Op mijn offerte van mijn nieuwe focus staan de specificaties van de nieuwe 1.6 tdci 100 pk motor. 74 KW /100 Pk 245 Nm bij 1750 rpm Ik ben zelf wel benieuwd hoe deze rijd aangezien ik nu een focus II wagon futura uit 2006 rijd met 90 pk tdci motor. Mijn nieuwe wordt een Focus wagon Titanium Business pack 100 PK tdci kleur Tango met alu dakrails en family pack. deze zou Half mei geleverd worden, maar door leveringsproblemen is dat al opgelopen tot eind Juni. Groeten Antoon
Alvast gefeliciteerd met je nieuwe auto Maar volgens mij kloppen de bovenstaande gegevens dus niet, want voor zover ik nu weet is de 100pk 1.6 tdci gebaseerd op de 90pk motor. Ik laat het horen zodra ik iets "officieels" weet!
Ik heb ze gebeld Ton Vugts kon me vertellen dat het de "oude" 90pk motor is met een nieuw motormanagementsysteem. Omdat de nieuwe motor alleen nog in Nederland wordt verkocht (in de overige landen wordt de 90pk nog verkocht) staan de gegevens van de 100pk motor nog niet in de publicaties van Ford. Gek genoeg zijn de dealers ook nog niet geïnformeerd, maar hij ging er achteraan, en hoopte de gegevens te hebben wanneer ik later deze week zou terugbellen. 245 Nm was in ieder geval niet de juiste waarde; volgens Ton Vugts zou de werkelijke waarde ergens tussen 215 en 240 Nm liggen.
Hier is de offerte van mijn auto, bedragen heb ik even weggehaald. Dealer is van den Hombergh in Venlo En de 100 Pk heeft wel degelijk 245 Nm koppel. Ford Focus 1.6 TDCi Titanium Wagon 100 pk DPF * handgeschakeld, 5 versnellingen; verbruik: 4.5 l/100km, 22.2km/l, CO2-uitstoot 119 g/km zuinigheidsklasse: A Dakreling "Satin Silver" (Wagon) Family pack Business pack Bekl.: Bekleding: stof New York Ebony Lak: Metaallak: Tango Trekhaak afneembaar Een specificatie van het standaard uitrustingsniveau Standaard uitgevoerd met o.a.: * Titanium meeruitrusting t.o.v. Trend uitvoering Verstelbare lendesteun bestuurders stoel 16 " lichtmetalen wielen Verwarmde voorruit Achterspoiler in carrossiekleur (alleen op 3 en twee bekerhouders) en 5 deur uitvoering) Ambient lighting * Trend Chromen sieromlijsting grill ABS EATC (automatische airconditioning) Airbags voor bestuurder en passagier, Elektrische ramen voor en achter (met one curtainairbags, zijairbags in voorstoelen touch down) Binnenzijde van de deuren afgewerkt met Satin Gekoeld dashboardkastje silver Lederen stuurwiel Centrale deurvergrendeling met Lederen versnellingspook afstandsbediening Mistlampen voor Cruisecontrol Premium hemelbekleding ESP (Elektronisch Stabiliteit Programma) Premium middenconsole Easy sound system 6000 met radio/CD-speler Premium middenconsole(met 4L groot Emergency brake lights opbergvak,verst.armsteun,munthouder FordEasyFuel (Capless refueling) Regensensor Meegespoten bumpers en spiegels Sportstoelen Tripcomputer Titanium badge Verwarmde buiten spiegels Family pack * Optioneel dashboard kastje en tweede sleutel met zonneschermen achter, privacy glass, gekoeld afstandsbediening (inklapbaar bij titanium) Technische gegevens: Motor :: 100 pk dsl Brandstof :: Diesel Cylinderinhoud :: 1560 cm3 Aantal cylinders :: 4 Aantal kleppen :: 16 Max. vermogen :: 74 kW / 100 pk Max. koppel :: 245 Nm bij 1750 t/min Aantal versnellingen :: 5 Acceleratie 0 tot 100 km/h :: 11 sec Topsnelheid :: 186 km/h Registratie gewicht :: 1291 kg Max. aanhanger gewicht (geremd) :: 1200 kg Max. laadvermogen :: 494 kg Max. bagageruimte :: 1525 liter Max. laadcapaciteit :: 1.525 m3 Voertuig lengte :: 447 cm Voertuig breedte (incl spiegels) :: 199 cm Voertuig hoogte :: 150 cm Wielbasis :: 264 cm Bandenmaat voor :: 205/55 R16 Bandenmaat achter :: 205/55 R16 Draaicirkel :: 1040 cm Service-interval :: 20000 km / 12 maanden Fabrieksgarantie :: 24 maanden Garantie tegen doorroesten lak :: 144 maanden
Mooie auto! Ik geloof best dat die 245 Nm op papier staat, maar volgens zowel de werkplaatschef van mijn eigen Ford dealer, als volgens Dhr. Vugts van Ford Vugts klopt dat waarschijnlijk niet. En de importeur weet het nog niet blijkbaar. Volgens zowel mijn eigen dealer als Ford Vugts is de nieuwe 100pk motor gewoon de 90pk met dezelfde turbo, maar met een gewijzigd motormanagement. De 109pk / 80kw uitvoering heeft inderdaad 245 Nm maximum koppel, en de nieuwe 100pk schijnt daar iets onder te zitten. Maar we weten het natuurlijk pas zeker zodra Ford met officiële cijfers komt. De reden dat die cijfers zo lang op zich laten wachten is dat de 100pk uitvoering op dit moment alleen in Nederland geleverd wordt, terwijl alle communicatie op Europees niveau geregeld wordt (waar deze motor nog niet "bekend" is). Ik heb overigens vanmiddag in een 100pk 1.6 tdci proefgereden, en gevoelsmatig lijkt hij erg op de 90pk. Maar met die lage km-stand is er nog niet zoveel van te zeggen natuurlijk. Wel een lekkere motor en een mooie auto! Maar ik rij nu een Focus C-max met de 109pk/240Nm motor en die lijkt toch wat meer power te hebben (maar heeft ook al flink wat km's gereden).
Het lijkt erop dat je gelijk hebt! (morgen heb ik een definitief antwoord) De nieuwe 100pk motor is afgeleid van het bestaande 109pk blok, en niet van de 90pk motor. Het maximum koppel lijkt 245Nm te zijn, zonder overboost (de 109pk motor heeft een overboost tot 260Nm). Het voornaamste verschil tussen de 100pk en de 109pk lijkt het motormanagement te zijn, voor de rest is het exact dezelfde motor. Edit: Hier zijn de officiële gegevens van de 1.6 TDCi 100pk motor: vermogen: 100pk Max. koppel: 245nm bij 1750 rpm co2-uitstoot: 119gr Verbruik stad: 5.8 l/100km Verbruik snelweg: 3.8 l/100km Verbruik comb: 4.5 l/100km 0 tot 100: 11,9 sec Topsnelheid: 183 Trekgewicht: 1200 kg
Is er al wat meer bekend over het verschil tussen 100pk en 109pk 1.6 TDCI op het nieuwe model Focus? De 100pk is uniek voor Nederland en is als vervanger voor de 90pk bedoeld aangezien daar geen roetfilter op kan. Volgens de folder is het max koppel 240 (260) Nm bij 1750 rpm en verbruik en CO2 van de 100pk hetzelfde als de 109pk. Hij lijkt dus ook overboost te hebben (260 Nm). Het zou kunnen dat dit dus een teruggetunede 109pk is. Mijn dealer heeft per abuis de 100pk afgeleverd en wil het motormanagement wijzigen naar 109pk. Maar ik vraag mij af of dit zomaar kan door de firmware te flashen van de 109pk... Ik wil niet dat de motor beroerd draait of steeds in noodloop komt. De dealer zegt iets vaags over aanpassing van de aansturing van de turbo en lucht toevoer. Dit alarmeert mij dat de turbo niet gelijk is of dat ze bijvoorbeeld gaan knoeien met de EGR. - Is iemand bekend of dezelfde turbo wordt gebruikt op de 100pk, werkplaats manual??. Dus de variabele geometrie met leidschoepen ipv wastegate, voordeel is dat je minder turbo-lag hebt. - Hoe rijdt de 100pk 1.6 TDCI? ik heb nog geen idee want de auto staat nog steeds bij de dealer (niet om de hoek...) Veel thanks!
Ik zou niet proberen om de zaken te flashen die nie bedoeld zijn om te flashen met die software .. Ikzelf flash regelmatig pc's (is wel iets anders, maar komt toch op etzelfde neer), daar zal men ook geen geforce 6600 flashen met firmware van een 8800 ... En als de dealer al spreekt over veranderingen uit te voeren met de turbo en zo, want als je turbo stukgaat nadat ie uit garantie is ...
Kijk maar onder de motorkap. Is identiek. De 100pk is een teruggetunede 109pk waarvan de specs nog steeds een beetje vaag zijn (de chef werkplaats waarmee ik sprak trekt de officiële marketingcijfers een beetje in twijfel), en die duidelijk een beetje minder power heeft dan de 109pk. Maar voor het nederlandse verkeer is het voldoende.
Onder de motorkap? Zo eenvoudig is het niet. Dan moet je wel eea loshalen wil je de turbo kunnen zien Nou, de dealer heeft het motormanagement (en andere modules) van de 109 pk 1.6 TDCI geladen op mijn 100pk. (dat beweert hij althans) Ik heb wat logs ervan op papier, maar dat zegt mij niet zoveel, ook al zit ik zelf in de embedded software. Motor loopt nog steeds. Ik kan alleen niet zeggen dat de motor ook dit vermogen heeft gekregen, is nog erg tam. Heeft nu pas 500km gelopen en is dus nog niet los. Mijn oude 307 SW met dezelfde motor is veel gretiger, ook al is deze auto zwaarder, maar die heeft dan ook 150000 km... Ik kijk het nog even aan...eerst maar eens inrijden.
Ik rij nu sinds 5 september jl. in een FoFo Wagon 1.6 TDCI met 100pk en ik moet zeggen, perfect! Inmiddels staat er bijna 11.000km op de klok en het motortje snort erg tevreden. Ik kom eigenlijk nooit te kort (als je bij vlug inhalen maar even terug schakelt). Dus ik ben blij dat ik die extra centen t.o.v. de 110pk heb bespaard op mijn bijtelling Grootste pluspunt is dat de motor (en de auto) lekker stil is! Edit: Bij inmiddels 13.435 km ben ik afgelopen donderdag even door Duitsland gevlogen: 183 km/u op de TomTom (voor een 1.6-je diesel )
Hoeft alleen de afdekplaat eraf, en dan kun je het typenummer van de turbo aflezen. Is exact hetzelfde als bij de 109pk uitvoering. Overigens mis ik het verschil tussen de 100pk en 109pk in Nederland echt niet, en als ik wil laagvliegen neem ik wel de motor