200pk uit de 1.6ecoboost zou totaal geen probleem op moeten leveren bij peugeot hebben we exact dezelfde technieken in de 1.6thp zitten echter alleen 150pk versie en 180pk zie je simpel weg niet. bij de rcz,208gti en 308gti zit er een andere turbo op en andere variable nokkenassen. met variable kleplichthoogte van de inlaatklep. gevolg is dat hij af fabriek 200pk heeft. echter binnenkort komt de 270pk versie uit. qua onderblok is alles gelijk ken ook een thp die van 150 naar 270pk is getuned. daar ook totaal geen enkel probleem onderblok is in alle auto's gelijk de kop is licht aangepast ten op zichte van de andere types. kort gezegd extra vermogen uit de motor is niet het probleem
Dus omdat de techniek hetzelfde is, kunnen de blokken dezelfde krachten aan.... Lijkt me belangrijker hoe die krachten worden bereik en of de rest van de aandrijving erop is berekend. Tuning is doorgaans louter turbodruk opkrikken en soms de inspuiting aanpassen. Dat blijkbaar is 200pk geen probleem voor een 1.6 ecoboost gezien de reacties in dit topic, dat een Peugeotblok met dezelfde techniek dit kan vind ik persoonlijk totaal nietszeggend. Daarnaast zeg je zelf: Dat klinkt toch alsof ook Peugeot wat meer doet dan alleen hun software tunen? (retorisch)
Die thp blokken waren anders flink in opspraak... Dat had vooral te maken met de distributie ketting die binnen te snelle tijd al 10 cm oprekte, maar toch. Lijkt mij niet dat wanneer je gaat tunen, dit er beter op wordt.