Petar's Focus ... stak zich bijna in de fik (pg13)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door petar, 27 dec 2011.

  1. Dat ziet er al beter uit.
    Had je nog gekeken naar de naaf waar Lars een opmerking over had geplaatst?
     
  2. En nog een foto van de naaf... Ik denk dat deze velgen gewoon zo ontworpen zijn, geen perfecte cirkel maar is wel symmetrisch.

    [​IMG]
     
  3. Zaten je LM velgen moeren erg vast op je stalen velgen?
     
  4. Ziet er al een heel stuk beter uit!!!
     
  5. @Gijsbert - sommige waren iets te makkelijk (naar mijn gevoel) om los te draaien. Bij de andere is het iets meer zichtbaar dat ze steviger aangedraaid waren - het streepje (contact zone met de stalen velg) is daar groter.
    Ik ben blij dat ze in het algemeen niet veel te vast aangedraaid waren, zo zijn ze zo goed als onbeschadigd gebleven. :)
     
  6. Conische moeren op stalen velgen is volgens mij zelfs APK afkeur, omdat de velgen dan niet deugdelijk zijn bevestigd.
    Maar waarom zou je de auto opnieuw moeten uitlijnen na het wisselen van de velgen? Dat je de velgen laat balanceren snap ik wel, maar er verandert niets aan de ophanging bij het wisselen van de velgen.
     
  7. Ik wilde gewoon zeker zijn dat de auto nog goed uitgelijnd is. Begin Nov. 2011 was het stuurhuis vervangt en de auto uitgelijnd, iets later was een demper vervangt (de auto was dan niet uitgelijnd). 16 januari 2012 (dus 2&1/2 maanden later) waren de dempers en veren bij PdG vervangt en de auto nog een keer uitgelijnd.

    Hieronder is het rapport van het laatste uitlijnen (januari 2012). Zoals ik het begrijp, voor het laatste uitlijnen was de sporing achter niet goed. Na het uitlijnen was deze wel goed. Ik wilde dus gewoon nog een keer kijken of alles goed staat. :)

    [​IMG]
     
  8. #108 petar, 28 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2013
    In de laatste twee dagen was ik bezig met het installeren van het Ford accessoires alarm en de sensoren in de binnenverlichting plaatsen.

    Het Ford alarm is eigenlijk een heel simpel alarm. Ik wilde iets meer geavanceerd maar dan zijn de prijzen nog iets te hoog voor mij (Defa DVS-90 is rond 300EUR voor klasse 2 en 400EUR voor klasse 4). Ik heb het Ford alarm via een Ford dealer gekocht voor 117EUR, incl. verzending. Bij het 'Luxe' alarm krijg je ook een klapsleutel.

    Ik heb een gebruikte binnenverlichting met af-fabriek alarmsensoren omgebouwd. Even een foto van de alarmsensoren en indicatie in de binnenverlichting:
    [​IMG]

    Ik ben heel blij met het resultaat. :cheer: Het heeft wat uren gekost, maar het was zekere de moeite waard.

    Het alarm werkt prima, alleen geeft die geen waarschuwing als ik een deur/raam open heb en de auto probeer te vergrendelen. Volgens de handleiding moet dit gebeuren, maar ik wil het nog een keer proberen in de komende dagen...
     
  9. Dat is pas een veilige update!
    Netjes!

    Heb je veel moeten inbouwen qua materiaal?
     
  10. Roy, qua materiaal:
    - in de motorruimte: sirene (onder de parafaanplaat) + motorkap schakelaar
    - binnen in de auto: sensoren + indicatie LED
    - achter het dashboardkastje: alarm module (met velcro en tie wraps), 5 kabels solderen en 1 massakabel aansluiten.

    Hier kan je wat meer info + foto's zien: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=27371

    Verder krijg je alles erbij - de kabels zijn meer dan lang genoeg, en alles voor de bevestiging is ook meegeleverd. Ik heb besloten om de kabels netjes te solderen dus dat heeft wat extra tijd gekost (je hebt niet zoveel ruimte rond de GEM en Canbus kabels). Voor isolatie van de soldeerpunten heb ik krimpkousen gebruikt en dan met Tesa cloth tape de kabelbomen weer strak gemaakt. Tenzij je het dashboardkastje demonteert is het niet te zien waar de kabels aangesloten zijn.

    Vandaag heb ik het alarm nog een keer getest. Als je een deur of de motorkap open hebt krijg je inderdaad 2x een waarschuwing toon, maar die komt pas enkele seconden na dat je de auto hebt vergrendeld. Volgens de handleiding moet dit ook bij een open raam gebeuren, maar bij mij werkt het niet. Waarschijnlijk werkt het alleen als je 4x el.ramen hebt - dan zitten er meer geavanceerde raam modulen in de deuren.

    Om de sirene te stoppen (wanneer het alarm af gaat) moet je op de 'unlock' knop op de AB drukken (of met de sleutel de auto op contact zetten). Dan is de auto ook ontgrendeld. Er is dus geen 'mute' functie via de AB. Als je thuis bent en het alarm gaat af, dan moet je naar buiten gaan (kijken) om zeker te zijn dat er niemand binnen je auto zal gaan bij het ontgrendelen. Bij de universele alarmen heb je vaak een optie om het geluid tijdelijk uit te schakelen zonder het alarm te deactiveren en dat is best handig.
     
  11. #112 petar, 15 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2013
    Zo, de Focus heeft vandaag zijn jaarlijkse beurt gehad - 8jr/160 000km + APK. Geen bijzonderheden genoteerd behalve het binnen manchet van de aandrijfas - die lekte een beetje en moest gerepareerd worden (is een APK afkeur).

    Ik heb even op het forum gezocht, maar niks gevonden over aandrijfas problemen bij de gewone Focus II. Ik neem aan dat dit normaal slijtage is en geen groot probleem. Volgens de dealer is nu alles in orde.

    Moet ik meer problemen verwachten ivm de aandrijfas(sen)?

    Verder is de koppeling ook door een monteur getest - alles is zoals het hoort.

    Ik kan zeggen da ik blij ben dat de auto uiteindelijk bij ons is gebleven. Sinds de paar grote reparaties van ca. 1 en 1/2 jaar geleden hebben wij geen bijzondere problemen gehad en hij springt aan tot leven iedere keer als je de sleutel omdraait - bij -10 zoals bij +30. :cheer:

    Ik had een paar updates gepland voor dit voorjaar/zomer, maar het geld is naar mijn fotobusiness gegaan, dus voorlopig blijft de Focus zonder cadeautjes. Over een paar weken gaan de inmiddels gekochte nieuwe zomerbanden (Dunlop SP Fast Response) erop + een grote poetsbeurt en wij zullen klaar zijn voor een zomer vol plezierig rijden. Hopelijk blijven de brandstofprijzen ook nog verder dalen... :schater:
     
  12. Is bij jullie de distributie riem al gedaan?
     
  13. Ja en "gelukkig" gratis - beide de distributie- en aandrijfriem zijn vervangen bij de motor reparatie (eind 2011 is de cilinderblok vervangen) en die was onder garantie. Anders zou dit nu moeten gebeuren.
     
  14. Heb geïnteresseerd meegelezen met je Focusverhaal Petar, ik rijd inmiddels een jaar eenzelfde Focus SW 2005 Futura in Machine Silver. jammer dat je verhaal in 2013 gestopt is? Hoe staat het met de Focus? rijd je al 3 jaar zonder grote troubles? Misschien mis ik nog wat Forum onderwerpen maar het valt ook niet mee om het hele Forum af te speuren :D

    Groeten Demostar
     
  15. Even wat stof afblazen...

    Dankzij @pd3jcw heeft de Focus vandaag een audio update gekregen - setje tweeters voor achterin. :cheer: Die zitten inmiddels al te tweeteren en ik moet zeggen - wat een verbetering.

    Het grootste verschil kwam na dat ik in ELMConfig de radio programmeerde voor tweeters achterin. De radio was ook ingesteld op leren interieur dus die instelling heb ik ook veranderd naar stof.
    Er zitten al een tijdje 3-way speakers voor en achter, maar het geluid is nu nog beter.

    Petar is blij. :mrgreen: Nu nog kijken hoe lang het gaat duren voordat vrouwlief het ook ziet en hoort. :schater:

    @Demostar - sorry voor de late reactie. :)

    De Focus rijd nog steeds, maar er is in de jaren best wat gebeurt.

    Ergens in april/mei 2013 hadden we een ongeluk op de N3 (de kruising met de A15). Iemand kwam ineens van de lijn met wachtende auto's (stoplicht) naar onze baan die vrij was. Ik vol op de rem, maar het gebeurde allemaal binnen 10meter of zo (lengte van twee auto's). Het resultaat:

    [​IMG]

    Een rekening van ca.€2500 voor de verzekeraar van de tegenpartij. Helaas hadden ze bij de dealer een b-merk spatbord gebruikt en die passte niet 100%. Voor onze rekening, wel met coulance een nieuwe geplaatst. Uiteindelijk is de auto op 99% gerepareerd - hier en daar zie je wat verschil in de gaten tussen de panelen en het stuur is nooit meer 100% rechtgezet, maar verder rijd 'ie perfect.

    Na 60-70dkm op LPG moest er uiteindelijk een koprevisie worden gedaan. Duur verhaal, maar omdat we best wat kilometers maken met de Focus is het nog steeds goedkoper dan benzine of diesel. In totaal hebben we momenteel ca.100dkm op LPG gereden.

    Op een van de vakanties kwam ik een vliegende Oostenrijkse steentje iets te snel tegen op de snelweg... Twee dagen later was het sterretje in de voorruit uitgegroeid tot een scheur van 20cm. Eenmaal in NL een nieuwe ruit laten plaatsen en meteen de regensensor vervangen - nu doet 'ie het wel. De voorruit is er volgens mij bij de oude eigenaar al 1x vervangen, maar toen hebben ze het siliconenmatje van de sensor vergeten.
    Achteraf gezien, ik moest gewoon een IR-ruit laten plaatsen...

    De wiellager links voor was niet zo goed meer. Niet te geloven hoe duur die dingen zijn (omdat het om de complete wielnaaf gaat). @Andre - het bleek idd, naast de verkeerd afgesleten winterbanden, dat de wiellager kapot was.

    Voor de rest - olie, filters, bougies... Die vervang ik tegenwoordig zelf. Ik heb een doe-het-zelf garage gevonden in Den Haag (linkje voor de geïnteresseerde) met een brug en alles... Daar is bijna alles makkelijk te doen en ik vind het helemaal niet duur.

    Morgen of dinsdag ga ik naast de olie en filters, ook de remvloeistof verversen. Ik heb er voor een Mityvac 8000 gekozen in plaats van de Eezibleed kits die ook vrij populair zijn.


    De Focus is bijna niets waard als ik hem nu inruil (binnenkort gaan we de 250dkm aantikken), maar in het praktijk is het best een goede auto (geworden). Dus we blijven hem rijden tot dat hij rijp voor de sloop is. :mrgreen: Rond die tijd zullen de 2.5L Mondeo's, de Focus 2 STs en de 2.5L Volvo V50/V70 goedkoop genoeg worden...

    Iedere keer als ik naar of door Duitsland rij vind ik de 1.6 liter motor echt te langzaam, maar gelukkig maken we de meeste kilometers in Nederland en vooral in de Randstad.
     
  16. Graag gedaan !
     
  17. Zo, een beetje stof afblazen. :mrgreen:

    De afgelopen maanden is de Focus steeds meer een vervoermiddel geworden, i.p.v. een hobby ding. Het moest helaas van de budget, die steeds kleiner werd (dankzij de Focus zelf).

    Hij passeerde net de 250dkm, ratelde erger dan een diesel van de jaren 90, en de muziek van de radio was maar een deel van de orkest van geluiden die tijdens de rijden naar binnen kwamen.

    Zo heb ik hem een week geleden bij dutchguy en Silver Baron aka marco gebracht om de koppeling en druklager te vervangen.

    Van de koppeling was niet heel veel meer over. De druklager was zo gaar als het kan, en het zou niet mijn (drama van een) auto geweest zijn als er niets anders aan vervanging toe was. :schater: De aandrijfaslager wilde namelijk ook met pensioen gaan.

    Gelukkig was de Focus in de goede handen van Lars en Marco. Een paar kopjes thee een een aantal uren later was 'ie weer in elkaar.

    Maar het zou niet mijn (drama van een) auto geweest zijn als het maar zo makkelijk was. :schater: Het bleek namelijk dat ook de versnellingsbak een van de orkestinstrumenten is geweest.

    Dagje later een nieuwe (lees nieuwe - 675km oud) bak opgehaald bij de welbekende sloop in Groenlo en gisteren was het weer tijd voor een rit naar het operatieschuurtje.

    Hij is wedergeboren. :cheer::cheer::cheer:

    Nu rijdt 'ie fluisterstil, pakt lekker soepel op... Je stapt in, rijdt een beetje en zit de denken - "is dit nou echt mijn auto". :mrgreen: En wanneer vrouwlief het later ook meteen merkt, dan weet je zeker dat het een nieuwe auto is geworden. :schater:

    @dutchguy en @Silver Baron aka marco, nogmaals hartelijk bedankt voor de warme ontvangst en jullie vakkundige hulp! (en sorry voor de dubbele PBs vanochtend - moest het opnieuw typen omdat het forum even niet meewerkte)


     
  18. Mooi dat hij weer rijdt als een nieuwe. Ik zou zeggen op naar het half miljoen op de teller.
     
  19. Das een mooie vonst, zo'n jonge bak. Mooi man!
     

Deel Deze Pagina