1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe focus 1.6 benzine motoren etc.

Discussie in 'Algemeen' gestart door Daantje, 9 sep 2023.

  1. Goedemiddag,
    Kan het kloppen dat Ford geen nieuwe focus meer maakt met een 1.5 of 1.6 motor etc?
    Zoals ik het zie maken ze alleen een 1.0 en de volgende stap is gelijk een 2.3 waardoor je een st krijg.
    Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

    Bij een 1.0 motor vraag je naar mijn ervaring en gevoel elke keer bijna maximale van de motor waardoor hij sneller slijt en kapot gaat
     
  2. De Ford Focus mk4 met 1.5 Ecoboost is gemaakt tot eind 2019 vóór de MY2020 update. In NL heeft de 1.0 mhev de 1.5 toen vervangen. Mogelijk is de 1.5 in Duitsland iets langer geleverd, maar daar ben ik niet 100% zeker van. Ik rij zelf een 1.5 van 2019 met handbak en ben er zeer tevreden mee. Voor mij was de keuze voor de 1.5 precies om de reden die je benoemd. De 1.0 rijd zeker niet slecht, maar eenmaal op pad met de 1.5 rijd het toch echt veel relaxter. Ook ligt het maximaal trekgewicht flink hoger.
     
  3. Bedankt voor je duidelijke antwoord!
    Ook nieuw is hij niet meer te krijgen in fatsoenlijke motoren volgens mij?

    1.0 is inderdaad niet slecht maar je merkt echt wat dat je die motor elke keer op zijn donder geeft en de motor maximaal moet werken en presteren
     
    CvO vindt dit leuk.
  4. Nee, wordt niet meer aangeboden. De 1.0 ecoboost motor is met 125 of 155 PK te krijgen. En dat zijn dan de topmodellen uit de lijn.

    De versie met 1.5 motor wil nog wel eens als import aangeboden worden, zo af en toe popt er ook weer een particuliere op uit Nederland: Dan moet je het al zoeken in het model wat tussen 2015 en 2018 (MK3,5) is uitgerold. Titanium en ST-Line
    https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...wagon-1-5-st-line-182-automaat-climate-contro
     
  5. Oke dan zal ik daar een beetje naar kijken bedankt.

    De 155pk is dat dezelfde motor als die van de 125 alleen dan nog meer het maximale er uit gehaald?
     
  6. Klopt, zijn allemaal 1.0 ecoboost motoren.
     
  7. Dus als je een 1.0 neemt dan kan je het beste een 125pk nemen? Of maakt dat niet zoveel uit
     
  8. Ligt aan wat je wensen zijn, genoeg forumleden die zeggen 125PK is voor mij genoeg, andere zeggen weer ik vind 155PK veel fijner, of willen meer PK's. Zal anders zijn als je een caravan wil trekken. Dan zal je op de 125PK een extra koeling moeten plaatsen (als die er al niet is), vele geven dan de voorkeur aan een auto met meer vermogen.

    De 155PK zal natuurlijk ook wat duurder zijn, dus die overweging moet je ook voor jezelf maken. Beste wat je kan doen is testrijden om het verschil te ervaren in beide types, en vanaf daar besluiten aan welke uitvoering je meer waarde hecht.
     

  9. Ja ik snap je. Ik zou ook graag het meer vermogen willen hebben maar waar ik dan aan denk is dat je dan nog meer het maximale uit de motor ga halen waardoor die nog sneller slijt en of kapot gaat. Daarom dacht ik dat de 125pk misschien langer mee gaat zonder dat er slijtage is of iets vervangen hoef te worden
     
  10. Ligt er natuurlijk ook aan hoe de vorige eigenaar er mee is omgegaan, hoe het onderhoud is gedaan (volgens boekje, juiste olie etc).
     
  11. Ja even vanuit gaan dat je een nieuwe neemt en zelf een zware voet heb haha
     
  12. Óf een mk4 zoeken met de 1.5 driecilinder ecoboost (150pk of 182pk) motor van bouwjaar 2018 tot uitloop 2020. Een nieuwe Focus is alleen met de 1.0 mhev te krijgen (benzine) idd.
     
  13. Ja daar kan ik ook nog eens naar kijken inderdaad.
    Wat zegt jouw mening/ervaring en kennis mbt 1.0 en 125pk of 155pk? Is die van 155pk slechter omdat je daar nog meer het maximale uit het blok haalt telkens of niet? Volgens mij is hij niet anders gebouwd? Alleen andere turbo misschien en wat software matige dingen?
     
  14. Of andersom gezien is de 125 pk een genepen 155 pk
     
  15. Volgens mij is het met name de software en mogelijk extra koeling om een hoger trekgewicht te verkrijgen op kenteken. Dit kan de dealer een uitleggen, mocht je een nieuwe willen.

    Zelf wilde ik perse een 1.5 omdat je dan nog 500cc per cilinder hebt en bij een 1.0 is daar nog 330cc van over.
    Ik vind het lekker om altijd nog wat over te hebben, wat met de 1.5 ecoboost ook bijna altijd het geval is.
    Ook met een aanhanger erachter gewoon genoeg power en vooral souplesse.
    Daarbij heb ik het zelf niet zo op die elektro hulpjes om de co2 uitstoot te verlagen (mhev).
    Het is voor mij een keuze van gevoel.
    Dat wil dus niks zeggen over de betrouwbaarheid van een 1.0 mhev t.o.v. een 1.5.
     
  16. Ja ik begrijp het en snap je gevoel wel. Zal je bij de 1.0 echt niet veel over hebben denken jullie? Of valt het wel mee?

    Nee zo min mogelijk elektrisch is het beste inderdaad. Allemaal onzin met dat co2 gezijk
     
  17. Mijn 1.0 voelt prima aan met 125pk en kan makkelijk mee met het verkeer zonder enig probleem. Onderhoud is het belangrijkste tegenwoordig. En of er 125 of 155 uitkomt heeft dacht ik ook met de versnellingsbak te maken.
     
  18. Qua slijtage of onderdelen vervangen ook geen last? Je vraagt wel veel van je blok denk als je goed door wil rijden qua optrekken enzo ?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Ik heb met mijn 1.0 125pk (automaat) al zo'n 130.000km probleemloos gereden. Gewoonlijk rijd ik dan in de "normaal" stand en dat rijdt prima. Invoegen en accelereren vind ik erg vlot gaan. De "sport" stand gebruik ik alleen als ik zin in een sportief ritje heb. Je merkt dat door het hogere toerental, de auto nog vlotter door het verkeer kan.
    2x met de caravan naar Oostenrijk geweest. Dat gaat goed, wel in de sportstand. In de normaalstand wordt het in de bergen lastig.
    Nog geen spoor van slijtage o.i.d. Ik krijg met de tijd alleen maar meer waardering voor deze motor!
     
  20. Oke dat is wel een goede ervaring inderdaad ja. Toch wel degelijk
    Ik heb een 1.0 gereden maar die vond ik sloom optrekken (wachten tot de turbo op toeren was)
     

Deel Deze Pagina