1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

oplossing dagrijlicht FoFo III

Discussie in 'Electronica' gestart door leo0054, 19 apr 2011.

  1. Halgeleidermaterialen, waaronder LED's, en wellicht ten overvloede in dit geval betreffende Indiumgalliumnitride, bestaan uit 4-waardige atomen. Dit zijn atomen waar in de buitenste schil 4 elektronen aanwezig zijn en als kristalrooster zitten deze atomen het liefst in edelgasconfiguratie en hebben derhalve qua ionisering DEZELFDE eigenschappen :offtopic:
    Dimmen van LED's is gebaseerd op frequentiesturing, wat neer komt op het heel snel achter elkaar aan en uitzetten van de LED. Door het verlagen van de frequentie van de keren dat hij aan staat, gaat de LED zwakker branden. Aangezien we het hier hebben over een LED in een gelijkspanningscircuit hebben is de LED niet dimbaar op basis van de genoemde spanningsvariatie door het in serie schakelen met de dimlamp.
     
  2. Klopt, ze zijn te dimmen (sterker nog bij jou worden ze gedimd) en het zijn geen gasontladingslampen maar halfgeleiders. Iets met een p-n overgang...
    Waar ik nu benieuwd naar ben is of dit ook werkt als je xenon lampen hebt. Er zou dan intern in de ballast iets verwerkt moeten zitten dat de boel naar de 0 trekt. Eens meten als ik zin heb :)

    Edit: een led is al te dimmen (zwakker laten branden) met gewoon een simpele weerstand ervoor. Ga nu niet roepen dat PWM de enige oplossing is want dat is bullshit van de bovenste plank.
    Jij weet net zo goed als ik dat als je de voorschakelweerstand van de led groter maakt hij zwakker gaat branden. Volgens r=u/i klopt dat helemaal. De totale stroom wordt begrensd door de weerstand... En als de weerstand groter wordt valt er een grotere spanning over de weerstand. Want u=i*r (r vergroten geeft meer spanning op de weerstand) en dus minder spanning op de LED.

    En nu terug komen waarom jouw DRL gedimd wordt...
    Jouw halogeen lamp is voor het gemak 48watt (rekent makkelijker) op 12 volt. Er loopt 4 ampere, je weerstand is dus 3 ohm. Je led is 1,2Watt op 12 volt met een stroom van 0,1A. Dat is een weerstand van 120ohm. In totaal heb je 123 ohm op 12 volt dat is iets minder dan de 0,1A. Er valt dus een deel van de spanning over je halogeen lamp, daarmee wordt je DRL led automatisch iets gedimd.
     
  3. De lineaire R=U/I deelspanningstheorie gaat hier alleen niet op. Is halfgeleider, dus lichtsterkte neemt alleen op de grens van ionisatie merkbaar af. Dus in het gebied van 10-11 V is er iets van 'dimmen' mogelijk, daaronder doet de LED het niet, (ver) erboven op de volle lichtsterkte.
     
  4. Dus dat is precies wat je krijgt... je kan hem dus dimmen... Er zijn niets voor niets voorschakelweerstanden (zo worden ze genoemd...)...
    Ik zeg niet dat het dimbare gebied groot is, maar het lukt wel ;)
     
  5. #65 Tjakko, 5 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2011
    Ik zal mijn electronica boeken van lang geleden er maar eens op naslaan. Voor zover ik weet heeft een LED, zolas iedere diode, in geleiding een vaste spanningsval, afhankelijk van het gekozen halfgeleider materiaal. Dimmen met een voorschakelweerstand is dus lastig. Voorschakelweerstanden worden wel gebruikt om de 12v spanning terug te brengen tot de werkspanning van de LED. Maar, ik ben nooit te oud om te leren ... :)
     
  6. Maar maak je die weerstand iets te groot dan brandt ie minder fel = gedimd :P
     
  7. #67 vertegenwoordigerjohan, 8 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 nov 2011
    led verlichting focus III

    IK vind het ook vervelend niet gewoon met dim licht te kunnen rijden met de schakelaar op automatisch. Overdag branden mijn lampen dan dus niet, dat vind ik niet veilig.

    de led dagrijverlichting waarover gerept hierboven:

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=20386
     
  8. Heren, leuke discussie, bij mij doen ze het ondertussen, ze zijn niet te dimmen, weet niet of er halfgeleiders inzitten of Indiumgalliumnitride maar heb ze zo gekocht in de autoshop.
    Gaan alleen aan als het auto(matisch) licht uit is, wat ook wettelijk schijnt te moeten, dit allemaal dus dank zij de zeer duidelijke tekening en foto's van Paul (Pacosi), hartelijk dank voor de duidelijke uitleg Paul.

    Gr Ed
     
  9. Onlangs had ik ook een focus 3 zonder dagrijlicht, en daar kon in de centrale voertuigconfiguratie wél het dimlicht altijd aangeschakeld worden. Het dimlicht brandt dan dus op de stand 0.

    Daarna eenzelfde focus van die klant zn collega, kon het niet!

    Je kunt dus niet zeggen of het wel of niet kan, maar dat het bij sommige wel kan staat vast..
     
  10. Kan je hier PDF files opzetten in een topic?? Ik heb een hele PDF voor inbouwen DRL in de roosters, origineel set.Led als de Loder.
     
  11. Is er toevallig iemand die hier met het Loder setje rond rijd?

    [​IMG]

    Ben al bij de dealer geweest en zei zeggen dat hier speciaal een kabel voorgemaakt moet worden met relais, zou eigenlijk verwachten aangezien deze origineel is, dat het plug en play moet zijn.... :cool:
     
  12. Denk dat gewoon simpelweg de bedrading er niet is omdat het er origineel niet op zat/zit bij jouw :focus3:.
     
  13. Wat bedoel je met origineel? Het is toch van Loder, niet van Ford.
     
  14. Mja half origineel, hij staat gewoon als accessoire in de lijst, meen zelfs dat je hem fabriekaf met dit kon bestellen, maar ga er dan beetje van uit dat het plalug&play is qua installatie
     
  15. Relais een kabel koop je gewoon op ebay voor 10 usd
     
  16. Geen Loder maar Osram [​IMG]
     
  17. Ik zag pas op de snelweg een Focus MK3.1 rijden met daglichten boven de koplampen. een mooie led strip aan de bovenkanten van de koplampen. Weet iemand hoe daar aan te komen is?
     
  18. De originele Xenon koplampen van de Focus?
     
  19. dat zijn originele :ford: xenon lampen.

    [​IMG]
     
  20. Ow dat waren ze inderdaad. Zal achteraf wel niet te betalen zijn?
     

Deel Deze Pagina