Ongekend hoge prijzen

Discussie in 'Prullenbak' gestart door jason101, 15 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 jason101, 15 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2015
    Op het moment heb ik self made aluminium stootlijsten op de deuren en wil terug naar originele. Omdat het best lastig is om deze er netjes (recht) af te halen ben ik gaan informeren wat deze nieuw moeten kosten.
    Mijn nekharen gingen overeind staan toen ik hoorde dat deze
    € 288 ex btw voor een set van vier kosten.
    Ik ben uiteindelijk toch maar naar de sloop geweest waar ik ze er netjes vanaf heb kunnen krijgen. Prijs 2 tientjes.
     
  2. ok goed verhaal
     
  3. Een nieuwe auto is óók duurder dan een 2e handse....
     
  4. Wees nou eerlijk, ruim € 300 voor een setje plastic strips.
    Vindt je dit geen idiote prijzen?
     
  5. Niet perse; wat als Ford de voorraad op heeft? Dan moet er zelfs productie gedraaid worden. Als je weet wat daar allemaal bij komt kijken....
    Het is niet echt een gangbaar onderdeel wat vaak besteld zal worden, anders dan je in de retail ziet wordt een onderdeel dan duurder.
     
  6. Helemaal mee. Absurd wat ze ervoor durven vragen!
     
  7. +1
    de mallen moeten ook nog door de jaren heen ergens opgeslagen staan. Voor het zelfde geld had ford gezegt we gooien die mallen weg. Dan had je helemaal geen nieuwe meer kunnen krijgen.

    En ach, als ze goedkoop waren had die sloper niks verdient;)
     
  8. Ach daar verschillen we dan in mening over. Ik heb begrepen dat Ford onderdelen t.o.v andere merken toch een stuk duurder zijn. Tis jammer maar is helaas niet anders.
     
  9. Die andere zitten er toch net een maand op ofzo?
     
  10. #11 jason101, 15 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2015
    De alu lijsten zitten er nu denk ik 3 jaar op. Nadeel ervan is dat het, ondanks gespoten veel onderhoud vergt. Ik heb iedere keer plekjes moeten dippen met lakstift waar ze ook niet nooier van worden. Ik zou ze ook weer opnieuw kunnen spuiten maar dan begint het weer van voor af aan. Originele vragen minder onderhoud.
     
  11. Mijn ervaring is dat wanneer een model eenmaal uit productie is de onderdelenprijzen van onderdelen die niet vaak worden verkocht sterk kunnen stijgen.

    In de prijs is dan al ingecalculeerd dat de betreffende onderdelen mogelijk opnieuw in kleine batches geproduceerd moeten gaan worden en mogelijk lang in een magazijn blijven liggen waardoor er veel hogere opslagkosten zijn. Alles bij elkaar kan de prijs hierdoor erg oplopen.

    Voor alles geld uiteindelijk: "Beter duur als niet te koop".



    Persoonlijk vind ik de meeste Ford onderdelen niet extreem duur. Wel is me al diverse keren opgevallen dat onderdelen voor mijn huidige Focus 3 aanzienlijk goedkoper zijn als vergelijkbare onderdelen voor mijn vorige Focus 2.
     
  12. Had ze ook eens nodig voor onze Fransosische C2 (ja we wachten op de Fiesta) E 315,- voor een setje van 2 strips!!!! Klinkt idd belachelijk maarja.. bedrijfseconomisch kostprijsberekeningsmodelletje er over heen leggen en ja.. dan klopt het vast vrij aardig..

    Naar de sloper geweest, ontvetten, paar dunne lagen bumperspray drover en super!!
     
  13. Op zich mag je blij zijn dat ze nog te krijgen zijn. Als ik het goed heb onthouden is een fabrikant verplicht om tot 10 jaar na de laatste productiedatum van een auto originele onderdelen te leveren. En aangezien de Focus 1 voor het laatst in 2004 van de band rolde is Ford niet meer verplicht om originele onderdelen te leveren voor de Focus 1.
     
  14. Wettelijk is voor zover ik heb kunnen vinden nergens vastgelegd hoelang een fabrikant onderdelen moet blijven leveren. Het is dus aan de fabrikant zelf om te bepalen hoelang er onderdelen worden geleverd.

    Wel is het zo dat de consument mag verwachten dat de fabrikant gedurende de verwachtte levensduur van een product onderdelen moet kunnen leveren die van belang zijn voor de werking van het product.. Bij een auto is het gebruikelijk dat de verwachtte levensduur waarvan wordt uitgegaan 10 jaar is. Na deze periode zal door de fabrikant aan de hand van verkoopcijfers, omloopsnelheid e.d. worden bepaald of het rendabel is om het betreffende onderdeel opnieuw te produceren (en in welke aantallen).

    Daarnaast is de fabrikant ook nog eens afhankelijk van toeleveranciers. Wanneer een toeleverancier is gestopt met de productie van een onderdeel of failliet is gegaan zal in de meeste gevallen het betreffende onderdeel ook niet meer leverbaar zijn.
     
  15. Ok ik dacht te hebben gelezen toen Saab failliet ging dat ze verplicht waren om nog tot 10 jaar onderdelen te leveren. Vandaar.
     
  16. Maar zelfs voordat de Focus II uit productie ging waren dezelfde stukken goedkoper bij Volvo dan bij Ford.

    Zelf zo gevaren met een steun voor me afdekplaat motor
     
  17. In principe is een fabrikant na een faillissement niet verplicht om nog onderdelen te leveren.

    In het geval van Saab is het echter een ander verhaal. Het faillissement betrof daar alleen de autofabriek. De Parts afdeling is niet failliet gegaan en levert dus nog steeds gewoon onderdelen.


    In de praktijk is de onderdelenvoorziening na het failliet gaan van een merk in de meeste gevallen niet echt een probleem. Als de onderdelen waar veel vraag naar is niet meer via de normale verkoop kanalen te verkrijgen zijn is er in veel gevallen wel een aftermarket fabrikant die deze onderdelen gaat produceren en leveren.
     
  18. Toen saab failliet ging hebben 2 broers uit Nederland de fabriek opgekocht. Alle delen tot aan een complete auto liggen in Meppel. Failliet is failliet. Overigens is het wel te merken dat de onderdelen voor een focus 1 duurder worden. Ook omdat het idd minder voorkomt!
     
  19. Welke onderdelen bedoel je dan zo? Originele ford onderdelen?

    Trw en bijvoorbeeld SKF maken er nog genoeg. En ik verwacht dat mechanische delen nog lang verkrijgbaar zullen zijn. Zoals lagers, schokbrekers, zuigers etc.

    Plaatdelen en interieur delen zullen straks wel moeilijker worden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina