1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor onherstelbaar beschadigd door Turbo

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MaassterR, 6 feb 2010.

  1. @ Hansie: nee, ander blok. Die heeft iets meer last van vliegwielen en een dipje in het motorvermogen. Zijn geen grote hoeveelheden waarvan de turbo knapt en als dat gebeurt, dan is de schade veel minder groot. Die rommel vliegt niet zo het blok in als bij de 1.6...
     
  2. @ Hansie: Buurman heeft gelijk want heb zelf de 2.0 TDCI heb sinds enkele maanden last af en toe startproblemen, hierover enkele dealers in mijn omgeving laten testen en mijn universele garage allemaal vertellen ze dat het de Dubbele massavliegwiel is, hij rijd uitstekend en heeft behoorlijk veel kracht dat je echt goed voelt tijdens optrekken en doorttrekken. De enige is dat die vliegwiel problemen heeft ik zeg niet allemaal maar komt bij de 2.0 wel eens voor volgens dealers en is een dure grap van rond de 1000 euro incl. vervangen koppeling en al die toeters en bellen.

    Tijdens aanschaf wilde ik ook een 1.6 maar verkoper had toevallig een 1.6/1.8/2.0 staan ze vallen in de zelfde gewichtklasse in de belasting dan heb ik zo iets van pak direct de 2.0.
     
  3. Thanks heren, ik weet genoeg ;)
     
  4. Update.

    Even een update:

    Momenteel wordt er een 2008 motor met maar 10.000 KM's in de auto gebouwd. Met een nieuwe turbo. Dus ik hoop snel weer rond te kunnen rijden....

    De leverancier van de motor monteert bewust een nieuwe andere turbo, omdat dit een bekend zwak punt van dit type motor is en zij wel garantie geven.
    Zo heb ik er ook wat meer vertouwen in, want ik had eerlijk gezegd zin om de hele auto een schop te geven ...

    Maar ja, een andere auto is kapitaalvernietiging, want het omhulsel is nog goed, maar brengt in deze staat niets op.

    De jurist van de rechtsbijstandsverzekering heeft het eea. uitgezocht en geprobeerd, Hier hoef ik verder niets van te verwachten omdat het slijtage onderdelen betreft en hij niemand aansprakelijk kan stellen, of iets kan eisen. Hij heeft nog wel Ford Nederland aangeschreven evenals de autoverkoper met een beroep op coulance.

    Enfin, het kost een boel geld deze ' domme ' pech, maar met een vrijwel nieuw hart kan ik ook weer een tijd vooruit, hoop ik.
     
  5. Echt bizar hoeveel het turbo probleem voorkomt. Mijn buurman heeft onlangs hetzelfde drama gehad. Was een 1.8tdci geen optie? Die gebruikt volgens mij dezelfde versnellingsbak en is veel betrouwbaarder. Mijn 1.6tdci was getuned tot 130 pk en 320nm en heeft het 180000km uitgehouden zonder problemen. Ik heb deze nooit zachtjes behandeld. Schijnbaar heb ik dan geluk gehad....

    Ik heb gehoord dat er relatief weinig olie in gaat (maar 4 liter) wat het probleem van een kapotte turbo kan veroorzaken. Ik heb mij altijd verbaasd dat de Ford dealer het olie pijl aan de zeer hoge kant zette (de volle gele zone op de stok!!). Bij mijn huidige Golf valt het pijl mooi in het midden, er gaat ook meer olie in het tdi blok.

    Ik hoop dat de kosten voor jou een beetje meevallen.
     
  6.  
  7. #28 blikjebier, 24 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2010
    Garrett is de standaard turbo van de 109 pk 1.6 tdci, althans dat was bij mijn model het geval.


    Zo ver ik weet zijn er maar een paar grote febrikanten welke turbo's maken:
    • Garrett
    • Borg Warner
    • Mitsubishi
     

Deel Deze Pagina