1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoud Airco

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harold1, 11 jun 2009.

  1. Ik heb een Ford Focus II uit 2005.
    Mijn vraag is: Om de hoeveel jaar dient de airco nagekeken te worden
    Volgens mij zit dit niet standaard bij een onderhouds beurt in.

    Wat zijn de kosten om het hele systeem na te kijken?
     
  2. elk jaar,
    is belangrijk voor je gezondheid;-)
     
  3. Ik begrijp niet waarom ze dat niet meenemen tijdens de onderhoudsbeurten.
     
  4. Wel Harold, ik ben het volledig met je eens. Mijn FocusI was zes jaar oud, nooit heeft de dealer gesproken van de aircovulling te checken. Nu weet ik : elke airco verliest druk en jaarlijks laat ik airco-service uitvoeren (bij Midas): alles leeg trekken en vullen met koudemiddel/compressorolie/traceervloeistof. Een compressor kost zo al genoeg,ik wil dat risico niet lopen en m'n airco blijft optimaal koelen. De filter/droger is na een tijd ook verzadigd met water, dus die moet in principe ook op tijd vervangen worden, maar wanneer ?? Ik begrijp ook niet dat bij een grote beurt die airco-check niet voorgesteld wordt.
     
  5. #6 Focus_Tddi, 13 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2009
    omdat een airco beurtje altijd geld kost. Elke keer dient de filterdroger vervangen te worden, leegzuigen, vacumeren en weer afvullen. Airco checks heb je natuurlijk ook op tig manieren. Alleen maar kijken en optisch controleren is ongeveer hetzelfde als niks doen. Optisch zal je weinig kunnen zien als het systeem nog functioneert. Doordat het wellicht aardig war kost om een goede check te laten doen, bieden ze het niet aan denk ik. De extra kosten op een grote beurt die doorgaans ook niet goedkoop zijn, is daar wellicht weinig animo voor. Zolang alles goed werkt, mijden de meeste mensen de garage. Tot ie stuk is, ja dan schrikt men wakker.
     
  6. €75 bij me dealer en filterdroger is niet vervangen, gewoon leeghalen, vacuum trekken, vacuum houden en terug vullen, maar waarschijnlijk zit er ergens klein lekje. Kan niet groot zijn zegt garagist, anders zou die machine de procedure stoppen en niet vullen
     
  7. Wel ja, dat heb je nu juist met een airco : elk jaar verlies je een percentage koudemiddel via de keerring van het lager van de compressor, dit is nooit 100% dicht en dat verlies is doodnormaal. Dat Focus_Tddi zegt dat dealers het nalaten de vulling te controleren omdat het teveel kost kan waar zijn maar bij wringt er toch iets: je mag van een onderhoudsbeurt toch verwachten dat alles gedaan wordt om je auto goed te onderhouden? Op remolie,servo-olie,motorolie,koelvloeistof staan allemaal MIN markeringen, en de airco dan ? Mss. is de airco-check die ik jaarlijks laat doen wel overbodig en ben ik terug bij de vraag van Harold : "Om de hoeveel jaar dient de airco nagekeken te worden?"
     
  8. Ik heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan :oops: en ik heb de auto nu iets meer dan 2 jaar
     
  9. Dealers zijn niet nalatig mbt het airco onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt.
    In principe is airco een extra op een auto en word daardoor eigenlijk apart gezien. Dus onderhoudsbeurten zijn even groot en kost evenveel als een auto zonder airco.

    Echter, tegenwoordig is airco meer standaard dan een optie maar toch is het onderhoudsschema samengesteld door de fabrikant is hier nog niet op aangepast. Dealers spelen hier wel op in door de airco gratis te controleren.
    Dit is de meest simpele manier van controleren en dat is het opmeten van de luchttemperatuur dat uit de dashbord roosters komt. Maar dan weet je nooit of er nog genoeg koudemiddel in de airco zit. En, weet je ook niet of er lekkage's aanwezig zijn.
    Dat is niet DE manier om airco-onderhoud uit te voeren.
    Dat is door de EERST airco leeg te trekken en vullen met koudemiddel, olie en traceervloeistof. Eigenlijk wat Moriaantje omschrijft. Let op: airco BIJvullen is een fabeltje. Het systeem moet namelijk precies afgewogen worden gevuld.

    Het nalopen van het complete systeem is het meest optimale. En het is verstandig om het onderhoud om de 2 a 3 jaar uit te laten voeren. Al naar gelang hoeveel je de airco gebruikt.
    Is dat altijd of is dat alleen in de zomermaanden etc...

    Houd er dus rekening mee dat airco onderhoud meer kosten met zich meebrengt t.o.v. het reguliere auto onderhoud.
     
  10. #11 Moriaantje, 14 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2009
    Ja,XR5, dealers zijn mss. niet nalatig omdat ze niets doen dat niet voorgeschreven staat.. terwijl je zelf zegt dat het verstandig is om de 2-3 jaar onderhoud te laten uitvoeren. Het initiatief voor dat onderhoud ligt dus uiteindelijk bij onszelf. Ik vind dat dan toch een hiaat in de opgestelde onderhoudschema's door Ford,sorry hoor.
     
  11. Ben het helemaal met je eens. Een auto onderhouden kost geld, soms meer geld dan ons lief is. Maar ik vindt wel dat zoiets in een onderhoudsschema hoort te zijn opgenomen. Neem het mee bij de kleine beurt zou ik zeggen.
    Ik zal eens vragen aan mijn dealer hoe of wat!
     
  12. Harold, wat ik in mijn verhaal vertelde. Het onderhoud van een airco kost extra tijd, vloeistoffen en extra geld. Dus het kan opgenomen worden in je onderhoudsbeurt maar het word sowieso duurder boven het normale onderhoud.

    Zoals ik eerder heb aangegeven op dit forum heb ik 5 jaar het werk als werkplaats receptionist gedaan. In de laatste dealer waar ik werkte deden wij actief in het airco onderhoud. Klanten vonden dat zeer prettig en hadden daar extra geld voor over.
    Maar er zijn zat dealer die daar niet of nog niet actief mee bezig zijn. Het initiatief ligt dat inderdaad bij de klant, Moriaantje. Persoonlijk vind ik dat inderdaad ook een slechte zaak. Dus sorry hoef je wat mij betreft niet te zeggen.
    Dat het nog niet is opgenomen in het onderhoudsschema komt naar mijn mening omdat airco's nog steeds als een extra op de auto word gezien. En dus het onderhoud apart moet worden gezien.
     
  13. vorig jaar mei heb ik door een vriend van een vriend me airco (handje contantje) laten vullen, eerst 3monteurs 15min bezig geweest de vul en aftappunten te vinden.... hierna heeft de airco het prima gedaan, echter afgelopen maand deed hij het niet meer en af e toe een koude zucht... duidelijk op dus, meteen alles uitgezet en een afspraak gemaakt bij een vulstation. €110,- lichter en hij doet het weer prima!!

    mijn ouders hadden een laguna 10jaar gehad, hij was 2jr toen ze hem kochten. ze hebben in die 10jr nog nooit de airco laten vullen of reparatie's eraan laten doen... maar hij bleef het perfect doen...
     
  14. Ford is ook zo slim geweest dat je eerst de grill en koplamp eruit moet halen voordat je bij de aansluitingen kunt komen:mad: Bij de type 2 zijn ze meteen toegankelijk:D
     

  15. Weet je dat zeker. Bij mijn focus type 1 fase 2 zit hij achter het binnenscherm aan de bijrijderskant. De andere gewoon onder de motorkap.

    Ben je niet in de war of hebben ze te veel er af gehaalt om hem te vullen.:mrgreen:

    Gr Fred
     
  16. Zo kan je er inderdaad ook komen ;) Maar wat ik bedoel is dat je die niet gelijk ziet zitten/kan monteren
     
  17. ja na een kwartier zoeken onder de auto kwamen ze hem achter het binnenscherm tegen. de andere is onder de kap vrij gemakkelijk te vinden.
     
  18. #19 Harold1, 28 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2009
    Welke soorten onderhoud van de airco zijn er? wat zijn de kosten die Ford hiervan handteerd als dit gelijktijdig met een kleine beurt wordt uitgevoerd?
     
  19. Volgens mij is het bij alle merken pet met het onderhoud van het airco systeem.
    Ik heb zowel een Seat Leon en (nog) een Audi TT en beide worden het airco systeem niet meegenomen in de onderhoudsbeurtjes. Ford is daar dus niet de enige in.

    Mij is verteld om de airco,ook al is het winter, zo af en toe te laten draaien om alles een beetje soepel te houden. En ja, elke 2 a jaar laten vullen.
     

Deel Deze Pagina