nieuw hier, en gelijk al vragen!

Discussion in 'Even voorstellen' started by hocus_focus, Nov 16, 2008.

  1. Hallo iedereen op deze forum!
    Ik zat zo eens te googlen naar wat euvels dat ik heb met de focus die ik verleden week kocht voor mijn vrouw, en kwam deze hulpvolle forum tegen en heb direct een account aan gemaakt.
    Zoals gezegd kocht ik verleden week een Focus 1.8 tddi Ghia uit 2000, met net over een ton op de teller. Hiervoor heeft mijn vrouw een tijd met een Mondeo gereden, en al was de Mondeo welliswaar nieuwer is deze Focus veel netter onderhouden, en in betere algemene staat.
    Nu heb ik zelf heel veel met Ford gereden in de 20 jaar dat ik mijn rijbewijs heb; zo begon ik met een Fiesta uit 1980, vervolgens enkele Escorts waarvan een XR3i en een XR3i cabrio. Daarna zelfs nog een tijd met een hele foute Sierra gereden, een aantal Scorpio's waaronder de laatste een 2.9 Ghia.
    Om toch bij de Fords te blijven reed mijn vrouw ook een tijd met een Amerikaanse Ford, een Mercury Cougar uit 1977 op LPG, welke ik inruilde voor de Mondeo td, en nu dus een Focus Ghia 1.8 tddi. Zelf rij ik momenteel in een Saab 95.
    Er mankeren een paar kleine dingen aan die ik zo snel niet kan vinden, en dat is ook de reden dat ik opzoek ging op google.
    Ten eerste, en gelijk ook het meest storende is er een gerammel hoorbaar vooronder dat op mij overkwam alsof de uitlaat soms iets raakte. Niet dat het oorverdovend is, maar gewoon irritant.
    Ik ben terug gegaan naar de vorige eigenaar die het euvel ook kende en mij vertelde dat hij ervoor een paar keer bij de garage (geen ford garage) geweest was, en dat ze het niet konden vinden. Het was zeker geen wiellager of schokbreker, en dat geloof ik ook wel. Ik heb gisteren even onder de auto gelegen, en kon behalve de twee handremkabels die ook ramelden niets vinden. Dit schijnt vaker voor te komen, en als ik in de gauwigheid op dit forum rondneus lees ik al iets over losse binnenspatborden tot versleten stabilisatie stangetjes.
    Het volgende probleem is op zich eerder ongemak dan ernst; het knopje voor de electrische ontgrendeling van de kofferbak werkt zowel op het dashboard als op de sleutel niet. Ik heb de fiche losgehaald, maar op het slot staat wel degelijk spanning. Ik ben bang dat dit puzzelen gaat worden!
    Iemand enige oplossingen??
    Bij voorbaat dank!
     
  2. Voor je eerste probleem kan ik je niet helpen,voor je tweede misschien.
    Loopt er een kabel tussen de 2 onderdelen kan je hem eens smeren,
    Verder wil ik graag weten waar je woont in Frankrijk, ik heb er al vele vakanties doorgebracht en vind het een prachtig land met een dito taal die ik helaas niet meester ben..
    Je zult morgen meer reacties krijgen met beter advies, ik ben zelf niet zo technisch maar wens je veel plezier hier op het forum.
     
  3. Welkom.
    Helaas kan ik je niet helpen met de problemen die je noemt.
    Succes met de zoektocht naar de oplossing(en)
     
  4. Ik woon in de Languedoc, net boven Spanje aan de Middellandse Zee.
     
  5. :welcome: ,je eerste probleem lijkt heel veel op versleten stabilisatie stangen(dit kan je controleren door de voorwielen van de grond te halen)en dan goed aan de tangetjes(stangetje van ong. 30cm met 2 ronde uiteinden met draadeinden haaks op de ronde uiteinden.
    En dat met je achterklep,moet ergens op dit forum staan.

    Succes,Bert
     
  6. Welkom op het forum! Dat is tenminste een intro! :D

    Je vragen kun je beter stellen in de daarvoor zijnde secties, je kans op reacties is dan groter dan hier.
    Je zei dat er spanning staat op je kofferbakslot, ik dacht dat ie massageschakeld is, dus waarschijnlijk moet je ff andersom gaan zoeken?
     
  7. Je zei dat er spanning staat op je kofferbakslot, ik dacht dat ie massageschakeld is, dus waarschijnlijk moet je ff andersom gaan zoeken?


    Er zitten drie draden aan de fiche, een continue spanning, en een schakeldraad neem ik aan. De andere zal dan de massa zijn neem ik aan. Ik zal het zo nog eens losdraaien en kijken of er op de schakeldraad ook spanning komt als de schakelaar ingedrukt wordt.
     
  8. Welkom!
    Ik ruik hier een mogelijkheid voor een Meeting in Frankrijk! :wink:
     
  9. :welkom:

    En was er al om :flits: gevraagd?

    :worthless:
     
  10. Lol, het weer is in elk geval beter!
     
  11. Volgend jaar Augustus ongeveer?? :D
     
  12. Hoi, :welcome: op het forum en succes met het oplossen van de probleempjes aan de wagen, tips zul je hier genoeg vinden :thumbs:
     
  13. Welkom op het forum :dance:
     
  14. komen jullie dan gelijk druiven plukken? lol
     
  15. NU ga je zeker ook nog vertellen dat je "in de wijn" zit??

    Hmm Languedoc, even denken.......

    Op de kusten van de Middellandse Zee, tussen de Rhône delta en Spanje, vormen de wijngaarden van deze zonnige streek het meest uitgestrekte wijngebied ter wereld! Dit wordt bepaald door uitzonderlijk gunstige natuurlijke omstandigheden.

    Het gebied produceert hoofdzakelijk rode wijnen, veel "Vin de Table" (tafelwijn), maar grotendeels "Vin de Pays" (landwijn). Het zijn perfecte wijnen voor dagelijks gebruik.

    Sinds een aantal jaren wordt er hard aan gewerkt om de kwaliteit van de wijn te verbeteren, vooral door ontwikkeling van druivenrassen als Grenache en Cinsault.

    Tegenwoordig hebben de wijnen, geselecteerd door l’Herault, zich een plaats veroverd tussen bekende crus: Saint-Georges-d'Orques, Pic Saint-Loup, Saint-Chinian, Faugères, Montpeyroux...

    De Herault vlakte brengt ook beroemde Muskaatwijnen voort met een aromatische neus, zoals de Frontignan of Mireval

    In het Aude gebied worden wijnen als Minervois en Corbières het meest gewaardeerd.

    De oostelijke Pyreneeën produceren de natuurlijk zoete Roussillon wijnen: de Banyuls of de Rivesaltes.

    Ik ben geen vinoloog, en geen echte kenner, maar een mooi wijntje is nooit weg. :D
     
  16. Zo! Heb je even gegoogled? Lol, het is hier inderdaad een Muscat en Grenache streek (Corbieres, Rivesaltes), en vrijwel iedereen in deze streek werkt direct of indirect in de wijnbranche.
    Zeker hier in de Corbieres zijn het kleine dorpjes, en wordt er of onder eigen label geproduceerd, maar meestal voor de cave coöperative.
    Als de pluk, de vendange, van start gaat in de nazomer is dat echt een gemeenschappelijk gebeuren, en iedereen wordt geacht zijn steentje bij te dragen. Zelf heb ik dit jaar zes weken staan plukken, en nu alles eraf is zijn we begonnen met het snoeien van de ranken, en zo is er in feite het hele jaar door wel iets te doen.

    Dat er in de Corbieres, of in de Languedoc Roussillon enkel wijnen van een kwalitatief lager niveau geproduceerd worden is een hardnekkig fabeltje dat voortvloeit uit de kwaliteit van de exportwijnen naar oa Nederland en Engeland. Kwantiteit boven kwaliteit, en goede Muscat wordt in Nederland simpelweg te duur bevonden.
    Let wel zelfs hier aan de bron betalen wij rond de tien euro voor een halve liter, dus voordat zo'n fles in Nederland in de winkel ligt is het al een paar keer over de kop gegaan.

    Veel van de grote wijnfamilie's hier hebben hun kapitaal weten op te bouwen onder eigen label in de jaren 70 - 80 toen de Franse wijnen wereldwijd een hoog aanzien genoten, en toevallig, om on-topic te blijven, komt de Focus die ik verleden week kocht van zo'n familie.
    Dat de Focus zo nu en dan ook in de wijngaarden gestaan heeft is wel te zien aan de kleine beschadigingen rondom, en de matte koplamp-kappen, veroorzaakt door tussen de takken te rijden.
    Met de komst van andere grootschalig wijn producerende landen zoals Zuid Afrika en Australië, die kunnen concureren door de veel lagere lonen, is de Franse wijnhandel flink terug gelopen, en verdwijnen veel labels die eeuwen oud zijn in een coöperative.
    Australië is nu ook op zijn retour, en kampt nu met een gigantisch wijn overschot waar ze niet van af lijken te komen.

    Ik las op deze forum dat veel Focussen last hebben van roestvorming.Dat is dus wel weer een voordeel van een Zuid Frans exemplaar, want deze is 100% roestvrij, wat op zich natuurlijk niet wonderbaar is gezien dit de droogste en heetste streek van Frankrijk is. Hier rijden nog oldtimers dagelijks rond die totaal geen roest hebben!
     
  17. Hocus_Focus, zo off topic ben je niet aan het vertellen. Je bent immers aan het vertellen in je eigen voorstel topic.

    Ik vind het een leuk verhaal om te hebben gelezen.
    En wat de Focus betreft is het ook leuk om te lezen hoe anders een auto in Frankrijk word gebruikt. Immers de gebruiksporen zijn anders dan in NL en er is geen roest door het warme klimaat.

    Waar kunnen we inschrijven voor een paar dagen druiven plukken.
    Mits je ons garandeerd dat op elke avond een uitgebreid Frans diner voor ons klaarstaat. Uiteraard met veel wijn dat vers uit grote houten vaten kan word getapt..... Ik zie het al voor me... wie gaat er mee? :lol:
     
  18. Hmm...heb problemen met het plaatsen van foto's, uiteraardhet formaat, dus eerst verkleinen.
     
  19. Mooie auto, mooi verhaal. Druivenplukken en wijn proeven lijkt mij ook wel wat....
     

Share This Page