1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oververhit melding, Volle reservoir koelvloeistof verdwenen!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusFocus87, 27 sep 2022.

  1. #1 HocusFocus87, 27 sep 2022
    Laatst bewerkt: 10 okt 2022
    Ik rij een Ford Focus Red&Black edition Bouwjaar 2016 met 1.5 Ecoboost motor.
    Begin Augustus heeft de auto een grote beurt gehad bij de Ford dealer met +- 80K Kilometer.

    Half Augustus voordat we met de auto naar Zuid-Frankrijk reden koelvloeistof gecheckt deze stond net onder het streepje Min en dus heb ik uiteraard de juiste G12+ koelvloeistof aangevuld tot aan het streepje Max.

    Nu bijna 97K op de teller, rijdt ik vanuit werk naar huis alles normaal.
    Bijna thuis trek ik de auto even eens goed door en ineens krijg ik de melding dat de motor oververhit is en plots staat de temp meter helemaal op max. Ik natuurlijk direct de koppeling in en laat de auto uitrollen tot een "veilige" stopplek.

    Bij stilstand contact uit en weer aan en de melding is direct weg, de temp wijzer weer keurig in het midden. Wel blijft lampje op dashboard aan. Het was nog een klein stukje naar huis dus rustig de laatste paar km's gereden. Auto voelde in het begin wel erg langzaam aan alsof er geen turbo meer was.

    Eenmaal thuis motorkap open en verrek geen koelvloeistof meer, gewoon niks!
    Motorolie ziet er nog goed uit en ook geen witte uitlaatgassen kunnen ontdekken. Ook zie ik geen tekenen van lekkage ergens dus ik sta voor een raadsel waar is die koelvloeistof gebleven???


    Nu ik erover nadenk was me wel al eens opgevallen dat de auto nog weleens een zacht borrelend geluid wilde maken als je stilstond.
    Wat ook opviel was met name in Zuid Frankrijk met buiten temps van soms dik 30+ dat de auto vlak na starten soms eventjes wat slecht liep ineens.
    Stationair toerental daalde en voelde alsof de auto elk moment kon afslaan. Beetje gas erbij en het was wel direct weg..

    Zou er dan toch KVS in de verbrandingsmotor terecht komen?? Pff deze gedachte is naast dat de auto wellicht nu een warmloper heeft gehad nu baart me tot grote zorgen... :(
     
  2. Check het reservoir aan de onderkant. Wil nog wel eens scheuren. Check gelijk de retourslang of die niet gebarsten is.
     
  3. Ik heb inderdaad direct gezocht maar zover ik kan kijken en de slangen kan volgen geen sporen van lekkage kunnen aantreffen. Ik lees natuurlijk van alles over modificatie hiervan en zogenaamde O ringen die zouden kunnen lekken maar behalve een leeg KVS reservoir niks nog vreemds kunnen ontdekken.:think:
     
  4. Met m'n eerste Mondeo (model 2006) had ik een vergelijkbaar symptoom, en dat kwam door een lekke koelvloeistof pomp.

    Sent from my IN2023 using Tapatalk
     
  5. Welke motor zit er in je Focus?
     
  6. 1.5 Ecoboost (150PK)
     
  7. Nu ik erover nadenk was me wel al eens opgevallen dat de auto nog weleens een zacht borrelend geluid wilde maken als je stilstond.
    Wat ook opviel was met name in Zuid Frankrijk met buiten temps van soms dik 30+ dat de auto vlak na starten soms eventjes wat slecht liep ineens.
    Stationair toerental daalde en voelde alsof de auto elk moment kon afslaan. Beetje gas erbij en het was wel direct weg..

    Zou er dan toch KVS in de verbrandingsmotor terecht komen?? Pff deze gedachte is naast dat de auto wellicht nu een warmloper heeft gehad nu baart me tot grote zorgen... :(
     
    Mansie vindt dit leuk.
  8. als je storing hebt motor oververhit. Dan heeft hij of lucht bij de sensor of gemeten dat er te weinig kvs is.
    Gevolg storing en daardoor verminderde vermogen ivm hij in noodloop springt. Koelvin gaat dan ook maximaal draaien. Puur uit veiligheid.

    Voor nu als je niks uitwendig ziet. Systeem laten afpersen en kijken of je ergens lek junt vinden.
    Zie je niks. Dan pas weer de motor starten en als hij warm is. Afzetten en checken of je niveau zakt. Dit ivm metaal uitzet door hitte en dan juist lek kan ontstaan.

    Voor nu niet mee rijden. Eerst zeker weten waar de lek zit.
    Kans is dat er een kleine lek is dat je in loop van der tijd niveau is gezakt. Nu je keer doortrok stijgt temperatuur meer en mogelijk net boven een treshold en melding/storing als gevolg.
     
  9. Ja wat je omschrijft gebeurde inderdaad, koelvin volle bak draaiend.
    Nee rijdt er nu ook niet mee KVS is ook helemaal leeg, had nog een klein beetje liggen en erin gedaan, uiteraard motor laten afkoelen daarna heel even gestart om te zien of ik iets van lekkage kon opmerken. Niet het geval wel is de KVS alweer verdwenen maar was wellicht dermate weinig dat dit gewoon in het blok zit nu.
     
  10. Het komt voor dat deze blokken intern lekken.
     
  11. Inmiddels contact gelegd met een garage daar waar de service van mijn "vaste" nota bene officiële Ford dealer echt uitermate schandalig bedroevend is voor de zoveelste keer.
    Verhaal uitgelegd elders en gezien mijn verhaal is een vermoeden inderdaad een intern lek wellicht de koppakking. Uiteraard gaan ze eerst de auto ophalen en het e.a. onder druk controleren daar.

    De dealer/locatie niet eens kunnen spreken sinds gistermiddag na herhaaldelijke pogen en terugbelverzoeken en dan uiteindelijk maar doorverbonden met Ford asistance.
    Nou die doen helemaal niks zegt doodleuk bijvullen met water, geel lampje? Nou dan gewoon naar de dealer rijden en afspraak maken... tsja toen was ik het echt zat.

    Garage zegt ook beter echt niet rijden gezien het verhaal, mocht het de pakking zijn je niet wilt dat deze er verder tussenuit piept met grote gevolgen van dien.
    Auto word later vandaag opgehaald door de garage.
     
  12. #12 HocusFocus87, 30 sep 2022
    Laatst bewerkt: 10 okt 2022
    Vandaag is deze diagnose dus eigenlijk ook vastgesteld. En het verhaal als volgt:

    Het onderblok is ingescheurd waardoor er KVS in Cilinder 3 is gaan lekken. Dergelijke problemen komen blijkbaar helaas vrij regelmatig voor bij dit type en vergelijkbare Ford motorblokken.
    (4 Cilinder 1.5 Ecoboost)

    Deze schade word in verband gebracht met het koel design van deze motorblokken waarbij men inkepingen tussen de cilinderwanden heeft aangebracht. Op termijn komt het regelmatig voor dat de cilinderwand scheurt en er zodoende KVS kan ontsnappen de cilinder in.

    Wat de omvang van dit probleem wellicht illustreert is dat wanneer onze (onafhankelijke!) garage contact legt met een redelijk grote speler op het gebiedt van blok revisies we direct te horen krijgen dat wanneer we op zoek zijn naar dit type blok er nog tenminste 17 wachtende voor ons op een dergelijk (onder) blok wachten. Wat daarbij ook opvalt is dat wanneer onze garage contact heeft gehad met een aantal andere (kleinere onafhankelijke garages) om hun ervaringen te delen allen tenminste wel 1 of meerdere auto's met dit type blok in reparatie hebben of recentelijk hebben gehad met dezelfde of vergelijkbare klachten & defecten. Er zijn bij hen zelfs gevallen bekend waarbij de motorblokken slechts enkele tientallen of minder als 20K Kilometers gemaakt hebben alvorens het probleem zich voordoet. Ook zijn er gevallen bekend waarbij na het plaatsen van een gereviseerd blok hetzelfde probleem nogmaals wederom voorkomt.
    Dit bekrachtigd dan ook de speculatie dat er meer aan de hand is met deze blokken dan alleen "pech" met een rottig blok.

    Mijn auto is uit 2016 en niet nieuw gekocht. Wel bij een dealer maar dat is ook alweer zo'n 2 jaar terug. Ik zou graag willen maar schat mijn kansen om een bepaalde vorm van coulance vanuit Ford te verwachten zeer gering in. Ik als individu zal er dan ook zeer veel moeite in moeten steken en met bewijzen moeten komen welke ik natuurlijk niet zo eenvoudig bezit.

    Wel ben ik benieuwd hoeveel andere slechtoffers er op dit topic/forum stuiten om zich hierover te melden met hetzelfde probleem. Wellicht dat we tezamen ooit wel een vuist kunnen maken..

    Voor nu probeer ik uit te zoeken op welke wijze ik dit het beste kan afhandelen. Dus ofwel repareren en dan dus op zoek naar een blok. Anderzijds bekijken wat de auto nog oplevert als deze naar een opkoper of iets dergelijks zou gaan.
     
  13. Hier nog wat meer informatie en ook het verschil tussen het oude en nieuwe blok ontwerp van de 1.5 Ecoboost.



     
    HocusFocus87 vindt dit leuk.
  14. Mijn auto heb ik weggehaald bij de Ford dealer. Het door de garage ingekochte 1.6 ecoboost revisieblok was na 23.000 kilometer onherstelbaar beschadigd. Aanstaande maandag is mijn auto gerepareerd. Samen met mijn rechtsbijstandsverzekering ga ik het juridische traject in. Goed mogelijk dat dit jurisprudentie oplevert waar motorschadegevallen als deze, voor de Fordbezitter makkelijker opgelost kunnen worden. Mijn dealer was ook niet in staat om een passende oplossing te leveren.
     
  15. Onze dealer wilde geeneens onderzoek doen toen wij meerdere malen terug zijn gegaan met koelvloeistof verlies. Ik heb ze specifiek gevraagd of ze niet in de cilinders wilden kijken met een endoscoop om te kijken of er interne lekkage zou zijn.

    Uiteindelijk de auto maar weggedaan omdat ik niet wilde wachten tot het blok net buiten de 5 jaar garantie kapot zou lopen.
     
  16. Ik was naar een andere dealer gegaan.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. De 1.6 heeft andere issues dan de 1.5.
     
  18. Dan had ik ver moeten rijden aangezien alles hier in de omgeving bij één groep zit die niet echt bekend staat om hun klantvriendelijkheid. De laatste onafhankelijke dealer hadden ze toen net overgenomen en toen was ik daar ook wel klaar mee naast de problemen. Het was uiteindelijk een optelsom van ergernissen.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina