1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoud dealer of universele garage?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door VdR-HJD, 6 jan 2024.

  1. Over zelf doen is wel een goede. Vroeger deed ik alles zelf aan de auto maar als je niet de luxe hebt van een garage of carport en alles op straat moet doen ben je daar op een gegeven moment wel klaar mee. Ik had jerrycans vol gebruikte olie en andere vloeistoffen die ik dan weer ergens moest inleveren en gebruikte onderdelen in de gang liggen. Toen ik voor het eerst een z.g.a.n. auto kocht van slechts 3 jaar oud ben ik voor onderhoud dan ook standaard naar mijn garage gegaan waar ik wel vaker kwam als ik iets niet kon.
     
  2. Oh maar daar kan ik ook over mee praten, voor dat ik de Focus kocht, een uitgebreide proefrit gemaakt, een aantal punten doorgegeven wat niet in orde was,
    laten ze nu juist het belangrijkste voor het gemak maar overslaan, de trillingen rechtsvoor tijdens het remmen, dus niet tijdens rijden incl. een bijgeluid uit die hoek.
    Binnen 1 week na afleveren hing ik aan de telefoon, werd mij vrolijk verteld of ik over 4 weken tijd had? ja dag, toen uit mijn slof geschoten en verteld dat ze
    prutsers zijn als je dus iemand de weg op stuurt zonder die klacht te verhelpen, toen kon het ineens wel binnen een paar dagen, en de auto dezelfde dag klaar
    met sorry hier en sorry daar.
    Dan denk je hoe weet je dat ze er niet naar gekeken hebben bij aflevering? dat vertelde een monteur mij onofficieel na de laatste reparatie, de chef had gezegd
    laat maar zitten, is niks aan de hand, zal wel een steentje in de band zijn geweest...en dat noemt zich dan dealer.

    Tegenwoordig hoef je ook niet zo blij meer te zijn als je ergens dealer van bent, je bent gebonden aan hoe je pand eruit moet zien, de werkkleding, de software,
    de werkwijze, je mag niks meer zelf beslissen, dan doen de grote heertjes uit hun hoge torentjes zonder enig besef hoe het er in de echte wereld aan toe gaat.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en VdR-HJD vinden dit leuk.
  3. @VdR-HJD het lijkt erop dat je een excuus zoekt om het onderhoud niet bij de dealer te laten doen. Dat is je goed recht, het is immers jouw auto. Kies de universele garage die bij je past, maar ook weet hoe ze het onderhoud moeten doen. Dus de juiste olie, originele onderdelen en TSB’s kunnen uitvoeren. Onder de universele garages zitten er een heleboel die het niveau van de Kwikfit niet overstijgen en ben je onder de streep slechter af dan bij de dealer.

    Vergeet overigens niet dat we allemaal mensen zijn en fouten maken. Kijk naar ‘t gegeven dat jezelf niet naar het onderhoudsboekje hebt gekeken.

    Zoals ik al zei, zoek een universele garage die je een goed gevoel geeft.
     
    gerardTDCI, Edgar Focus, VdR-HJD en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. #44 Kees37, 9 jan 2024
    Laatst bewerkt: 9 jan 2024
    Gelukkig zijn er ook nog goede dealers.
    Toen ik de Kuga kocht trilde deze tijdens de proefrit vanaf ongeveer 90km/h
    Dit gemeld met een paar andere puntjes, en er werd aangegeven dat dit opgelost zou worden.

    Word ik een week voor de aflevering gebeld dat ze de oorzaak van het trillen gevonden hadden en dat het de banden waren. Ze gingen hiervoor nieuwe monteren en ze vroegen mij of ik zomer of all-seasons wilde hebben.
    Dus zo kan het ook.

    Als ik jou was kocht ik nooit meer een auto bij een dealer met al jouw negatieve ervaringen @DexterXL ;)
     
  5. Fijn dat je een positieve ervaring deelt. Meestal hoor je alleen de negatieve. En ze doen echt niet alles verkeerd :-)
     
    VdR-HJD en Kees37 vinden dit leuk.
  6. Heb er nog wel 1 hoor :schater:
    Laatst heeft de dealer hier in het dorp de knoppen van de bediening van alle ruiten vervangen, onder garantie.
    Ondanks dat ik de Kuga niet bij hun had gekocht werd hier totaal niet over gezeurd, zo van: je hebt hem hier niet vandaan, ga maar terug naar de dealer waar je hem hebt gekocht.
    En garantieklussen zijn ze echt niet gek op omdat ze niet alle uren kunnen declareren bij Ford
     
    Sir Focus, VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Klopt maar goede service behoud klanten zo simpel is het echt.
     
    Kees37, VdR-HJD en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. Klopt 100%
    Maar zoek ze tegenwoordig maar eens, ze worden steeds zeldzamer, best triest als je er zo over na denkt,
    de meeste kleine dealers worden opgeslokt door de grote concerns zoals PON, van Mossel, Pouw, en we
    weten dat de grote concerns zich nergens wat van aan trekken, ze hebben hele goede advocaten en je
    trekt vaak aan het kortste eind.
    Tegenwoordig hecht ik meer waarde aan Bovag garantie dan kopen bij een dealer, en bij een groot aantal hier
    zal "onze" valkuil zijn dat we bovengemiddeld technisch inzicht hebben, en dus anders naar een auto kijken
    als we opzoek zijn naar een andere auto
     
    VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Ik kan niet voor jou spreken maar enkel mijn ervaring delen. 2 keer heb ik een auto bij een merkdealer gekocht, (Mercedes en Skoda) en beide keren was de service waardeloos. Voor onderhoud zien ze me nooit meer, zelf ga ik naar de universele garagist met passie voor auto's hier in het dorp. Bij de eerste onderhoudsbeurt na de garantietermijn vind hij knullige niet professionele fouten. Dat is voor mij de rede om de glazen paleizen te mijden.
     
    Edgar Focus en VdR-HJD vinden dit leuk.
  10. Kun je aangeven wat dat was?
     
  11. Ik ben eerder benieuwd naar de professionele fouten:schater:
     
    Kees37 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Hoi, lees ik het juist dat Ford Assistance altijd gratis blijft? Bij mijn dealer heb ik dat de eerste 2 jaar gratis maar nadien heb ik wel jaarlijks betaald voor een verlenging toen ik hem bij een onderhoud binnenbracht. Het is een officiële Ford-garage en ben ook nooit naar een andere garage geggaan behalve een bandencentrale voor de winterbanden. Ik moet binnenkort terug langsgaan voor een groot onderhoud dus ben wel es benieuwd hoe dit nu precies zit?
    Ford Assistance | Ford BE
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. geen idee hoe dat in België geregeld is maar in NL krijg je altijd gratis FA bij een jaarlijkse beurt heb ik begrepen.
    toen ik nog bij de dealer kwam met mijn vorige Focus kreeg ik altijd iets van korting omdat ik de FA niet wilde.
    was al lid van de ANWB dus een beetje overbodig.
     
    Edgar Focus en FocusSTL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina