1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutcode P2463 en P246c

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EdwinCrzy, 20 sep 2018.

  1. Goede middag mensen, even weer een update.
    Ondertussen tikken we bijna de 10000km aan sinds de problemen opgelost waren.
    Geen enkel probleem meer gehad.
     
  2. Hallo hier hetzelfde probleem Focus wagon 1.6 Tdci econetic uit nov. 2013 105pk. km stand 120.000
    Dochter heeft auto gekocht, na 5 weken begint motorstoringslampje te branden. Ik heb 'm uitgelezen, foutcode P2463.
    Dankzij dit forum snel gevonden dat de oorzaak de verstopte pdf injector is. Nieuwe besteld en morgen vervangen.
    Maar hoe dan verder?
    Gaat de auto zelf verder met regenereren of moet zoals ik hier soms gelezen heb een "statische"regeneratie gebeuren?
    En indien ja, hoe krijg je de auto zo ver dat ie dat doet, Forscan?

    Groet Jo.
     
  3. Je hebt gelijk, heb me voorgesteld. Ik was te veel gefocusd op het probleem.:lol::cool:
     
  4. #25 eliminator 44, 3 feb 2020
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020
    Hier enkele foto's van het vervangen van de injector/dampklep van het roetfilter.
    Bij deze auto zit ie direct onder de motorkap, luxe eigenlijk.De rode kabel gaat naar rechts omlaag, met aan het einde de stekker.De brandstofleiding gaat naar links, dan naar achteren tot een connector. De moer heb ik enkele keren ingespoten met WD40 en steeds zo'n 1,5 uur laten inweken. Die ging daarna best wel makkelijk los.
    [​IMG]

    Hier het gat van de injector. Van binnen is ie dicht gekoekt. Bij het testen of ie verstopt was, ging met de compressor op 4 bar er geen lucht door.
    [​IMG]
    De brandstofleiding zit met een stukje rubber slang aangesloten op de injector. Als je de leiding volgt zit ie vast in deze connector. Boven op zit een soort u (wit), die je met een klein schroevendraaiertje eruit kunt wippen, dan zit onder in de connector ook nog een soort u (wit), weer wat pielen met de schroevendraaier en dan kan je de brandstofleiding eruit trekken.
    Het stuk brandstofleiding zat bij de nieuwe injector.

    [​IMG]

    Hier de stekker aan het eind van de rode kabel.Van boven kom je er niet goed bij.Aan de onderkant de afdekplaat los geschroefd, dan het linker wiel 20 cm opgekrikt en dan kom je er bij.
    [​IMG]

    Na het vervangen heb ik een 30km autoweg gereden in de hoop dat door het zelf regeneren de foutcode zou verdwijnen, maar dat gebeurde niet, waarschijnlijk te kort ritje.

    Welke kabel heb ik nodig om de statische regeneratie te doen met Forscan?
     
  5. @bws723 dat weet jij wel toch? ;)
     
    bws723 vindt dit leuk.
  6. 30km is veels te weinig, automatische regeneratie gebeurt alleen als auto aan alle eisen voldoet. Bij onjuiste temperatuur, te weinig brandstof en foutcodes in de ecu zal het proces niet starten.

    Je zult een statische regeneratie uit moeten voeren. Dit kan zowel via de windows programma Forscan of met de betaalde Android app Forscan lite.
    Je hebt wel een OBD kabel nodig die met de auto kan communicieren.

    Waar kom je zelf vandaan? Wellicht is er iemand in de buurt die je kan helpen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Nee, als ik het wist zou ik niet vragen, maar ja, ik vermoed wel iets. Op zoek naar het probleem heb ik flink wat gelezen in dit forum en kwam steeds het programma Forscan tegen.
    Ik heb vandaag bij Forscan.org gekeken, ergens klaagde iemand, dat met de "ligt versie" de statische regeneratie niet mogelijk was. Het wordt de iets duurdere versie.
    Ik woon in Landgraaf.
     
  8. @gerardTDCI had het tegen mij, dat ik het wel zou moeten weten.
    Ik heb het programma zowel via Windows als Android gebruikt, en ik had met de Android app Forscan Lite nergens last van. Tevens heb je geen duurdere versie van de Android app. Dus of de android app Forscan Lite kopen of de gratis Windows versie van Forscan gebruiken.

    Enige wat je nog nodig hebt is een OBD scanner. Voor Android zou ik zo een cheap bluetooth ding kopen. Moch je meer willen doen, dan raad ik je aan om een USB OBD scanner met HS / MS switch te kopen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Dank je voor de info.
    Heb vandaag flink wat tijd besteed met kennis vergaren en filmpjes kijken op youtube over de statische regeneratie. Zag dat sommige de pdf filter onder de auto uit geschroefd hadden en de tuinslang erin stopten, de rood/bruine troep werd uit gespoeld. Dan was het probleem ook opgelost.
    OBD scanner had ik en heb nu een OBD-USB kabel besteld.
    https://www.autowolf.nl/nl/home/22-obd2-usb-diagnostic-interface.html

    @bws723 Heb je de P2463 code eerst gewist of erin laten zitten, toen je begon met het statisch genereren?
     
  10. Ik had hem eerst gewist daarna laten regenereren.
     
  11. Hallo mensen, ik denk dat het gelukt is.
    Eerst Forscan gedownload, de gratis versie, dat ging makkelijk voor iemand met 2 linker handen op computer gebied.
    Dan de USB/OBD kabel in de laptop en de instructies, die bij de kabel waren, opgevolgd.
    Daarna de kabel in de OBD stekker gestopt, "service" aangeklikt en dan komt direct bovenaan de statische generatie op het scherm.
    In het scherm komen dan de instructies, je moet de switch op de kabel soms omzetten en dan gaat het vanzelf, het toerental gaat omhoog. Het genereren duurde dik 30 minuten.
    Na het beeindigen was de melding "motorstoring/service nu" verdwenen, maar het motorstoringlampje brandde nog steeds.
    Je kon de storing wel wissen, maar hij ging er niet uit.
    Ik heb toen de MAF sensor los getrokken om een nieuwe storing te veroorzaken, daarna alle storingen gewist en het lampje was uit.
    De auto kan nu weer zelf genereren met de nieuwe injector, maar de dochter rijdt te korte stukken, zodat het regeneren te weinig plaats vind. Waarschijnlijk zullen we vaker via Forscan moeten kijken of het filter vol raakt en dan maar een flink stuk rijden.
    Ik dank jullie allen voor de tips en meedenken.
     

Deel Deze Pagina