1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mountune M200 software voor de Focus met 1.5 EcoBoost Dragon motor, nu ook voor automaat

Discussie in 'Performance tuning' gestart door CvO, 27 jan 2024.

  1. Wellicht interessant voor de mensen met een automatische versnellingsbak in hun Focus mk4 met 1.5 EcoBoost motor:

    https://www.mountunestore.com/products/mtune-smartflash-m200-auto-upgrade-mk4-focus-st-line

    Zelf rijdt ik met deze software icm de handbak en ik ben er zéér tevreden over!
    Kanttekening in mijn geval is dat ik van de 150pk af kom.
    Dan is het verschil in doortrekken groot.
    Over het verschil met de 182pk naar 200pk kan ik dus niets vertellen.
    Het mooie van deze tune is dat deze geschikt is voor RON95 en je dus geen dure brandstof hoeft te rijden.
    Zelf tank ik altijd RON95 e5 in Duitsland en daar doet ie het erg goed op.
     
    Magure en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Hoe is je ervaring met de motor zelf?

    Ik hoor mijn ford dealer over nogal wat problemen met de cilinder wanden.
    Vooral met de 1.5 182pk varianten, en de genen die getuned zijn.

    Als ik het zo lees heb je daar geen last van?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    collusion vindt dit leuk.
  3. Hier zat ik laatst al naar te kijken wat er aan mogelijkheden waren om die van mijn te tunen, maar dan binnen Ford zelf (zoals deze dus), hoe heb jij de software geupdated via de dongle die op de site staat? Wellicht dat @dutchguy dit ook straks kan, heb volgens mij bij hem ook de mountune opties zien staan.

    ter info ik heb de 3 cilinder 182PK variant met automaat.
     
    rinze14 vindt dit leuk.
  4. Als ik het goed begrijp heb je 182pk variant, hoe is je ervaring mat deze standaard software en motor.

    Ik zou hem bijvoorbeeld naar deze setting willen laten tunen. Maar mijn dealer raad dit ten zeerste af.

    Er zouden veel problemen zijn met dit type?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Magure vindt dit leuk.
  5. heb idd de 182pk variant, deze bevalt tot nu toe dikke prima en verder geen problemen. Het probleem zit hem vooral in dat je de slechte verhalen hoort en dan lijkt alles gelijk negatief. Qua vermogen is dit dikke prima, vooral in de sport stand wordt het pas echt leuk. Maar wil nog net even iets meer vermogen maar dan wel met een veilige marge. De tuners die je online ziet knallen hem allemaal naar 200+ pk en 320+ nm koppel. En hier is nogal een discussie over wat de automaat goed aan kan. De tuning van Mountune ligt binnen de veilige marge en is dus daarom voor mij een goede overweging. Ik weet niet of je de tunings mogelijkheden van @dutchguy hebt gezien. Maar hij kan software updaten. Zo ben ik met mijn vorige Focus met 1.0 125pk naar 140pk gegaan, geen wereld van verschil maar wel even lekker dat het kan met originele software en toch net even wat meer pit. Ik wacht even af of hij met reactie komt en anders bestel ik die mountune software kit.
     
    gerardTDCI en CvO vinden dit leuk.
  6. Mijn ervaring met de Dragon motor icm handbak is erg positief.
    Mountune claimt 200pk en max.koppel 285nm en ik moet zeggen dat het erg solide voelt.
    De auto voelt niet perse getuned, maar loopt erg snel en gelijkmatig.
    Soms heb je weleens dat een auto nerveuzer wordt van een tuning, maar dit voelt gewoon OEM.
    Ik heb nog geen 1x het gevoel gehad dat de motor alles er uit aan het persen is, ook niet bij vol accelereren.

    Ik ben benieuwd naar specifieke voorbeelden van deze “problemen”, aangezien ik me er niet in herken.
    De meeste problemen waar ik over heb gelezen met de Dragon motor zijn icm de 8-traps automaat en ook die zijn (gelukkig) sporadisch.

    Het blok is ook in verschillende setups gebruikt en ligt bijvoorbeeld ook in de Fiësta ST en Puma ST, met hogere vermogens.
    Weliswaar met een andere turbo en type versnellingsbak, maar het is geen compleet ander blok.
    Volgens mij is de “bottleneck” bij het tunen dan ook de handbak/automaat en turbo, niet het blok zelf.

    Daarom heb ik ook voor Mountune gekozen, omdat zij voor het optimale zijn gegaan, zonder de grenzen teveel op te zoeken.
    De tuning kan je zelf uitvoeren dmv een Bluetooth dongle en app op je telefoon. Als je de dongle voor het eerst aansluit en de app opstart, kan je via de app je vin-gegevens geautomatiseerd sturen naar Mountune. Je krijgt dan binnen enkele dagen een mailtje van Mountune dat de tuning klaar staat in de app. Vervolgens plug je de dongle weer in, start de app en je kan je auto heel simpel in +/- een kwartiertje tunen.
     
    rinze14, gerardTDCI, Magure en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. degene die zijn Ford laat tunen en geen problemen hebben komen ook niet bij een dealer ;)
    de enige veilige tune is die van Mountune.
    dit is een gecertificeerde tuner voor Ford in the UK en BE waarbij je gewoon je fabrieksgarantie behoud.
    helaas erkent Ford NL dit niet dus geven geen enkele garantie als de auto getuned is (waar dan ook)
    wil je dus echt voor safe gaan, Mountune nemen.
     
    CvO, Edgar Focus, Steven en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Bedankt voor alle berichten en ervaringen van jullie m.b.t tunen etc.

    Dit maakt het voor alleen maar makkelijker, om een keuze te maken!

    Tot slot vroeg ik mij nog af. Wat doet het verbruik na de tuning(mountune)?
    Is de auto meer gaan verbruiken of juist zuiniger geworden.
    Persoonlijk zou ik het een leuke bijkomstigheid vinden als het verbruik ook omlaag gaat, ik heb nogal een zware rechtervoet [emoji1787][emoji1787].

    Heel erg bedankt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    CvO en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. ook hierin verschillen de meningen,
    als je je rechtervoet gewoon blijft gebruiken zoals nu zal het geen winst in brandstofverbruik opleveren.
    echter ben je wel in alles net even iets sneller (meer power)
    gebruik je die extra power niet dus op dezelfde manier als nu op snelheid komen enz. dan kan het gunstig uitpakken.
    maar dan dien je wel je rechtervoet iets "aan te passen" ;)
    dan komt natuurlijk de vraag, ga je tunen voor brandstofbesparing of voor net even dat extra meer vermogen/trekkracht.
    stel, je verbruikt 1 ltr minder per 100 km en je tune is 500 euro dan heb je pas na 25.000 km je tune 'terug verdiend'
    en dan ga je pas besparen.
     
    CvO en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. In mijn geval iets minder zuinig. De enige manier om zuiniger of even zuinig te rijden is exact dezelfde rijstijl aan te houden. Maar als je meer vermogen hebt spreek je dat toch ook wat vaker aan dus over het algemeen iets minder zuinig.
     
    CvO en gerardTDCI vinden dit leuk.
  11. Mountune kan alleen via hun zelf en wordt gekoppeld aan je vin.
    Je krijgt de dongle opgestuurd en kan zelf de app downloaden. De eerste keer plug je de dongle in en gebruik je de app, zodat ze connecten en je je vin gegevens via de app kan sturen naar Mountune. Mountune stuurt dan de map voor jouw auto naar de app en stuurt je een mail wanneer deze klaar staat. Vervolgens
    Die rechtervoet bepaald je verbruik;)!
    Mijn ervaring is een iets lager verbruik, met een vlotte rijstijl en soms even “spelen”. Ik ben absoluut geen structurele hardrijder. Met constant het (extra) vermogen aanspreken, zal je waarschijnlijk een iets hoger verbruik hebben, wat natuurlijk logisch is.
     
    Magure, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. als je met zo’n dongle wilt en zelf nog wat dingen in eigen beheer wilt hebben moet je idd via Mountune zelf de boel gaan regelen. Waar ik wel naar neig in dit geval alleen nog geen kortingscode kunnen vinden.. . Maar dit is het topic van @dutchguy waarin hij aangeeft ook software te hebben van Mountune. Dus wellicht komt deze straks ook beschikbaar via hem. Topic ; https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ford-motor-upgrade-mogelijkheden.116495/

    wat ik me nog wel afvraag is of de sportstand en andere standen nog werken of staat hij door de tuning steeds op een soort van “sportstand?”
     
    CvO, Edgar Focus en rinze14 vinden dit leuk.
  13. Begrijpelijke vraag en eigenlijk ook gek dat Mountune dit niet zelf benoemd.
    De standen blijven behouden.
    In mijn optiek is het verschil tussen de normale en de sportstand iets kleiner geworden na het chippen, maar nog steeds reageert de auto in de sportstand wat feller op het gas. Bij beide standen heb je wel gewoon vol vermogen. De eco-stand voelt nog steeds tam aan, maar daar rijd ik eerlijk gezegd nooit mee en heb t alleen even kort geprobeerd.
     
    Edgar Focus en Magure vinden dit leuk.
  14. Laat ik maar gewoon met de deur in huis vallen na de tuning gaat het verbruik omhoog, punt.

    Al die verhalen over een beter brandstof verbruik na tuning zijn larie. Tuning doe je simpelweg om meer vermogen uit de auto te halen en dat extra vermogen ga je gebruiken. Doe je dat niet steek dan geen geld in een tuning maar koop er iets moois van voor je vrouw, vriendin, vriend, kinderen noem maar op.

    Waar baseer ik die wijsheid op.
    1) Ford Focus 2.5 MK2 ST eerst een Bluefin tuning, later Mountune 125000 Km mee gereden.

    2) Ford Focus 1.6 ecoboost MK3 Unlimited tuning 90000 Km meer gereden.

    3) Ford Focus 2.0 MK3 ST3 eerst een Bluefin tuning, later Mountune 120000 Km mee gereden.

    4) Ford Focus 2.3 MK3.5 RS Mountune tuning rijd ik nu al 140000 Km mee.

    Kortom een kleine 500000 kilometer ervaring met Ford mobielen voorzien van een tuning. Ik heb ook ervaringen met andere auto merken maar dat is voor dit forum niet echt relevant.

    Ik heb altijd alle tankbeurten en overige onkosten bijgehouden (app Road Trip). Vanuit die administratie kan ik mededelen dat bij geen van deze Ford mobielen de tuning een positief resultaat heeft gehad op het verbruik. (Behalve voor de brandstof leveranciers)

    Als het verbruik wel positief wordt beïnvloed door een tuning dan is er waarschijnlijk een heliumballon bij geleverd die je bij het betreden van je auto aan je rechterbeen/voet moet bevestigen :mrgreen:

    Maar even zonder gekheid. Ik lees wel vaker dat er autobezitters zijn bij wie het verbruik naar beneden gaat. Ik weet niet hoe men dat doet of berekend? Het meest waarschijnlijke is dat men tijdens een lange snelweg rit het verbruik eenmalig uitrekent, maar dan houd je jezelf echt voor de gek. Lange snelweg ritten waar je constante snelheden rijdt, geven een vertekend beeld. De meeste van ons rijden kortere stukken, veel afremmen en weer optrekken. Juist dat optrekken/doortrekken gaat na een tuning veel soepeler (lees sneller) maar dat kost brandstof zo simpel is het. Het is echter zoveel leuker met wat extra Pk’s en Nm’s ;)

    Heel simpel, tunen en de gewonnen paarden- en trekkracht lekker gebruiken en accepteren dat dit brandstof (geld) kost, je leeft maar één keer.
     
    M.Blaak, Steven, gerardTDCI en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. +1 en amen :respect-bow:

    maar je hebt vooral veel met Mountune gereden en ook als vervanger van Bluefin. Met een reden?
     
    CvO en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Ja. De belangrijkste reden is dat Mountune de responds van het gaspedaal beter onder controle heeft. Snel maar niet zenuwachtig. Dat laatste vond ik aan de Bluefin tuning (Superchips) onplezierig. Verder is het langdurig testen wat Mountune doet iets wat veel vertrouwen geeft en de communicatie bij vragen en/of aanpassingen loopt soepel. Iets wat bij Superchips niet lekker loopt sinds het vertrek van Jamie Turvey.
     
    bws723, Magure, CvO en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Vanmiddag de set besteld, kan niet wachten. Zodra alles draait zal ik mijn ervaringen posten:mrgreen:
     
    gerardTDCI en CvO vinden dit leuk.
  18. Ik wacht het graag af[emoji1303]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  19. Top, ik ben benieuwd hoe jouw ervaring zal zijn. Zeker ook i.c.m. de automaat!
     
    Magure vindt dit leuk.
  20. Hier inmiddels ook besteld, helaas verkeerd product aangekomen maar wordt momenteel netjes opgelost. Ook zal van mij in de toekomst een recensie volgen
     
    CvO vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina