1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Piepend / kreunend geluid bij sturen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sandertje, 4 dec 2007.

  1. ik heb mijn auto zojuist bij de garage opgehaald. Het kraken tijdens het sturen hebben ze gelukkig opgelost. Er zijn twee rubbers vervangen. Ze zitten bovenaan de veerpoten
     
  2. Zijn dat de rubbers die in de veerschotel zitten?
     
  3. Klopt!
     
  4. Ik heb hetzelfde gepiep bij het sturen.

    Geluid is te horen bij grotere stuuruitslagen, maar ook in de middenstand bij zeer kleine stuuruitslagen, zowel naar links als naar rechts.

    Vandaag even getest:

    1. Vanmorgen voordat de auto was gestart (koude motor/auto en zonder stuurbekrachtiging) : geen piepen

    2. Meteen na starten van de motor (dus met stuurbekrachtiging): geen piepen

    3. Na 5 minuten rijden: zowel met ingeschakelde (met stuurbekrachtiging) als uitgeschakelde motor (zonder stuurbekrachtiging): geen piepen

    4. Na wat langere rit (warme motor/auto): zowel met ingeschakelde (met stuurbekrachtiging) als uitgeschakelde motor (zonder stuurbekrachtiging): wel piepen.

    Vanmiddag; idem dito.

    Lijkt mij iets te maken te hebben met warme motor en/of stuurbekrachtigingsvloeistof.

    Het gepiep komt bij mij niet van de veerpoten (getest met een collega die aan het stuur draaide), maar van onder de motor in het midden. Zie daar een onderdeel zitten waar de stuurstang (oid) in en uit gaat. (onderdeel van de stuurbekrachtiging?)

    Hij piept bij mij dus zowel met als zonder draaiende motor, en niet als motor koud is.

    Is het misschien (een rubber in) het stuurhuis? En is er wat aan te doen?
     
  5. Goedemiddag,

    Ik had het zelfde probleem, bij het sturen een piepend geluid. Ik heb een Ford Focus 1.6 benzine uit 2001.

    In eerste instantie kreeg ik te horen dat ik er maar mee moest leren leven en na enig aandringen (ik had nog garantie en bij de aankoop gezegd dat die piep er uit moest) hebben ze de auto toch op de brug gezet. Toen zeiden ze tegen mij dat ze het gevonden hadden, het was de stuurstang. Er werd een nieuwe besteld en twee dagen later zat hij erin. Ze belde mij dat hij klaar stond met nieuwe stuurstang maar dat het geluid er nog in zat, konden ze niks meer aan doen. Er waren ergere dingen in het leven zei de monteur.

    Ik heb de auto opgehaald en ben later gaan bellen met de hoofddealer (de reparatie werd uitgevoerd door een service filiaal bij mij in de buurt) en die vertelde mij dat ik de auto maar bij hun moest brengen en dat ze er naar zouden kijken. De verkoper concludeerde dat iets wat er in het begin niet heeft ingezeten op te lossen moest zijn, welke kosten dan ook.

    Afspraak gemaakt met de werkplaats en daar kwamen ze er achter dat het geluid uit het stuurhuis kwam. Toen hebben ze een hele nieuwe stuurinrichting besteld en die 2 weken later erin gezet.

    Ik was nogal benieuwd of het geluid echt weg was. Nu heb ik de auto afgelopen vrijdag opgehaald en er zit geen piep meer in het stuur! De aanhouder wint!!

    Groeten,

    Marcel
     
  6. Ik had de laatste weken een vergelijkbare klacht, bij lage snelheid (stapvoets) en grote stuuruitslagen zoals bij in/uitparkeren een geluid alsof 2 droge rubbers over elkaar wrijven. Op hobbels etc verder ook geen probleem. Ik heb FoFoII uit 2006, 42.000 km.

    Vorige week is de wagen naar de dealer geweest, de lagers van de schokbrekers zouden vervangen moeten worden, dat hadden ze al 3 keer eerder met een FoFoII gehad. Ik kan me bij "lagers van schokbrekers" niets voorstellen, zou wel eens op een tekening willen zien waar die dingen dan zitten.

    Vandaag is eea (onder garantie) vervangen, probleem is inderdaad weg.
    Ik heb om een kopie van de werkorder / bon gevraagd, gaan ze opsturen als het goed is ("is niet standaard hoor meneer, gaat naar Ford ivm garantie"). Maar ja, ik wil graag zien welke onderdeelnummers er vervangen zijn en m'n onderhoudsboekje kompleet houden.

    Als ik onderdeelnummers heb zal ik het melden.
     
  7. Hmm dat heb ik ook bij mijne uit 2006. Is in de ochtend harder toch? Erg kraken bij het uit een parkeerplaats rijden. Ik had zoeits van zal wel niets zijn maar als het weer echt iets moet ik toch maar weer is lang, nu nog garantie. Voel mezelf wel een beetje een zeur worden bij de dealer. al de derde keer sinds koop.
     
  8. ik had de indruk dat het geluid harder was kort na wegrijden, of dat nu 's ochtends of 's middags was. Mijn garantie loopt over een maand of zo af, ben voor de zekerheid langs gegaan, zou het mezelf erg kwalijk nemen om over 2 manden tot de conclusie te komen dat er toch echt iets aan moet gebeuren en het dan zelf te moeten betalen. Gewoon gaan, deze lagers vervangen kost 2 1/2 manuur, dus alleen dat maakt het al prijzig. Ik weet niet wat de lagers zelf kosten.

    Vwb een zeur voelen: gewoon niet op letten, je hebt een hoop geld betaald voor die auto, die moet gewoon goed zijn. Ik ga zeker niet voor ieder rammeltje naar de dealer maar krakende / kreunende geluiden uit stuurinrichting is iets anders, dat lossen ze maar op.
     
  9. ik ga idd ook maar weer is langs, maar ik had eerst het idee dat het gewoon het droge rubber probleem was en dus geen kwaad kon.

    Tim
     
  10. Vandaag auto weer naar dealer gehad. Werd me gezegd dat '...alle draaiende delen uit elkaar waren gehaald...' (en weer in elkaar gezet natuurlijk :? ).

    Alle draaiende delen/koppelingen hebben ze geïnjecteerd met vet/olie. Thuisgekomen blijkt geluid niet weg te zijn, lijkt zelfs erger te zijn geworden :x .

    Iemand een idee wat het zijn kan zodat ik ze daarop kan wijzen? (behalve vervangen van complete stuurinrichting)

    Heb het idee dat het geluid onder het motorblok vandaan komt.
     
  11. bij mij zijn de volgende delen vervangen:

    Code F1377471, voor schokbreker lager 010851
    Code F1508111, lager veerbeen 010851
    6 bouten en een paar moeren.

    Als beschrijving van de werkzaamheden staat vermeld: schokdemper en veer voor (2) verwijderen / aanbrengen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
     
  12. Vanavond nog eens getest met m'n vriendin aan het stuur:

    Het geluid komt bij mij niet van de schokbreker of iets dergelijks, maar vanuit een plek midden onder de motor.
    Hierin bewegen bij het sturen (lastig te zien, maar wel te doen) 2 cilindertjes in hun eigen rubber balgjes. In het midden onder de motor zit een unit waar deze cilindertjes in gaan: is dit de stuurbekrachtigings-unit?
    Het piepende/kreunende geluid lijkt uit beide balgjes te komen.

    Morgenvoreg maar weer eens bij de dealer langs om deze 2 delen aan te wijzen en door hen zelf te laten luisteren, buiten de garage (in de garage is immers altijd de radio (veel te luid :wink: ) aan, waardoor van het piepje/kreuntje weinig te horen is.
     
  13. Vorige week dinsdag (7 okt) bij de dealer langsgeweest.

    Gaven nu wel toe dat het stuurhuis het probleem is.

    Uitspraak werkplaats: "Onderdeel kan niet gerepareerd worden, is namelijk aan elkaar gefelst. Kan alleen worden opgelost door vervangen door een andere. Wordt dan misschien wel een ruil-motorhuis. Maar daarvoor moet er veel los en is het veel werk, en als het mijn auto was dan zou ik dat niet willen." Nou, ik wil het wel als het probleem daarmee is opgelost!

    Er werd mij wel kenbaar gemaakt dat, omdat het een ingrijpende actie is, ik naar de vestiging moet gaan waar ik de auto heb gekocht... Mooi he: tijdens de verkoop van een auto aangeven dat je ook naar een vestiging (dichter bij mij in de buurt) kan gaan in geval van defecten/garantie gevallen, en bij een ingrijpende ingreep zeggen dat ik naar de vestiging moet gaan waar ik de auto gekocht heb. Jammer.

    Afgelopen maandag de auto bij de dealer gebracht. "Lossen we wel op." Deze week geen mogelijkheid om hem op te halen, dus ze hebben even de tijd om ernaar te kijken (en wat te doen hoop ik).

    Ben benieuwd.

    Nog wel een vraag: is het iets dat stuk is of problemen in de toekomst kan gaan geven? Er wordt me bij de dealer steeds gezegd dat er niets stuk is en dat het geen kwaad kan, maar is dit echt zo?
     
  14. Ik ben nu van het probleem af! Stuurhuis is (onder garantie) vervangen!

    Wel jammer van de 'service' van de sub-vestiging bij mij in de buurt:
    zij waren niet bereid om mij verder te helpen na het constateren dat het een probleem was met het stuurhuis dat vervangen zou moeten worden. Zij hebben mij teruggestuurd naar de vestiging waar ik hem gekocht heb waar ze het stuurhuis zonder te morren hebben vervangen!

    Waarom moeten consumenten toch altijd veel moeite doen om hun gelijk te krijgen?
     
  15. De laatste dagen merk ik dat mijn Focus II (ook bouwjaar 2006 trouwens) ook last heeft van gekraak tijdens het insturen, eigenlijk precies zoals jij hierboven hebt omschreven. :?

    Ziet er dus naar uit dat ik binnenkort ook maar weer eens een bezoekje moet gaan brengen aan mijn dealer. Heb wel nog garantie gelukkig...
     
  16. Hoewel ik twijfels had of dit het probleem wel was is het gekraak / gekreun weg na de reparatie.
     
  17. Ik ga morgen ochtend langs maken ze een proefritje. Echter ik heb het alleen als de auto in beweging is hoeft maar een heel klein beetje te zijn.

    Dus ik hoor het morgen wel.
     
  18. Voor de mensen die hier ook last van hebben. Bij mij is het verholpen. De spoorstangen zijn vervangen, deze waren versleten. Volgens mij zijn ze ook anders dan die erop zaten. Ze zijn wat dikker en de stang lijkt net een draadeind (allemaal ribbels) het was een gladde stang voorheen.
    Overigens ligt het aan de motorisering hoe zwaar de spoorstang is uitgevoerd. Bijv diesel>zwaarder>stevigere stang.

    Je hoorde het nu ook bij het langzaam rijden over hobbels (gekraak veel harder dan het lieve gekraak wat de auto al altijd deed).

    Kosten weet ik niet was garantie.

    1.6 tdci uit 2006
     
  19. Vandaag is mijn auto naar het garagebedrijf geweest om het kraken op te lossen. Bij mij was het eerst ook alleen bij inparkeren maar het werd steeds erger. Vooral op rotondes hoorde het goed. Het bleek aan de stuurkogel aan 1 kant te liggen die kurkdroog was. Alles is nu opnieuw gereinigd en gesmeerd en het gekraak is inderdaad over. Nu maar hopen dat het wegblijft.
     
  20. Het kraken / kreunen bij sturen op lage snelheid is weer terug gekomen de afgelopen weken. Ik heb de auto vanmorgen bij de garage gebracht, kreeg vanmiddag telefoontje dat de schokbreker lagers (weer) vervangen moeten worden. Morgen kan ik de wagen ophalen.

    Vreemd dat dit binnen een jaar weer nodig is, als het goed is wel gunstig voor de rekening want probleem terug binnen 1 jaar na reparatie.

    Ik laat morgen weten wat er dit maal exact vervangen is en hoe de betaling geregeld wordt.
     

Deel Deze Pagina