1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

oliepeil lampje focus mk3, 1,0 ecoboost 125 pk bj 2012

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FAN, 19 jan 2021.

  1. Gisteravond ging het lampje op de dashbord van olie knipperen, vanmorgen oliepeil nagekeken ( is lastig te zien dus gebruik ik de tip om dit in de ochtend te doen) de olie is netjes op peil, dus ik naar de ford dealer, om te vragen wat het kan zijn hier volgt het verhaal van de dealer:
    o jee je bent aan de beurt het is voor 99% de oliepomp die verstopt zit door verkeerd olie gebruik waardoor de distributieriem brokkelt en de resten de aanzuiging van de oliepomp verhinderen, kosten € 2500,- (ik heb de auto niet van de dealer en heb bij aanschaf 3 jaar geleden de olie meteen ververst met de voortgeschreven Ford (castrol magnetec professional E 5W-20) en vervolgens netjes tussen 5000/10000 km olie/ filters/ bougies vervangen/ ververst))
    Ik ga zelf komende week de boel los halen en kijken wat er aan de hand is hopenlijk valt het mee.
    iemand dit ook bij de hand gehad en wat wat toen de oorzaak?
     
  2. Heb je em al uitgelezen?
     
  3. #3 JW, 19 jan 2021
    Laatst bewerkt: 19 jan 2021

    Meteen de conclusie trekken dat de oliepomp verstopt zit vind ik te kort door de bocht

    Het is mogelijk dat de aanzuig van de oliepomp inderdaad verstopt zit door rubber materiaal wat afkomstig is van aangetaste wetbelts. Het is echter ook goed mogelijk dat de variable oliepomp niet goed meer werkt (bijvoorbeeld als gevolg van een defecte actuator).


    Persoonlijk zou ik beginnen met het aftappen van de motorolie en vgoed bekijken of er rubber deeltjes in de olie zitten. Wanneer dit het geval is is het verstandig om de carterpan te demonteren en de aanzuig van de oliepomp te bekijken.
     
    FAN vindt dit leuk.
  4. Heel goed mogelijk staan wel filmpjes op YouTube
     

  5. bedankt voor de tip ik ga er van de week mee aan de slag want heb de auto nodig voor woonwerk verkeer, weet jij of de carterpan voorzien is van een vloeibare pakking?
     
  6. Bedoel je nu echt dat je een week gaat doorrijden met een auto die olie problemen zegt te hebben?

    Ik zou geen meter meer met dat ding rijden voor ik zeker wist dat de oliepomp werkt, de zeef niet verstopt zit en de wetbelt niet aan het vergaan is.

    Nu ben je misschien nog op tijd bij en kost het een fractie van als de boel in elkaar loopt.
     
    FAN vindt dit leuk.
  7. #8 JW, 19 jan 2021
    Laatst bewerkt: 19 jan 2021
    De carterpan is inderdaad afgedicht met vloeibare pakking. Om de carterpan te kunnen demonteren moeten er tevens behoorlijk andere onderdelen worden gedemonteerd. Alles bij elkaar dus nog een behoorlijke klus.


    Persoonlijk zou ik er in deze situatie geen meter meer mee rijden totdat het probleem is opgelost.

    Deze motor is niet voorzien van een oliedruksensor welke de daadwerkelijke oliedruk meet maar een oliedrukschakelaar. Aan de hand van onder andere deze schakelaar stuurt de PCM het oliedruklampje aan. Wanneer het oliedruk lampje knippert of brand is de oliedruk dus niet aanwezig of te laag om de oliedrukschakelaar te laten schakelen. Wanneer het oliedruklampje dus knippert of brand is de kans op motoschade dus al reeel aanwezig.

    Anders dan het motorstoringslampje duid het oliedruklampje dan ook niet op een storing maar op een acuut probleem. Wanneer het oleidruklampje dus knippert of brand is het zaak om de motor zo snel als mogelijk is uit te schakelen en niet meer te starten voor het probleem is opgelost.
     

  8. nee rijd natuurlijk niet mee door auto gaat de garage in.
     

  9. ik heb er niet meer mee gereden, de auto is nadat ik het heb geconstateerd opgehaald.
     

  10. wat een werk....
     
  11. Als je het in je eigen garage doet kan je er bij liggen word je niet te moe.:)
     
  12. Trek ook meteen het oliefilter eraf daar kun je misschien ook nog wat tegenkomen
     
  13. Oliefilter gaat er zo wie zo af of bedoel je iets anders


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  14. nee nog niet uitgelezen ga ik vanavond even doen maar ik start hem leiver niet meer dus hoop dat er nog iets in de meldingen te zien is.
     
  15. ja lekker, toevallig aankomende zaterdag eem ligkar in de aanbieding bij de Lidl
     
  16. Misschien dat je ook een hoeveelheid onverklaarbaars tegen komt in het filter, maar als die schoon is dan zit het probleem voor het filter dus pomp of zeef..
     
    FAN vindt dit leuk.
  17. oke thanks voor de tip
     
  18. Bedenk wel vooraf goed waar je aan begint.

    Wanneer je dit zelf in de garage wil gaan doen is het aan te bevelen om de auto (sowieso aan de voorzijde) een stuk omhoog te zetten zodat je er goed onder kunt.

    Het verwijderen van de carterpan is op zich goed te doen en is vooral redelijk wat sleutelwerk waar verder geen speciaal gereedschap voor is vereist. Om de carterpan te kunnen verwijderen dient de downpipe met katalysator te worden verwijderd (deze loopt onder de carterpan door). Daarnaast dient ook de multiriem te worden verwijderd en dient de aircopomp te worden verwijderd en (zonder dat er spanning op de koelleidingen staat) opzij te worden gehangen.

    Echter wanneer blijkt dat het aanzuigfilter van de oliepomp is verstopt met rubber materiaal van de wetbelts lig je er al snel af. Om de wetbelts te vervangen is behoorlijk wat (duur) speciaal gereedschap nodig waaronder een speciale krachtvermeerderaar met bijbehorende montagedelen. Inmiddels zijn er wel meerdere fabrikanten van aftermarket speciale gereedschappen die de benodigde speciale gereedschappen produceren maar zelfs dan ben je al snel €800,- tot €1000,- kwijt voor de speciale gereedschappen.

    De kans is dan reëel dat je na behoorlijk wat sleutelwerk te hebben verricht voor de keuze komt te staan om te investeren in dure speciale gereedschappen of de boel weer dicht bouwen en de auto alsnog weg brengen naar een garagebedrijf.
     
  19. #20 FAN, 19 jan 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2021
    ik zal eerst het eerste gedeelte uitvoeren op een brug die ik gelukkig ter beschikking heb, en dan kijk ik wel verder ga iig geen speciaal gereedschap aanschaffen, dus als het aanzuigfilter verstopt zit met materiaal van de wetbelts dan gaat ga ik kijken of het speciaal gereedschap niet te huur/leen is zo niet dan gaan we naar de garage, zijn er nog ander zaken die ik vooraf kan controleren zonder de motor te starten.
     

Deel Deze Pagina