Hmm ja zo'n fijne Peugeot met ketting-slopende thp motor , of misschien zo'n premium VAG Tfsi modelletje met z'n zuigerproblenen. Zonder gekheid, ik snap je frustratie maar het gras is zeker niet groener bij de buren.
Ben ik niet helemaal met je eens. Door de grotere intercooler is idd initiele lucht kouder, maar daardoor kan er meer lucht maar ook meer brandstof in. Wat voor meer verbranding (vermogen) zal zorgen, waardoor de verbrandingstemperatuur op zijn minst gelijk blijft maar ik denk zelfs hoger. Wat wel zou helpen is een dikkere radiateur (tropen radiateur).
Het probleem zit er vooral in dat milieuwetgeving (in verschillende landen) fabrikanten dwingt om belachelijk veel vermogen uit een heel klein blok te persen. Alle benodigde toeters en bellen die daarvoor nodig zijn die kunnen stuk. Bovendien wordt de grens van de maximale belasting van de materialen behoorlijk opgezocht.
Motorproblemen zijn van alle tijden. Nog niet zo heel lang geleden werd een ton als maximum gezien voor een benzinemotor maar momenteel gaan de benzinemotoren zonder turbo langer mee met minder kosten dan een turbodiesel. Daarnaast zijn benzinemotoren met turbo toch nog simpeler dan een turbodiesel. Geen extreem hoge drukken, verstuivers, roetfilters en zo. Ik ben wel van mening dat je bij een motor waar al vrij veel vermogen uitkomt heel erg voorzichtig moet zijn met tuning. Koop dan direct het model met een krachtigere motor.