas zijn je foto’s niet zichtbaar. Je moet of betalend lid zijn of ze extern hosten en hier linken.
    Maar dit is de eerste keer dat ik iets hoor of lees dat dit gebeurd dus een vaker voorkomend probleem is het niet.
    Gelukkig is er uiteindelijk niets gebeurd en dat is nu het allerbelangrijkste om bij stil te staan. Zodra de foto’s zichtbaar zijn kunnen wij je denk ik beantwoorden
     
  3. Onderdeel op de foto is de vacuümpomp.

    Dat is even flink schrikken geweest en gelukkig goed afgelopen!
     
  4. Dankjewel voor de snelle reactie.
    Ik heb bovenaan de link naar de foto staan met de plaat omcirkeld.
    Hieronder voor de zekerheid nogmaals.

    https://postimg.cc/JsJrNZ3c
     
  5. en zo ben je relatief snel geholpen :mrgreen:
    Zou met rem issues wel naar een betrouwbare garage gaan zodat je zeker weet dat het goed gebeurd.
    Dit wil je niet nog een keer.
     
  6. Klopt Edgar.
    Met de Ford ga ik altijd naar de betrouwbare garage.
    Ik ben ook al jaren in het bezit van een VW kever welke ik altijd zelf doe.
    Hier zitten dan ook veel minder onderdelen in en ik kan die auto wel dromen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Kever, dat is nog gewoon techniek en geen halve computer waarbij als je 1 schroefje iets verdraait de boel niet meer loopt :mrgreen:
     
  8. Als de diagnose is dat de vacuumpomp nu defect is, dan is er dus geen sprake van blokkeren maar het ontbreken van bekrachtiging. Je moet dan heel hard trappen om te vertragen, als je dit niet weet dan kun je erg schrikken.

    Betreft het hier dezelfde auto van eind 2013 waarover je sprak in je voorsteltopic? Dan is de eerste vraag of de defecte vacuumpomp de oorzaak is van het huidige probleem of een gevolg van een meer kostbaar probleem.

    Concreet: is de wetbelt al vervangen geweest of zit de eerste distributieriem er nog in? Als de riem nog niet vervangen is dan kun je je afvragen waardoor de vacuumpomp defect is geraakt. Het is mogelijk dat de riem nu aan het 'oplossen' is. Ik zou dat eerst (laten) onderzoeken.

    Als dus de riem nog niet vervangen is geweest dan zou ik dit sowieso nu doen. Door de carterpan te verwijderen kan worden vastgesteld of er meer aan de hand is. Alleen de vacuumpomp vervangen is dan af te raden.

    Verder nooit problemen gehad? Olie altijd op peil geweest en nooit een olielampje zien branden? Welke olie heeft jouw garage gebruikt tijdens de beurten?
     
  9. De vacuümpomp wordt mechanisch aangedreven door de nokkenas, een directere link met de riem is er niet lijkt me als de riem kapot gaat loopt de motor niet meer er komt verder ook geen olie in de vacuümpomp zover ik in het filmpje zie

    volgens de foto lijkt het alsof de deksel van de vacuümpomp open staat ?

    maar zoals ook al geschreven hiervoor zonder vacuüm zou de auto nog steeds moeten remmen zij het dat je zeker flink harder op het pedaal moet trappen.
     
  10. Kijk eens naar dit bericht!
     
  11. ik heb de auto gekocht in eind 2020 en de belt is vervangen.
    Dat het pedaal zwaar gaat, dat klopt.
    Ze geeft aan dat het pedaal niet meer ingetrapt kon worden wat idd het gevolg is van een defecte vacuümpomp.
    Oliepeil is goed en nooit problemen ondervonden met knipperende en brandende lampjes.

    Mijn vrouw heeft met haar 56 kg nou niet bepaald hele sterke benen dus in haar ogen blokkeert alles.
    Ik ben allang blij dat de medeweggebruiker heeft opgelet en zij het hoofd koel heeft gehouden.

    @paul vingerhoets
    Ik heb de auto nog niet teruggezien maar op de door haar genomen foto is te zien dat de plaat krom lijkt getrokken.
    Oorzaak gaan we nog onderzoeken
     
  12. Klopt, zonder rembekrachtiging moet er echt flink op het pedaal gedrukt worden om te remmen en dan is 56 kg behoorlijk in het nadeel helaas.zeker in combinatie met schrijfremmen rondom door het ontbreken van zelf remmend effect

    kan wel zeggen dan moet ze de handrem gebruiken erbij maar op een dergelijk moment moet er maar net aan gedacht worden dat dat ook een optie kan zijn..

    optie om nog eens te proberen is de auto op een lichte helling te zetten, motor uit enkele malen op het rempedaal trappen en dan de auto laten rollen en remmen geeft je een idee hoe hard er getrapt moet worden
     
  13. Hoe staat het ermee? Is het probleem opgelost?
     

Deel Deze Pagina