1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoud dealer of universele garage?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door VdR-HJD, 6 jan 2024.

  1. ik zou dan lekker naar de dealer gaan Vincent.
    aantoonbaar onderhoud door de Ford dealer heeft zeker invloed op de inruilprijs en zeker als je 'm in de toekomst bij hun inruilt.
    ze zien je als vaste klant en onderhandelingen gaan dan vaak soepeler.
    tenslotte verdienen ze het meest op onderhoud en vinden ze het altijd fijn om een klant te behouden of aan zich te binden.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  2. APK wordt bij onze dealer kosteloos erbij gedaan als het gecombineerd wordt met een onderhoudsbeurt.
    Je betaald alleen voor de afmeldkosten.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  3. Ik deel je mening, al is dat vooral nu van toepassing. Vroeger was bij wijze van spreken elke diesel ofwel een common-rail ofwel een pompverstuiver. Technologie was vrij gelijklopend. Tegenwoordig heb je toch best wel wat verschillen in wagens met alle modernere technologie en dan geloof ik best dat de universele garage niet van alles even goed op de hoogte kan zijn.
    Daarnaast doen alle merken tegenwoordig erg hun best om de zaken zo te ontwerpen dat het moeilijker en moeilijker wordt voor de universele garage.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  4. Ik snap dat wel van de dealer/Ford. Na aanschaf mogen ze niets meer aan je verdienen omdat je het onderhoud bij een ander doet maar als men vind dat er coulance gegeven moet worden dan staat men wel ineens wel voor de deur.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  5. Heel eerlijk als de prijzen vergelijkbaar zijn met universele garage en de service net zo goed had ik hem daar gebracht. Twijfel nog steeds een heel klein beetje om bij de dealer laatste onderhoud te laten doen maar dan zou dat alleen maar zijn voor de ford assistence maar ik ben ook al tig jaar lid van de anwb dus niet echt nodig.
     
    VdR-HJD en Maestro vinden dit leuk.
  6. Wij hebben pechhulp in Europa van Centraal Beheer dus daar is het voor ons ook niet om te doen...

    Zelf ben ik altijd gek geweest van de Focus en heb ze ook alle 4 gehad, echter weet ik niet of onze volgende auto een Ford gaat worden. Tegenwoordig is er zoveel moois te krijgen met veelal vele opties...
     
  7. even een beetje off-topic,
    ANWB lidmaatschap is totaal niet te vergelijken met Ford assistance of een andere pechhulp die een verzekering aanbied.
     
    Ecobeast en VdR-HJD vinden dit leuk.
  8. Logisch toch?
    Ford verkoopt een auto waar ze achter staan, als dan iets cruciaals defect raakt binnen 50.000km, dan ga ik idd naar de dealer om op een normale
    manier verhaal te halen, ik mag toch verwachten dat zoiets als stuurbekrachtiging langer mee gaat dan die 50.000km.
    En al helemaal als er veel meer identieke gevallen bekend zijn, dan hoort het of een terugroep actie te zijn, of er hoort een goede coulance regeling
    actief te zijn, maar Ford draait voor de zoveelste keer zijn kont er onderuit onder het kopje "we verdienen niets aan jouw".
    Het onderhoud zou totaal geen invloed hebben op het defect raken van de stuurbekrachtiging, zou het nu gaan om bv de distributieriem, dan heb je
    idd ruimte tot discussie als het onderhoud niet bij een Ford dealer uitgevoerd is, maar dan zou ik ook niet aan de bel trekken.

    Dit zelfde geintje hebben ze dus ook geflikt met de koppeling van onze Focus, wel een terugroep actie op touw zetten, maar dan achteraf horen hoe
    ze getest hebben....dus niet door te kijken of er scheurtjes zijn ontstaan, en dan maar een vinkje zetten dat die goed is, als je dan 15.000km
    verder gezeik met de koppeling hebt, en een serieuze vraag stelt, dan negeren ze je vraag gewoon, kom je langs bij de balie, dan geven ze het
    door en krijg je nog reactie.....ik zit nu nog te wachten na 9 maanden.

    En laat ik het dan maar niet hebben over mijn ervaringen de de VW dealer.

    Kortom, mijn ervaringen met div dealers zijn nou niet echt positief te noemen, en ja er zit her en der nog wat frustratie :roll::schater:
     
    Marcel B, VdR-HJD, Edgar Focus en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Die frustratie snap ik wel, zeker nadat je vrijwillig in die Paszaad bent gaan rijden terwijl een heleboel hier op ‘t forum je hadden gewaarschuwd. Dan snap ik je frustratie nu je weet dat je beter had moeten luisteren :baeh::mrgreen:
     
    DexterXL, VdR-HJD, Edgar Focus en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Als je een goede relatie hebt met je oude vertrouwde universele garage en je hebt geen garantie meer op je auto. Kan je daar prima heen. Indien er nog (fabrieks-)garantie van toepassing is altijd naar de dealer.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Ja ja ja.....jullie hadden gelijk
    Gelukkig niks gehoord over de Mazda :cool:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Nou dat dus, Ford hanteert maar 2 jaar fabrieksgarantie, hij was net geen 3 jaar oud toen wij hem kochten, dus die garantie was er al af,
    en de dealer waar wij hem gekocht hadden zit op een kleine uur rijden, de lokale garage op 3 minuten....welke alle onderdelen op kenteken besteld,
    dus voldoen aan de specificaties van Ford
     
    M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Ik heb even een belletje gepleegd naar de Ford dealer. Deze vertelde mij dat er geen onderhoudshistorie aanwezig is van onderhoud bij de Ford in het Ford data registratie systeem...

    Dit maakt voor mij de keus makkelijk en ik ga dus gewoon weer naar de universele garage voor het onderhoud+apk.....

    Allemaal hartelijk dank voor het meedenken, dat is nou precies waarom ik al 12 jaar op dit forum blijf hangen.
     
    gerardTDCI, CvO, Sir Focus en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. #34 Kees37, 8 jan 2024
    Laatst bewerkt: 8 jan 2024
    De frustratie zit erg hoog als ik het zo lees :schater:

    Wil je van een coulanceregeling gebruik maken moet je wel aan de spelregels/voorwaarden voldoen. En als dat dan niet gebeurt dan hebben zij het ‘recht’ om dat te weigeren.

    En vaak kan de dealer daar niets aan doen omdat zij de regels van de importeur moeten naleven.

    Dus de Kuga krijgt nog een onderhoudsbeurt bij de dealer. Ik vind hem nog net even te jong om naar een universele garage te gaan. Ook speelt mee dat de ontwikkeling van de PHEV nog niet helemaal klaar is vanuit Ford. Er staat namelijk inmiddels de 5de terugroepactie klaar.
    Met de Aygo en de Fiesta gaan we wel naar een universele garage.
     
  15. Hier heb je het al....
    Ik kijk net in het onderhoudsboekje en zie dat onze auto zijn onderhoud heeft gehad bij Ford Amersfoort, terwijl mijnheer van Ford Dordrecht heel stellig zei dat onze auto niet bij Ford is onderhouden. Hij kon mij niet vertellen welk onderhoud de auto nodig had...

    Ik heb nu al vaker bij verschillende filialen het idee gehad dat ze totaal niet weten waar ze over praten...
    Wel een groot pand en een oude man bij de balie maar ondertussen staat er een stagair voor de volle mep je beurtje uit te voeren...

    Inmiddels merk ik dat de dealer in mijn allergie zit en zal dus gewoon naar de universele garage gaan, dan maar geen voordelen die eventueel aan de dealer kleven..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Als je auto bij de dealer onderhouden is geweest dan zou je dat in de ford app moeten zien.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Na verder kijken dan mijn neus lang is, in de app, zie ik dat nu ook pas... Waarom weet de Ford Dordrecht mij stellig te vertellen dat het nooit bij de Ford is gedaan volgens hun systeem?

    Ik heb ze al keer op keer betrapt op fouten en zoals hierboven door een ander is beschreven, ik wil niet betalen voor hun fouten in de leerschool en dan zeker niet de hoofdprijs...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. #38 helhond, 8 jan 2024
    Laatst bewerkt: 8 jan 2024
    Wellicht de vergelijking te maken met de verzekering, ga je voor WA, Casco of All-Risk om de risicos af te dekken. Achteraf weet je nooit 100% zeker wat er gaat gebeuren qua schade.
    Daarna ben je natuurlijk afhankelijk van de geleverde schadevergoeding en kwaliteit van het herstel.

    Ik heb eigenlijk (vrijwel) altijd het onderhoud van onze autos zelf gedaan. Dat zit een beetje in mijn aard, gezien ik aardig technisch ben en zelf alles wil snappen/leren, en aan de andere kant dat de kosten voor de geleverde werkzaamheden vaak veelste hoog zijn en/of de kwaliteit ervan te slecht.

    Zo heb ik zelf wisselende ervaringen (zelf of gehoord) dat er dingen niet deugen, maar dat heb je eigenlijk over de gehele linie van geleverde service. (Monteurs, installateurs, elektriciens, stucadoors etc. etc) Je moet het soms maar net treffen van een persoon met passie en kwaliteit voor zijn werk die het voor een goede prijs doet.

    M'n schoonmoeder had een keer een rammeltje onder de auto. Ze ging daar de bekende oplichters (Q....-Fit) en stelde direct de diagnose uitlaat is compleet verrot, en mag volledig vervangen worden (kosten tegen de 750 euro).
    Werd haar te duur en vroeg toch nog even of ik er naar wilde kijken. 5 min later zag ik al dat er helemaal niks mis was en er alleen een ophangingsrubber gescheurd was. Volgende dag was het opgelost voor een paar euro. Zo verlies je toch wel wat vertrouwen.

    Offtopic:
    Wat me steeds meer in het algemeen op valt is dat mensen steeds minder zelf kunnen. Ik heb zelf knutselen altijd al heel leuk gevonden, mijn eerste auto was ook gelijk een hobby auto waar ik zelf aan ben begonnen, gedurende de tijd dat ik hem heb bezit, ben ik steeds grotere en uitgebreidere werkzaamheden gaan verrichten. (Oliewissels, remmerij, wiellagers, distributie, koppakking, uitlaat, brandstofleidingen, en nu heb ik een complete revisie van de voor en achter ophanging vorige winterproject afgerond) En zo nu en dan doe ik ook voor andere wat onderhoud, ik deed op en gegeven moment ook het onderhoud van de Fiat Panda van mij ouders (die het niet breed hebben) en later hebben wij die auto overgenomen en deed ik daar maar ook het onderhoud van hun nieuwere Fiat Panda.

    Waar ik eigenlijk naar toe wil is dan je vaak te bang bent en ergens te veel waarde aan hecht. Na een paar jaar All-risk (Dealer onderhoud) je auto verzekeren is Casco of WA (Universele garage of zelf doen natuurlijk) een veel betere optie. Ze (Dealers met hun onderhoud) praten je alleen maar angst aan dat iets geld gaat kosten, en dat risico kan je afkopen door hun extra te betalen.

    Ik vlieg een beetje alle kanten op met mn verhaal, maar de meeste klussen zijn helemaal niet moeilijk je moet er gewoon aan beginnen (dat geldt voor alles).

    Zelfde verhaal voor met auto('s) geldt ook voor m'n huis. Meerdere mensen over de vloer gehad voor offertes voor vanalles en nog wat, stond me vrijwel nooit aan, en uiteindelijk zelf maar de handen uit de mouwen gestoken. Grootste probleem is dat de meeste verkopers gewoon onzin staan te verkopen, ik probeer me toch altijd wel goed in te lezen van te voren maar hou me altijd in het begin maar een beetje van de domme om te kijken hoe en wat ze zeggen, en vaak prik je er dan wel doorheen. Probleem tegenwoordig is dat veel mensen te goed gelovige zijn en niet de kennis hebben en daardoor de dupe worden van "wanpraktijken".

    Inmiddels wel redelijk het hele huis verbouwd, isoleren, uitbouwen, badkamer zetten, elektra leidingwerk, warmtepomp en zonnepanelen geplaatst en inmiddels zijn we gasloos en nul op de meter. Het begon allemaal weer met de auto, het eerste project was de garagebox uitbreiden door de carport dicht te maken zodat er een grote werkplaats ontstond., nu met twee-koloms hefbrug en al. :)
     
  19. Je zit bezig over "fouten" van anderen terwijl je zelf naderhand pas logisch gaat nadenken en je (digitaal) OHB checkt.
    Dat is het eerste dat je checkt alvorens Ford te bellen toch? Ik wil hiermee enkel zeggen dat iedereen wel eens iets minder logisch / dom / fout doet. En ik ben vrij zeker dat die dealer in hun interne systeem gekeken heeft en daardoor niets kon vinden wegens geen klant bij hun.
     
    Edgar Focus en VdR-HJD vinden dit leuk.
  20. Daar heb je helemaal gelijk in dat iedereen fouten maakt, alleen zij leveren wel een betaalde dienst waarvan ik verwacht dat ze de kennis hebben en het goed uitvoeren.. Dit is helaas dus niet altijd het geval....

    Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog, net als hun prijzen tov andere garages hehehe...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina