1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe 1.6 TDCI motor in de Focus?

Discussie in 'Performance' gestart door pommel, 8 feb 2008.

  1. Volgens de folder en prijslijst is de 90PK 1.6 TDCI motor in de nieuwe Focus vervangen door een 100PK motor.
    Ik kan alleen nog nergens gegevens vinden over het koppel, topsnelheid etc. Autoweek heeft nog de gegevens van de 90PK motor bij de 100PK staan, en bij Ford staat overal "nog niet bekend".

    Is deze nieuwe TDCI een nieuwe versie van de 90PK motor, of is het een softwarematig terug-getunede 109PK versie?
    Heeft er al iemand verdere gegevens van deze motor, of ervaring met bijv. een proefrit?

    Alvast bedankt!

    Achtergrond van de vraag: ik twijfel tussen de 100pk en de 109pk motor. De 100pk is een stuk goedkoper in de lease (eigen bijdrage). Ik heb nu een C-Max met 109pk, en ik heb weleens een stukje gereden in de 90pk. Maar over de nieuwe 100pk kan ik nog nergens informatie vinden.
     
  2. Volgens mij zijn de ''oude'' 90 Pk en de 109 Pk motor precies hetzelfde. Alleen zit er hier en daar een kleien verandering. Wat ik begrepen heb is de 100 Pk versie een ''opgepimpte'' 90 Pk motor. De 109 Pk versie krijgt er 1-tje bij (110 Pk). De 1.8 TdCi (115 Pk) is al een tijdje uit het programma en de meest krachtige versie is de 2.0 TdCi met 136 Pk. De laatste 2 mogen 1500 kilo trekken, de 1.6 mag 1300 kilo trekken.

    Het zijn overigens allemaal motoren die in samenwerking met PSA zijn ontwikkeld en dus ook in Peugot en Citroen te vinden zijn.
     
  3. Dank je!

    Ik heb een poosje geleden in de 90pk gereden, en die reed heel anders dan de 109pk. De 90pk is onder de 1500 toeren echt dood. Als de 100pk motor afgeleid is van de 90pk, zal het daarbij ook wel zo zijn ...

    Ik denk dat ik dan qua souplesse beter de 110pk kan nemen.
     
  4. De 90 en 109 pk motoren verschillen wel degelijk.
    Het belangrijkste verschil zit in de turbo die bij de 109 pk variant een variabele geometrie heeft en bij de 90 pk versie niet.
    Ook heeft de 90 pk versie geen overboost functie, de 109 pk wel.

    Er is overigens ook een 109 pk milieu vriendelijke versie, wellicht dat die interresant is in de lease? (als ie een A label heeft natuurlijk)

    Wat er anders is aan de 100 pk versie weet ik niet, wellicht een licht getunede 90 pk uitvoering.
     
  5. het verscil tussen de 90pk en de109pk is weldegelijk de turbo.

    het zou mij verbazen moesten ze hier in belgie die 1e pk meergeven aan de 109pk-versie want dan gaat die versie schijfremmen achteraan moeten krijgen, hier in belgie is het verplicht schijven achteraan te hebben vanaf 110pk , die motor is nu al duurder in belgie dan de 1.8, dus waarom zouden ze dat dan wel gaan doen... de productie voor deze wagen nog wat duurder maken? dan verkopen ze zeker niets, op elk model staat nu trouwens ook ESP, maar toch slagen ze erin om modellen te verkopen met ESP zonder schijfremmen achteraan :roll: :evil:

    ik denk dat die 100pk versie totaal geen verschil gaat geven tegenover de 90pk, iemand van het belgische forum zijn vorige wagen was een 1.8TDCi 100pk en hij heeft nu een 1.6TDCi 90pk en hij vindt deze 1.6TDCi veel beter optrekken enz, en nu mijne 1.6TDCi al enkele maanden gechipt is is hij zeker niet dood voor de 1500toeren, integendeel :twisted:
     
  6. Alle 1,6l dieselmotoren zijn in principe hetzelfde, afkomstig van PSA.
    De turbo's en de software zijn verschillend.

    Er zijn overigens verschillen tussen de 1,6 motoren, Peugeot heeft, meen ik, Bosch inspuiting, Citroen en Ford Delphi of zo.
    Ook heeft Ford zijn eigen versnellingsbak., en de 2liter een prachtige 6-bak, die naar mijn mening ook in de 1,6 zou moeten liggen.

    De "oude" 1,8l motor was een tdci van Ford zelf. Ik vond die 1,8 overigens een zeer goede en superstille motor. Die was er trouwens ook als tdci met 100pk en 115 pk.
     
  7. Ik heb de voorganger gehad; de 1.8 TDDi. Niet erg stil, maar superbetrouwbaar. Ik wou dat die nog geleverd werd, maar die was onmogelijk aan de milieu-eisen aan te passen.

    Helaas heb ik heel veel problemen gehad met de 1.6 TDCi (109pk), en ik hoop dat de 100pk beter is (onderdelen minder zwaar belast?).
     
  8. Die tDDi had geen common rail en had maar 90pk, die klonk als een tractor! Zo'n motor is tegenwoordig ook niet meer verkoopbaar.
    Hij is dus wel aan de milieueisen aangpast door er een common rail inspuiting op te zetten, zo is de tdci ontstaan, zo werd EURO 3 bereikt, zonder roetfilter.

    Ik denk dat de houdbaarheid van de 1,6l motoren wel in orde is, je zult wel gewoon pech hebben gehad, 100 of 109pk maken ook niet veel uit, het gaat om het koppel, maar dat is in de lage versnellingen toch afgeregeld, omdat je anders de aandrijfassen en bak kapot draait.
     
  9. volgens mij is die 1.8TDCI pas sinds kort uit productie. Mijn focus (juni 2007) heeft namelijk nog die 1.8. Vind die prettiger rijden als de 1.6L en de 2L, maar dat zal kwestie van smaak zijn. Jammer dat ze die 1.8 niet meer in het gamma hebben.

    Die 2.0 vond ik behoorlijk nerveus met een hoop geschakel, en die 1.6 is mij net iets te tam.
     
  10. De 1.8 werd te duur ivm de nieuwe regels met betrekking tot fijnstof-uitstoot. Helaas, want die had ik ook liever willen hebben.
     
  11. hmmm dan heb ik dus net geluk gehad dat ik die genomen heb. :)
     
  12. Die eigen 1.8 TDci had meer koppel ook. Dat was het fijne van die motor. Geen roetfilter ook, terwijl de 1.6sen dat wel hebben. Scheelt ook vermogen aan de as...

    Nee, er is maar een acceptabele motor op diesel meer in de focus, das de 2.0... Dat is alleen een dure motor, dus niet voor iedereen haalbaar...
     
  13. Gelukkig heb ik nog die mooie 1.8 TDCi :lol: 280 Nm en met overboost zelfs 300 Nm koppel. Heerlijke motor met een ''echt'' tracktor geluid als ie koud is :cry: Verder is ie wel lekker stil!
     
  14. dat tracktor geluid komt me inderdaad bekend voor ;)
     
  15. Mijn 1.6 tdci 109pk is ook een tracktor als ie koud is, althans ik hoor luid en duidelijk de kleppen tikken :)
     
  16. Nou, de Ford klantenservice bij de importeur weet het ook nog niet. In februari een mailtje gestuurd, en ik kreeg vorige week antwoord terug dat ze helaas nog geen informatie over die motor hadden :?:

    Kom op Ford, jullie maken die motor, en dan weten jullie niet wat jullie maken??? Ik vind het een raar verhaal.
     
  17. Ford weet het wel, alleen het personeel is vaak niet goed op de hoogte. Of het nu op het hoofdkantoor is of bij de lokale dealer.
     
  18. Het is nu ruimschoots mei! In februari heb ik de vraag gesteld, en in de tussentijd heeft er niemand aan gedacht om de medewerkers maar eens te trainen over de nieuwe producten? Vandaag wisten ze het trouwens weer niet, bij de lokale Ford dealer. "Helaas nog geen informatie ontvangen ..."
     
  19. Je zou naar Forddealer Vugts in Schijndel kunnen bellen. Daar zijn ze vaak goed op de hoogte van wat Ford maakt.
     
  20. Doe ik maandag :)

    Maar een van de monteurs bij de Ford dealer wist mij al te vertellen dat de motor nauwelijks gewijzigd is, en bijna dezelfde koppelkromme heeft als de 90pk (dus ook geen hoger maximumkoppel). Het zou best eens kunnen dat de monteurs beter op de hoogte zijn dan de verkopers en de importeur, maar ik zal het maandag dan wel horen.
     

Deel Deze Pagina