1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Originele software Ecoboost 150 > 182?

Discussie in 'Performance' gestart door Steph@n, 3 mei 2013.

  1. Iemand ervaring om de originele software van een 1.6 Ecoboost 182 in een 150 exemplaar te laden? (dus geen chip tuning maar gewoon alles origineel?)

    Ben wel benieuwd... !:)
     
  2. Ik meen dat micheal_rally dit gedaan heeft..
     
  3. Klopt ;)
     
  4. Had ik ook gelezen inderdaad... moet toch iets te regelen zijn lijkt mij.
     
  5. Hij kreeg wel een foutmelding met de 182pk software. Waterpomp...
     
  6. volgens mij is dit hetzelfde als ze chiptuners doen met de ford transit
    die heeft nieuw 115pk of 150pk
    motor is indentiek. ze halen alleen paar opties eraf en hop je hebt 150pk
    daarna gaan ze pas tunen zodat je 180pk en dik 420nm bezit

    hier geldt het dus hetzelfde 182pk is de motor op gebouwd echter de software zorgt voor maar 150pk. haal je de begrenzer software matig eraf dan heb je dus 182pk
    zo heb je 1 motor die gebouwd hoeft te worden en alleen software dat verschilt
    voor bijtelling en dergelijke zaken is het handig dat je een 150pk versie koopt in plaats van 182pk. dat je daarna de begrenzer afhaalt is dus mogelijk.

    @hierboven
    zit bij de ecoboost ook electrische waterpomp op.
    ik weet dat bij peugeot een normale waterpomp heeft achterop het blok en voorop net onder de turbo een electrische waterpomp (p2600 is de storings code dan) deze pompen gaan wel eens kapot.
    echter bij peugeot geeft dit totaal geen problemen met rijden.
    enige dat gebeurt is bij contact af dat de waterpomp nog even na draait zodat de turbo gekoeld wordt. wordt dit niet gedaan is dit geen rede tot zorgen. zonder kan ook
     
  7. Zit blijkbaar toch een verschil tussen de 150 en 182 als er een foutmelding komt... Was er zelf niet bij he...
     
  8. En mensen vergeten vaak dat er misschien wel andere zaken anders zijn bij auto's met meer vermogen. Aandrijfassen, remmen, enz. Je moet het geheel wel fatsoenlijk stil krijgen en heel houden.
     
  9. De 150 pk en 182 pk versie van de 1.6 ECOboost zijn op de software na volledig identiek. Er is mechanisch gezien dus geen enkel verschil tussen beide varianten.

    In de UK zijn er ook diverse mensen die hun 150 pk ECOboost hebben laten voorzien van de 182 pk software. Voor zover ik gelezen heb is het probleem met de elektrische waterpomp alleen van toepassing op de vroege modellen die niet altijd zijn voorzien van deze pomp. Bij de latere modellen zou deze pomp wel altijd aanwezig zijn.


    In theorie zou van een 150 pk dus eenvoudig een 182 pk versie kunnen worden gemaakt. Je zal echter geen enkele Ford dealer vinden die dit voor je wil doen. Michael_Rally is zelf Ford monteur en zodoende heeft hij dit dus bij zijn eigen auto kunnen realiseren. Een gerenommeerde chiptuner zal dit in principe ook gewoon moeten kunnen zolang ze maar een kopie hebben van de originele 182 pk software. Aan de andere kan is het dan interessanter om i.p.v. de 182 pk software de motor nog verder te tunen.
     
  10. Bij RICA kun je inderdaad de originele 182pk software krijgen voor de 150pk. UT heeft een samenwerkingsverband met RICA, dus ook UT kan dit voor je doen.
     
  11. Bij mij willen ze bij Ford ook geen software eropzetten van een 1.6TDCI Fase II
     
  12. Waarom zou je dat willen dan?
     
  13. Zo kan ik gewoon me ronde luchtfilter met nieuwe MAF plaatsen en de oude luchtfilter met oude MAF eruithalen
     
  14. #14 JW, 5 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2013
    Dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat jouw motor identiek is aan de 1.6 TDCI die in de fase 2 zit. Gezien het leeftijdsverschil tussen jouw fase 1 en een fase 2 is de kans heel groot dat er verschillen tussen beide motoren zitten.

    Om er 100% zeker van te zijn dat beide motoren gelijk zijn zou je alle onderdeelnummers van de motor (inclusief alle bijbehorende delen), de PCM en motorruimtekabelboom met elkaar moeten vergelijken. Ik heb weleens gehoord dat de fase 2 is voorzien van een andere PCM als de fase 1 en dat ook de pinout van de PCM connector afwijkt. Dit zou zowieso het geval zijn bij de benzinemotoren. Ik weet echter niet of dit ook geld voor de 1.6 TDCI.


    Ik snap wel dat de dealer de software van de fase 2 niet op jouw auto wil zetten. De dealer kan immers niet garanderen dat het gaat werken. Wanneer tijdens het updaten de PCM niet compatible blijkt te zijn en hierdoor kapot gaat of niet meer wordt herkend heb je een groot probleem.
     
  15. Plus hebben volgens mij alle fase 2 een roetfilter
     
  16. Hallo, ik heb ook een Focus EcoBoost 1.6 150 pk. Ik wil auto tunen ivm het trekken van een caravan. Een tuner bij mij in de buurt geeft aan dat ik 200 pk krijg. Kan de motor dit aan of kan ik de auto beter tot 182 pk laten tunen? Graag jullie reactie. Alvast dank.
     
  17. Als je naar een goede tuner gaat is 200 pk Geen probleem.
     
  18. Ik heb ook een caravan maar voor het trekken daarvan lijkt me chippen niet echt nodig want het standaard koppel is eigenlijk hoog genoeg 240-270 Nm.
    Maar.............. het helpt natuurlijk wel wanneer je na de chiptuning naar 340 Nm gaat.
    Bij mij is het nu ongeveer 2 jaar geleden gedaan en heb nu ca 50 k op de teller staan en kan niet anders zeggen dat de auto er heel rap mee wordt.
     
  19. van 150 PK naar 182 PK

    Ik zelf zou mijn motor van 150PK naar 182PK of hoger willen opkrikken, alleen al vanwege het trekken van mijn caravan. Alleen voor de trekkracht Nm hoef ik het niet te doen, want die blijft bij de 182PK uitvoering 240Nm. Alleen bij het echt tunen naar 190PK gaan de Nm dan naar 300Nm. Maar dat kost bij een tuner tenminste €300,= of meer. Kijkend naar die prijs en naar de brandstof besparing loont het niet om dit te doen met mijn 10K/jaar.

    Als het alleen maar het vervangen is van de standaard 150PK software naar de standaard 182PK software dan zou dat toch niet zo duur hoeven te zijn, toch? Weet of heeft iemand een idee hoe, wat en waar?:)
     
  20. De standaard 150 en 182 pk versies van Ford hebben een gelijk koppel, 240Nm, in overboost 270Nm. Bij de 182 pk versie blijft het koppel bij hogere toerentallen langer hoog, zie http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=21626 voor de Ford info. Bij de 150pk gaat het koppel vanaf 4000 tpm zakken, bij de 182pk vanaf 5000 tpm. Volgens mij kom je met de caravan niet snel aan dat soort toerentallen, je zoekt voornamelijk koppel onderin. Om die reden hoef je dus geen 182pk s/w te hebben.

    Diverse forumleden hebben hun standaard :ecoboost: op de rollenbank gehad, bijna zonder uitzondering leveren ze meer dan het boekje aangeeft. Bij mijn standaard 182pk versie zelfs 195pk, 298Nm (in overboost periode).

    Vervangen van 150 naar 182 pk lijkt niet duur te hoeven zijn, alleen Ford zal dat zeker niet aanbieden, de 182 pk kost bij aanschaf €1500 meer dan de 150 pk, zou heel raar zijn als ze zo'n s/w update zouden aanbieden voor een paar honderd euro, dan verkopen ze geen enkele 182 pk versie meer.

    Bij het tunen gaan zowel vermogen als koppel omhoog, hoe veel is per tuner verschillend.

    Overigens kan een standaard 150pk :focus3: prima met een caravan rijden heb ik gehoord, een collega rijdt met zo'n combinatie, de auto speelt met de caravan volgens hem.
     

Deel Deze Pagina