1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor voor tweede keer kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wou9900, 9 jun 2016.

  1. #1 wou9900, 9 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2016
    Hoi allemaal,

    ik heb pech, echt pech.
    Een drie weken geleden is mijn motor voor de tweede maal overleden.
    Dit zou te wijten zijn aan oververhitting van cilinder 1. De zuiger zou krom zijn.
    Al met al een reparatie die +/- 8000 euro moet gaan kosten. Nu is de auto zelf 11.500 waard, dus een moeilijke keuze.
    Ik heb destijds 5 jaar /100000 km garantie afgesloten. De eerste motor is in 2014 vervangen met 51000 km op de teller. Nu de tweede met op de motor 62000 km. Echter de auto heeft volgens de cijfers 113.000 km gelopen.

    Ford wilde in eerste instantie niets vervangen. Na aandringen van mijn kant heeft men herbeoordeeld en wil met vanuit Ford Nederland 2000 euro vergoeden en vanuit de dealer ook 2000 euro. Samen dus 4000 euro.

    Ford Nederland beroept zich namelijk op het feit dat de auto 113.000km heeft gelopen en dus uit de garantie is. Dit betwist ik en daarom heb ik de verkeersrechtbijstand ingeschakeld. Dat duurt nu al weken. Omdat ik zelf niet lui aangelegd ben heb ik het internet al afgestruind en een motor gevonden met alle onderdelen erop en 24 maanden garantie. Die zou minder dan 3000 euro moeten gaan kosten. De montagekosten bij een Ford-dealer zijn ongeveer 1500 euro, dus samen 4500 euro. Nu zal ik bij die optie wel niet de 4000 euro krijgen. Dus dan ben ik duurder uit.
    Ik blijf erbij dat ik in mijn recht sta en niets hoef te betalen.
    Iemand tips?

    En o ja, voor ik het vergeet. Heeft een Ford Focus 1.6 Ecoboost uit juni 2011 een mechanisch- of electronisch aangestuurde waste gate ?
     
  2. Ik denk wat belangrijk is bij de 100000km garantie, wat staat er in de kleine lettertjes? 100000km van de auto, of van de motor? Dan weet je al meer denk ik.

    Wel vette pech zeg :nocheer:
     
  3. De (verlengde) garantie van 5 Jaar/100.000 KM is van toepassing op de auto. De auto heeft in dit geval 113.000 KM gereden wat betekent dat de garantieperiode is afgelopen.

    Dat de motor binnen de garantieperiode al eens is vervangen is hierbij niet van belang. Ford beschrijft duidelijk dat na eventuele onder garantie uitgevoerde reparaties of vervangen onderdelen de oorspronkelijk garantietermijn blijft gelden. Het is dus niet zo dat na het vervangen van een onderdeel (in dit geval de motor) de garantietermijn opnieuw ingaat.

    Daarnaast geld op originele Ford onderdelen een garantietermijn van 1 Jaar. In dit geval is de motor langer als 1 Jaar geleden vervangen en is de onderdelengarantie dus ook niet meer van toepassing.



    Wanneer de garantie niet meer van toepassing is ben je dus feitelijk aangewezen op een eventuele coulance voorstel dat de dealer en/of importeur aanbied. Persoonlijk vind ik het huidige voorstel op zich helemaal niet zo verkeerd.
     
  4. Weten ze ook wt de oorzaak is van de oververhitting? Met andere woorden; had je dit kunnen voorkomen?
     
  5. Ja, wat is de reden dan de 1e en nu zelfs de 2e motor geploft is. Is de auto getuned?
     
  6. Wel vreemd dat je in 2 jaar tijd 2 motoren kapot hebt. Zit er geen probleem in het koelsysteem ofzo?
     
  7. Ik heb zelf alleen nog maar getunede exemplaren kapot zien lopen.
    Dus vraag is idd.... Is hij getuned?
     
  8. Inderdaad getuned.


     


  9. Er zijn er ook al een aantal stukgelopen door geknapte slangetjes en gescheurde reservoirs.
     
  10. En waar is die getuned?
     
  11. De auto is zeker niet getuned na vervanging van de vorige motor. Helemaal origineel. Ik denk zelf ook dat het te maken heeft met rand objecten die niet goed functioneren. De eerste motor is overleden door een gescheurde kop. Nu is dus de zuiger krom. Er was sprake van compressie verlies op cilinders 1 en 2.
    Weet iemand een goed adres voor een vervanging motor?
    Had ik destijds 200.000km gekozen, had ik nu geen probleem gehad. Balen.

    En weet iemand iets over mijn vraag over de wastegate aansturing? Zie boven
     
  12. Verder vind ik persoonlijk dat ik als consument mag verwachten dat een nieuwe motor minstens 250.000km mee mag gaan. En niet 62.000
     
  13. Dat is waar ja ; helemaal vergeten.
     
  14. Heb je in die 62.000 km onderhoud laten plegen aan de motor?
     
  15. Wordt de pcm overschreven bij een motorwissel, ik heb geen idee maar vraag het me af?
     
  16. Dat ligt er maar net aan. Doorgaans niet, maar bij een nieuwe ecoboost zou je dat wel moeten doen.
     
  17. Ga er maar niet vanuit.
     
  18. #18 dutchguy, 9 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2016
    Als de garage niet op de hoogte is van alle wijzigingen aan dit blok en bijbehorende software update, dan kan er inderdaad iets niet goed gaan.

    Als een eventuele tuning er af geprogrammeerd is, dan is dat zeer goed merkbaar voor iemand die er dagelijks in rijdt.
     
  19. daar ben ik het zeker mee eens, echter moet je hiervoor volgens de wet (conformiteitsbeginsel) bij je verkoper zijn, en niet bij de fabrikant.
     
  20. Gewoon gevalletje tros radar.... Maar het coulance voorstelis minns inziens best netjes.
     

Deel Deze Pagina