1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

oplossing dagrijlicht FoFo III

Discussie in 'Electronica' gestart door leo0054, 19 apr 2011.

  1. Mooie beschrijving Pacosi. Ik ben benieuwd welke kit je hebt gebruikt om de LED strips vast te zetten?
     
  2. Niet een of ander hoor, maar ik heb zojuist nog de folder op nageslagen waarin werd aangegeven dat de genoemde 'dagrijverlichting' standaard word geleverd. Die van mij gaat een Titanium worden dus ben wel benieuwd nu ik deze discussie zie.

    Gr Peter
     
  3. Dat is helaas een fout in de folder, dagrijverlichting zit er niet standaard op :nocheer: Heb je alleen als je Light Upgrade Pack heb besteld.
    Ik heb ook een Titanium, zit er niet op.

    Er zitten meer fouten in de folder, zo zijn bv de gewichten die vermeld worden (gelukkig) helemaal fout.
     
  4. Hoi PeterX300,

    Dit is een fout in de folder en de dagrijverlichting wordt alleen met het light upgrade pack geleverd.
     
  5. Thx voor je snelle reply..... Wel jammer zelfs de al wat langer meegaande Megane van Renault zit dit standaard. Ik las ook al een wel of niet standaard voorruitverwarming. Halverwege de folder werd dit als optie op alle modellen weergegeven en in het overzicht onder de Titanium zag ik dat dit wel weer standaard in het pakket zit.

    Had ik toch maar moeten hameren op een Ghia ;)

    Gr Peter
     
  6. Een Ghia :confused: da's wel erg MK1 of MK2 :schater:
     
  7. Voorruit verwarming zit erop! (Op de Titanium dan)
     
  8. Het relais in het schema van Pacosi is overbodig.
    De zwarte draad van de DRL led's verbinden met de + van de dimlichten.
    (nr. 10 van de foto koplamunit rechts)
    Contact aan: DRL's aan.
    Dimlichten aan: potentiaal verschil op de DRL's wordt gelijk en gaan uit.
     

  9. Dit zou ik niet zo aansluiten, je gaat nu namelijk een massa gedeelte aansturen met een plus signaal, dit zal wel werken omdat de massa wegvalt maar zal de levensduur niet ten goede komen!
     
  10. Bij potentiaalverschillen is er geen sprake meer van 'massa' en/of 'plussignaal'. En over welke levensduur heb je het dan ?
     
  11. Een LED heeft een plus en een min kant.

    Levensduur van de led uiteraard
     
  12. Ik ben het met Nicky eens, ik zou het zo niet aansluiten. Even wat "elektro speak". Als ik het goed begrijp zet je de LED verlichting in serie met het dimlicht. Als het dimlicht aanstaat zullen beide aansluitingen van de LED verlichting op 12v zijn aangesloten en gaat er dus geen stroom lopen. Als het dimlicht uitstaat is de min aansluiting van de LED verlichting via de gloeilamp met massa verbonden en de plus hangt op de 12v. Er gaat dan inderdaad stroom lopen maar die loopt dan ook door de gloeilamp van het dimlicht. Omdat de LED's veel minder spanning (en stroom) vragen dan een gloeilamp zullen ze gaan branden maar de gloeilamp werkt als een weerstand. Naar alle waarschijnlijkheid zal die dus ook zachtjes gaan gloeien en krijgen de LED's niet de volle 12v. Ik denk dus dat Pacosi's methode de enig juiste is.

     
  13. #53 Godtoh, 4 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2011
    Wat gebeurt is dat je de geschakelde + voor je dimlicht als massa gebruikt als je dimlicht uit is. Voor de levensduur van de LED's ben ik niet bang, maar ik ben benieuwd hoe je dimlicht geschakeld wordt. Als deze meteen aan de 0 hangt vind ik de oplossing zeer mooi. Neem aan dat de leds ook wel 24v op de + kunnen hebben en 12v op de -. Je kan natuurlijk niet oneindig doorgaan met die trucjes, maar een eind kom je wel.

    Mogelijke problemen:
    - De geschakelde + van je dimlicht is lager dan de + van de LED's (LED's blijven iets gloeien)
    - Je LED's kunnen toch niet overweg met een massa schakeling (wat ik me niet voor kan stellen).
     
  14. #54 Tjakko, 4 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2011
    Hoi GodToh,

    Het blijft een gekunstelde oplossing waarbij je inderdaad niet weet of het dimlicht rechstreeks aan aarde wordt gelegd wanneer de lampen niet aan zijn (grote kans van niet). Ik zou het nooit riskeren, je weet nooit hoe de overige board electronica erop reageert (bijvoorbeeld de detectie voor een defecte lamp). De oplossing met relais is de meest duurzame ...
     
  15. Of gewoon een DRL-relais bestellen bij autostyle, kost de wereld niet, en werkt perfect! Heb hem er zelf ook inzitten :D
     
  16. Je hebt gelijk :)
     
  17. [mod]Let ff op je quoten Tjakko, als je reageert op het laatste bericht is quoten niet nodig.[/mod]
     
  18. Klopt dat is ook de reden dat ik zei dat ik dat ik benieuwd ben hoe het dimlicht geschakeld wordt. Mocht deze rechtstreeks naar de 0 gaan dan is het gewoon een leuke oplossing :)
     
  19. Is al nu al 2 weken zo geschakeld en werkt als een trein.
    Geen verminderde lichtopbrengst van de LED (logisch want een LED is een gasontladingslicht en derhalve ook niet dimbaar).
    Geen (zacht) gloeiende dimlichten. Wellicht dat ze iets in temperatuur stijgen, maar van de 0,1 A die erdoor zal dat minimaal zijn en wellicht zelfs beter voor de levensduur van de dimlamp want o.h.a. gaan die halogeenlampen juist door het grote temperatuursverschil van de gloeidraad bij inschakelen kapot.
    Indien de dimlichten niet ingeschakeld zijn is de + van iedere dimlichtlamp 'zwevend', m.a.w. met ohmmeter oneindige weerstand gemeten (mits je de lamp(en) eruit haalt natuurlijk). De detectie van een defecte lamp is vermoedelijjk gebaseerd op spoeltjes die detekteren of er (een bepaalde hoeveelheid) stroom loopt vanaf de bron en derhalve buiten het circuit tussen LED en dimlamp.
    Ergo doe er uw voordeel mee (of niet natuurlijk) :cool:
     
  20. Een LED is geen gasontladingslamp. En ze zijn wel degelijk te dimmen.
     

Deel Deze Pagina