1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P2463 Roetfilter accumulation Ford Focus 3

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BDM1986, 1 feb 2020.

  1. #1 BDM1986, 1 feb 2020
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
    Goedenavond,

    Ik heb een Ford Focus 3 uit 2013 met een motorstoring. KM-stand is 175.000. Deze heb ik uitgelezen met een OBD2 lezer en gaf code P2463 (Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Bank 1). Verder geen andere storingen te lezen.

    * 1.6 TDCI Econetic *

    Nu weet ik niet of het hiermee iets te maken heeft, maar wel toevallig... Sinds enige tijd is een vibratie te voelen in de 5e en 6e versnelling bij gasgeven boven de 100 km/h. Alsof je terug moet schakelen lijkt het...

    Nu heb ik op dit forum een en ander gelezen over een verdampklep e.d.. Wat kan ik het beste doen? Waar vind ik deze onderdelen? Had al even gegoogled, maar zo’n klep niet te vinden.

    Graag jullie advies.

    Dank alvast.
     
  2. Lijkt er op dat de roetfilter niet goed heeft geregenereerd. Premium diesel tanken en een roetfilterreiniger in de tank gooien.
    Met Forscan/UCDS kun je de auto statisch laten regenereren.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. Welkom
     
    BDM1986 vindt dit leuk.
  4. Heb hem toch maar naar de garage gebracht. De EGR klep bleek kapot te zijn en het roetfilter verstopt.

    Nu wilde ik graag dat de fuel injector ook (preventief) vervangen zou worden, maar de garage gaat hier niet in mee omdat het volgens hen waarschijnlijk niet eens nodig is. Ze gaan hem vanmiddag na de klus regenereren en dan kijken of de storing eruit is.

    Maar stel dat de fuel injector wel verstopt zit, dan kan middels de software de storing er wel uit gehaald zijn, maar dan zal het roetfilter binnen de kortste keren weer verstopt zijn neem ik aan. Klopt deze gedachte?

    Stel ik zou hem zelf vervangen (de fuel injector), dient er dan opnieuw een statische regeneratie uitgevoerd te worden?

    Dank alvast en groet.
     
  5. Als de klant een onderdeel extra vv wil hebben wat niet nodig is, voor het oplossen van probleem. Dan deden we het gewoon vervangen, het is extra inkomsten, nooit verkeerd.
    Klant is koning.

    Extra regeneren is niet zo nodig als het al gefixt is. Rij je op dr snelweg zal systeem zelf al beslissen om te regeneren. Doet de auto elke 500km ongeveer. Je ziet dan wat hogere brandstofverbruik en in deellast voelt hij wat slommer aan. Bij volgas stopt regeneratie poging, ivm je vermogen dan vraagt en krijgt. Zit je in deellast dan gaat proces wel weer verder
     
  6. Als het al gefixt is niet, maar stel dat ik de auto vanmiddag ophaal van de garage en morgen zelf de fuel injector vervang. Dient er dan opnieuw een statische regeneratie uitgevoerd te worden (ik vraag dit ivm eventuele electronica die hieraan verbonden zit).

    Zelf ben ik overtuigd dat het roetfilter zelf niet het probleem is, die zouden onderhoudsvrij moeten zijn.

    Je kan er een nieuw roetfilter onder zetten, maar als de fuel injector verstopt zit dan gaat het filter opnieuw verstoppen. Hij heeft immers brandstof nodig om te kunnen schoonbranden.

    Mee eens?
     

Deel Deze Pagina