1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oververhit melding, Volle reservoir koelvloeistof verdwenen!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusFocus87, 27 sep 2022.

  1. Die like is bedoeld dat ik je overweging snap, niet de crap waar je mee opgezadeld werd :think:
     
    meeder vindt dit leuk.
  2. #22 HocusFocus87, 10 okt 2022
    Laatst bewerkt: 10 okt 2022
    Ik ben er benieuwd naar je vorderingen in dit verhaal daar ik tot op heden ook niet verder kom hiermee. Momenteel maar haastig Oo zoek naar een geschikt blok want tsja na weken zonder auto, aankomende periode met najaarsweer en een hoogzwangere vrouw moet er toch echt snel weer vervoer komen.

    Ik wil proberen aan te tonen dat ik/wij in NL met dezelfde problemen te kampen hebben als in Amerika naar gelang de blokken hetzelfde koel design gebruiken met de inkepingen tussen de cilinderwanden. Zelfs dat zal moeilijk worden daar ik niet eenvoudig kan bewijzen dat ik hier in NL geen unieke uitzondering ben. In Amerika zijn er voor dit soort gevallen dus kosteloos of gereduceerd nieuwe vervangende onder blokken geleverd voorzien met een aanpassing in het onderblok en dus zonder de inkepingen tussen de cillinderwanden.
     
  3. De enige manier om dat aan te tonen is door de kop er af te halen en het blok te inspecteren.
    Ik ben er wel van overtuigd dat het probleem hetzelfde is maar Ford zal tot het gaatje gaan om niet te betalen.
     
  4. Beste HocusFocus87,

    Hier een zelfde probleem met 1.5 ecoboost 4 cilinder in een Ford Kuga van 2018.

    In juni beurt gehad en in Augustus op vakantie uit het niets melding "motor te heet". Meteen gestopt en KV reservoir bleek leeg!
    Dit gevuld en alles leek weer normaal. Ford assistence gebeld en man van ANWB snapte er niets van. Kon geen lek ontdekken, geen witte rook uit uitlaat, geen zogenoemde mayonaise aan oliedop. 30 km achter ons aan gereden, ook op snelweg, en temperatuur bleef goed. KV niveau gecheckt en bleef ook gelijk.
    Tot een week of 4 later motor slecht liep, hield een beetje in en even later motor storingslampje brand oranje. KV niveau was toen goed.

    Naar officiële Ford dealer geweest daar uitgelezen. Cilinder 2 sloeg over. Daarna auto afgeperst en bleek ergens een lekkage. Mij werd gezegd dit kon de intercooler, koppakking, cilinderkop of motor zelf zijn!
    Maar we moeten de motor uit elkaar halen om het zeker te weten, dit gaat € 1000,00 kosten, dus kun je er ook net zo goed meteen een nieuwe motor inzetten a € 6900,00 ex btw!
    Dit vond ik een vreemde opmerking, want waarom een complete motor vervangen en de klant op kosten jagen als je niet weet wat het probleem is.

    Dit vond ik zo vreemd en ik wilde graag weten met welke achterliggende gedachte/ kennis ze dit zeiden. Het leek namelijk of ze meer wisten, maar mij iets niet wilde vertellen.

    Na diverse forums gelezen te hebben onderzoek bij diverse onafhankijke bedrijven (garages en revisie bedrijf) en oud Ford monteur gesproken te hebben, blijkt dit een bekend probleem te zijn van de 1.5 ecoboost motoren.
    Mijn Ford dealer ermee geconfronteerd en die gaf aan, ja dat klopt, maar Ford doet daar niets aan...

    Inmiddels staat de auto al 4 weken stil en weet ik nog steeds niet precies wat ermee aan de hand is, dit omdat ik geen zin heb om € 1000 te moeten betalen om achter het probleem te komen en niet weet of ik de reparatie wel wil uitvoeren indien idd blijkt dat de koppakking gescheurd is of misschien wel het onderblok.

    Ik heb Ford NL benaderd en mijn verhaal gedaan en ben nu al 2 weken in afwachting van een reactie of ze mij tegemoet willen komen middels coulance.

    Overigens heb ik de auto 15 maanden geleden gekocht en heeft de vorige eigenaar of zijn beurten niet uitgevoerd of niet bij een Ford dealer, want ze staan nergens geregistreerd.
    Wel had deze eerste eigenaar er verlengde garantie bij gekocht tot 2025 of 100.000 km.
    Ik was dus in de veronderstelling dat het onder garantie gemaakt zou worden, maar deze blijkt dus niet geldig. De auto was mij wel verkocht met deze verlengde garantie.
    Ik heb de auto echter niet direct van een Ford dealer gekocht, maar bij een importeur.
    Deze had nog netjes de beurt bij de Ford dealer waar hij hem geimporteerd heeft laten doen, want dit moest ivm de garantie benadrukte de Ford dealer hem!

    Ik weet, indien de beurten geregistreerd stonden was er niets aan de hand geweest mbt de kosten, maar buiten dat feit, vind ik dat een auto van 4 jaar oud en 63000 km op de teller niet zo snel kapot mag gaan een dat, indien het idd een ontwerpfout van het motorblok is, Ford hier klantvriendelijker op kan reageren. Want vroeg of laat worden meer eigenaren van auto's met motorblokken van dit ontwerp geconfronteerd met een probleem.

    Graag zou ik eens willen weten hoe andere mensen in zo'n zelfde situatie dit opgelost hebben? Reparatie uit eigen zak of toch garantie of coulance vanuit Ford gekregen?

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  5. Het probleem lijkt nu aan de orde van de dag , eerlijk gezegd lijkt het mij iets voor een gezamenlijke claim aan “Ford Nederland”, bij voorkeur via gezaghebbende media zoals het programma “Kassa” bijv.
    Het kan niet zo zijn dat Ford hiermee weg komt door categorisch ‘niet thuis’ te geven
     
    Tom91 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Ik dacht eerlijk gezegd hetzelfde, maar aan de andere kant komt het nu een aantal keer naar boven op het forum.
    Het zou eerst eens grondig uitgezocht en uitgewerkt moeten worden en gedocumenteerd zodat je daadwerkelijk iets hebt om mee te slaan.
    Wat ik begreep wordt er bij Ford USA wel coulance verleend alleen is dat voor exact hetzelfde euvel?
    Wij lezen natuurlijk alleen wat er hier op het forum staat en ja daar valt het wel erg op omdat er ook regelmatig over gepost wordt. Maar hoeveel Focussen weten we het niet van of hebben nergens last van? Blijft een lastig verhaal tenzij je een overzicht weet te krijgen van hoeveel er met dit type blok zijn verkocht en hoeveel dit probleem hebben of gehad hebben en dan hopen dat elke eigenaar/garage reageerd. Kortom, moeilijk verhaal.
     
  7. @Spiderman: jij hebt wel een origineel nederlandse auto of heeft deze eerst in het buitenland gereden?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

  8. Onderstaande info laat weinig aan duidelijkheid te wensen over dacht ik :


    Misschien moet die roze “Ford-bril” af ??
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ik heb geen Roze Ford bril hoor :mrgreen:
    Geef alleen aan dat het allemaal gedocumenteerd zal moeten worden wil je er een zaak van kunnen maken.
    Want ja het verhaal op zich is duidelijk. Juist ook omdat Ford USA er blijkbaar wel goed mee om gaat wat ik elders las.
    Maar omdat Ford NL gewoonweg zwijgt en niets doet moet je dus wel met cijfers komen om iets aan te kunnen tonen en neit met we horen van die en die garage dit en dat.
    Dus aantal verkochte modellen met dit type motor en aantal probleen er mee.
    Als er bij wijze van spreke 100.000 zijn verkocht bij hoeveel met problemen kun je dan spreken van een constructie fout of andersoortige fout die te wijten is aan Ford?
    Ik weet het niet. 1000? 20.000?
    Dus nogmaals, geen roze Ford bril,. verre van, ik vind het persoonlijk schandalig dat er simpelweg niet gereageerd wordt en geen actie ondernomen wordt.
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  10. Die roze bril was ook niet zozeer aan jouw adres bedoeld, maar meer in algemene zin ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Aaaahhhhhhhhh vond hem al wat vreemd :mrgreen:
    Geen probleem verder hoor :thumbup:
     
  12. Nee niet origineel NL, geimporteerd uit Duitsland.
     
  13. #33 HocusFocus87, 12 okt 2022
    Laatst bewerkt: 12 okt 2022
    Ik heb mijn garage (Geen ford) een druktest laten uitvoeren bougies controleren op kleur en aanslag en met cameraatje de cilinders laten inspecteren en hieruit kwam alles tezamen al de conclusie.. Hier is dan ook geen 1000,- euro ingreep voor nodig als je het mij vraagt.

    Allereerst ben ik zelf op zoek naar een geschikt (volledig)/ (Onder) blok welke niet langer gebruik maakt van de oude manier van koelen want hier gaat het dus zo frequent mis.
    Zie o.a. ook onderstaande interessante info hieromtrent:

    (211) Beware of Ford’s 1.5L 1.6L 2.0L Ecoboost Engines and Their Never Ending Coolant Consumption Issues! - YouTube
    (211) Free 1.5 liter Ecoboost Short blocks from Ford Customer Satisfaction Program 19B37 supplement #4 - YouTube

    Ik ben zeker van plan om wat ik kan te documenteren en bij Ford op de deur te rossen hiermee.
    Daarbij ben ik van mening dat te laat uitgevoerde service of een geïmporteerde auto geen enkel excuus kan vormen simpelweg omdat het dit probleem op gen enkele wijze had kunnen voorkomen. Dit is gewoon simpelweg een ontwerpfout echter kost het ons de consument als individu veel tijd en moeite om dit aan te tonen en voert Ford (NL) alles aan om de klant te ontmoedigen of af te wimpelen zover ik heb gelezen bij anderen.

    Mijn case moet feitelijk nog beginnen bij ze en juist om moeilijk doen vanuit Ford te voorkomen wil ik direct mijn case rond hebben om de te verwachten afwimpeling of nodeloze excuses met de juiste documentatie en bronnen direct in de tegenaanval te kunnen.

    Zoals ik al zei ik ben ook benieuwd naar al jullie ervaringen en struggels en meldingen met dit issue.

    Zodra ik vanuit mijn zijde verdere vorderingen heb gemaakt hou ik jullie hier op de hoogte en ik hoop vice versa!
     
  14. Dit is iets dat je als alleenstaande consument natuurlijk nooit voor elkaar krijgt of je moet er praktisch je levenswerk van kunnen maken zeg maar.
    Stap 1:Je zou ze simpelweg moeten kunnen laten toegeven dat ze een kritieke fout hebben gemaakt waardoor hun product een veel kortere levensduur geniet als dat je mag/kunt verwachten van een dergelijk product en dat het voorkomen hiervan buiten jouw macht ligt.

    Mocht dat lukken dan zijn ze meen ik zo goed als verplicht om op zijn minst coulance te tonen of met een oplossing te komen. Eenmaal toegegeven kan een andere gedupeerde van deze kennis gebruik maken en zo kan er een domino effect ontstaan. Aantonen op grote schaal moet groots opgepakt worden inderdaad door een echte casus op te stellen via een groter advocatenkantoor en/of media kanaal. Dat is wel een beetje next level voor nu denk ik..
     
  15. Qua garantie zou dat niets uit moeten maken.
    Onze C-Max kwam ook uit Duitsland en de 5 jaar verlengde garantie is gewoon overgenomen door Ford Nederland. Dat werd ons vooraf door de dealer die de auto geïmporteerd heeft bevestigd en Ford heeft ook onder garantie problemen gerepareerd.
     
  16. Dat verklaard dat je de eerste onderhoudsbeurten niet kan zien
     
  17. Bij ons waren de in Duitsland uitgevoerde beurten gewoon in de Ford Pass app te zien en bij de Nederlandse Ford dealer stonden ze ook gewoon in het systeem.
    Duitsland werkt met hetzelfde digitale systeem voor de registratie van de beurten.
     
  18. Precies, in de Ford Pass kun je de beurten zien. Ook indien ze elders in Europe hebben plaatsgevonden bij een Ford dealer. Maar daar kun je ook de garantie zien en in mijn Ford Pas staat nog steeds dat er verlengde garantie op geldt! Maar in de praktijk is niet aan de voorwaarden, gereegistreerde Ford ondehoudsbeurten, voldaan.
    Dus ga niet blind van de info in de Ford pas uit.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Indien de vorige eigenaar van mijn Ford dat ook keurig bij een Ford dealer had gedaan, was er nu niets aan de hand geweest met de kosten. Maar feit blijft dan wel dat Ford een ondeugdelijk product (motor) heeft gemaakt en dat is het geen dat de kern van het probleem is.
     
    HocusFocus87 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Betrof het hier ook een probleem met de motor en uiteindelijk vervanging van de motor?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina